:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دلار در کانال 31 هزار تومان / حباب سکه مجدد از ۱.۴ میلیون تومان فرا رفت

قیمت دلار جهانی در فراز و طلا در فرود/ سکه به 15 میلیون و 730 هزار تومان رسید/ امکان معامله توافقی ارز در بازار متشکل ارزی

قیمت سکه و طلا هفته آینده کاهشی خواهد بود /قیمت طلا پنجشنبه تحت تاثیر دلار و بازدهی خزانه‌داری آمریکا کاهش یافت زیرا رئیس فدرال‌رزرو اعلام کرد بانک مرکزی متعهد به مهار تورم است و تلاش خواهد کرد تا در این فرآیند رکودی را ایجاد نکند /قیمت فروش دلار روز پنجشنبه، دوم تیرماه ۱۴۰۱ در بازار آزاد به 31740 تا 31810 تومان معامله شد. اونس جهانی طلا نیز 1830 دلار اعلام شد و در نتیجه قیمت سکه به 15 میلیون و 730 هزار تومان رسید
کد خبر: ۱۹۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
خبراقتصادی – محسن شمشیری
قیمت فروش دلار روز پنجشنبه، دوم تیرماه ۱۴۰۱ در بازار آزاد به 31740 تا 31810 تومان معامله شد. اونس جهانی طلا نیز 1830 دلار اعلام شد و در نتیجه قیمت سکه به  15 میلیون و 730 هزار تومان رسید.
در صرافی‌های بانکی با ۳ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۷ هزار و ۶۹۲ تومان، نرخ فروش یورو  در صرافی‌های بانکی با ۶ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۸ هزار و ۶۶۶ تومان معامله شد.
قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی  ۲۷ هزار و ۴۱۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۸۱ تومان اعلام شد.
علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۲۲۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۴۷۱ تومان بود.
این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸‌هزار و ۸۱۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۷۴ تومان اعلام شد.
همچنین، در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۹۶۸ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۵ هزار و ۴۸۱ تومان معامله شد.

تداوم روند کاهش قیمت سکه در بازار
در ساعات صبح نیز قیمت سکه طرح جدید  (پنجشنبه، دوم تیرماه) با ۲۷ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته به ۱۵ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۰۶ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم‌سکه هشت میلیون و ۵۳۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۴۸۶ هزار تومان و سکه یک گرمی سه میلیون و ۹۸ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۴۲ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان شد.قیمت اُنس جهانی طلا نیز  به یک‌هزار و ۸۳۱ دلار و ۴۰ سنت رسید.

تغییرات حداقلی در بازار سکه و طلا

هر چند که طی یک هفته اخیر اونس جهانی طلا هشت دلار کاهش یافت و نوسانات نرخ ارز نیز محدود بود، اما تغییرات حداقلی در بازار سکه و طلا حاکم بود که موجب شد حباب سکه نسبت به هفته گذشته بزرگتر شود.
طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران به ایسنا، در پایان هفته، قیمت جهانی طلا به ۱۸۳۲ دلار رسید که نسبت به ابتدای هفته با کاهش هشت دلاری همراه بوده است. در هفته‌ای که گذشت با توجه به همین کاهش قیمت طلای جهانی و همچنین کم‌نوسان بودن و تحت کنترل ماندن نرخ ارز در داخل، بازار سکه و طلا نیز با ثبات‌تر و تغییرات قیمت‌ها حداقلی بود.  

با توجه به آخرین معاملات روز پنجشنبه آخرین قیمت سکه و طلا در بازار و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته بدین صورت بوده که هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته، به ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. هر قطعه سکه تمام طرح جدید در آخرین معاملات با افزایش هفتگی ۳۰۰ هزار تومانی، ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بفروش رسید.  

همچنین نیم سکه با ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه با ۵۰ هزار تومان افزایش در آخرین معامالات روز گذشته به ‌ترتیب (نیم‌سکه) هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و (ربع سکه) پنج میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شدند.  

در مقابل اما سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی با ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

 قیمت هر مثقال طلا شش میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در پایان هفته قیمت‌گذاری شد که افزایش ۸۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته داشته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز طی هفته‌ای که گذشت، بطور متوسط ۲۵ هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد و در پایان هفته به یک میلیون و ۴۴۵ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز در پایان هفته یک میلیون و ۹۲۷ هزار تومان قیمت داشته است.  

حباب سکه مجدد از ۱.۴ میلیون تومان فرا رفت

همانطور که اشاره شد، انواع سکه طی یک هفته اخیر با افزایش قیمت همراه بوده‌اند؛ این در حالیست که نرخ ارز تغییرات محدودی داشته و قیمت‌ هر اونس طلا کاهشی بوده است، بنابراین افزایش قیمت‌ها روی انواع قطعات سکه، دارای  حباب است که در این هفته باز هم بزرگتر شد. در حالیکه تا پایان هفته گذشته (هفته منتهی به ۲۷ خرداد ماه) تا یک میلیون و  ۱۰۰ تومان کاهش یافته بود، مجدد در این هفته به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان هم رسید.

سایر قطعات سکه نیز همچنان دارای حباب بالای یک میلیون تومانی هستند.

قیمت سکه و طلا هفته آینده کاهشی خواهد بود
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: با توجه به مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی پیش‌بینی می‌شود قیمت سکه و طلا نه تنها افزایش پیدا، نکند بلکه روند کاهشی در پیش بگیرد.
محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص وضعیت بازار طلا در هفته اخر مردادماه گفت« قیمت انس جهانی طلا هفته گذشته هشت دلار کاهش یافت و در آخرین معاملات ۱۸۳۲ دلار داد و ستد می‌شد.

نرخ ارز نیز با مدیریت بانک مرکزی و بخشنامه جدید بانک مرکزی درخصوص واگذاری ارزهای صادراتی در صرافی‌های مجاز به افرادی که می‌خواهند واردات داشته باشند موجب شد قیمت ارز کاهش یابد.
به گفته این فعال صنفی با وجود کاهش قیمت ارز و انس جهانی طلا ما شاهد رشد بهای انواع سکه و طلا در داخل کشور بودیم و این امر ناشی از افزایش حباب سکه است و این حباب هم براثر تقاضا ایجاد شده است.
در آخرین معاملات روز گذشته سکه طرح قدیم یکصد هزار تومان، سکه طرح جدید ۳۰۰ هزار تومان و نیم سکه ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت هفتگی داشت و این رشد در واقع حباب سکه است.
ربع سکه ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت هفتگی و سکه‌های یک گرمی ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی داشت. هر مثقال طلای آب شده نیز ۸۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز  ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت هفتگی داشت.
حباب سکه نیز در اخرین معاملات یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بود و این امر نشان دهنده این است که در حالیکه دو مولفه موثر بر بهای فلز زرد یعنی قیمت ارز که تحت مدیریت بانک مرکزی سیر نزولی داشته و بهای انس جهانی طلا نیز با کاهش همراه بوده است اما ایجاد تقاضا باعث بالا رفتن قیمت سکه شده است.
پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط موجود جهانی قیمت طلا تغییراتی نداشته باشد و در همین محدوده  قیمتی باشد و نرخ ارز نیز با توجه به اراده بانک مرکزی درخصوص کنترل نرخ ارز تحت کنترل باشد بنابراین در هفته آینده افزایشی باشد با مدیریت بانک مرکزی در حوزه ارز قیمت‌ها در همین محدوده باشد.

امکان معامله توافقی ارز در بازار متشکل ارزی

 رئیس کل بانک مرکزی گفت: از  امکان انجام این معاملات در بازار متشکل ارزی فراهم شده است. باتوجه به اینکه انجام معاملات ارزی تسهیل شده، پیش بینی می‌شود آرامش بیشتری را در روز‌های آینده در بازار ارز شاهد باشیم و قیمت‌ها متعادل‌تر خواهدشد.خوشبختانه با توجه به وضعیت خوبی که از نظر صادرات نفتی و غیر نفتی داریم و برگشت حاصل از آن به چرخه تجاری کشور، تقاضاهای حوالجات ارزی را در سامانه نیما پوشش می دهیم.
در مورد سطح بازار نیز فعالان و صرافان انتظار داشتند که امکان انجام معاملات با نرخ توافقی را فراهم کنیم که بانک مرکزی از هفته گذشته در تعاملی که با کانون صرافی ها و صرافی های معتبر و صادر کنندگان داشته است به جمع بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه انداری کند. بر این اساس از هفته گذشته امکان معاملات توافقی ارز در صرافی ها فراهم شد و این امکان در بازار متشکل ارزی فراهم شد.
با توجه به تسهیل روند عرضه ارز و استقبال بخش زیادی از صادرکنندگان به عرضه ارز در این روش طبعا عمق  این بازار افزایش پیدا می‌کند و پیش بینی می شود که بازار به آرامش رسیده و قیمت ها متعادل شود.
صالح آبادی خاطرنشان کرد: با عمقی که این بازار پیدا می‌کند، می تواند تقاضاهای واقعی که در سطح بازار وجود دارد را به طور مناسب پوشش دهد و در تعادل و آرامش بازار ارز نقش بسزایی داشته باشد.

نقطه جوش سقوط طلا

طلای جهانی به دلیل نگرانی از افزایش شدید نرخ بهره برای دومین بار متوالی سقوط کرد.
قیمت طلا  جمعه ثابت بود اما در مسیر دومین کاهش هفتگی متوالی خود قرار داشت زیرا نگرانی‌ها از بانک‌های مرکزی بزرگ که به طور بالقوه افزایش نرخ بهره را برای هدف قرار دادن تورم غیرمجاز که بر تقاضای شمش تاثیر می‌گذارد، اعمال می‌کنند.

بهای هر اونس طلا با ۳.۱۰ درصد افزایش به ۱۸۲۵ دلار و ۴۰ سنت رسید و این در حالی بود که اوایل جلسه به کمترین میزان در یک هفته اخیر یعنی ۱۸۲۰ دلار و ۹۹ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۸۲۶ دلار و ۴۰ سنت رسید.
قیمت طلا در این هفته حدود ۰.۹ درصد کاهش یافته است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا روز پنج‌شنبه به قانونگذاران گفت: تعهد فدرال‌رزرو ایالات‌متحده برای مهار تورم بدون قید و شرط است، در حالی که او اذعان داشت که نرخ‌های بهره بالاتر ممکن است باعث افزایش بیکاری شود.
دلار آمریکا ثابت است و انتظارات اکنون به سمت افزایش ۷۵ واحدی فدرال رزرو در ماه جولای متمایل شده است. دلار قوی، طلای با قیمت دلار را برای خریدارانی که سایر ارزها را در اختیار دارند، گران‌تر می‌کند.

شاخص بازدهی خزانه داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده  جمعه تقویت شد و تقاضا برای طلا را محدود کرد. نرخ‌های بهره بالاتر و بازده اوراق، هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد که سودی به همراه ندارد.
به گزارش رویترز، سهام در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه افزایش یافت زیرا بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر رسید، در حالی که مس به پایین ترین حد در ۱۶ ماه گذشته رسید زیرا سرمایه گذاران نگران کاهش احتمالی اقتصاد جهانی بودند.

دلار در فراز و طلا در فرود

قیمت طلا  پنجشنبه تحت تاثیر دلار و بازدهی خزانه‌داری آمریکا کاهش یافت زیرا رئیس فدرال‌رزرو اعلام کرد بانک مرکزی متعهد به مهار تورم است و تلاش خواهد کرد تا در این فرآیند رکودی را ایجاد نکند.
ارزهای آسیایی سقوط کردند

ارزهای آسیایی سقوط کردند و این نزول نشان دهنده فشار ناشی از کاهش قیمت سود است.به گزارش بیزنس، پزو فیلیپین در پایین‌ترین سطح خود در بیش از ۱۶ سال گذشته قرار گرفته است همچنین وون کره جنوبی به ضعیف‌ترین سطح خود از جولای ۲۰۰۹ رسید؛ به همین دلیل بانک مرکزی هنگ کنگ برای جلوگیری از عبور از عملکرد ضعیف معاملات، ارز محلی را با سرعتی بی‌سابقه خرید کرده است.