:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
سکه ۱۵۰ هزار تومان ارزان شد فروش دلار ۲۹هزارتومانی در صرافی‌ها

چهار نرخی ارز در بازار؛ از مسافرتی و توافقی تا حواله نیما و آزاد / فروش ارز صادرکنندگان با نمادهای دلار و یورو صادراتی به صرافی‌ها با نمادهای معاملاتی جدید

روز دوشنبه، 30 خرداد 1401 قیمت دلار در بازار آزاد به 31570 تا 31800 تومان معامله شد و با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1840 دلار، سکه به 15 میلیون و 450 هزار تومان رسید. همچنین دلار مسافرتی 27790 تومان، دلار صرافی 27636 تومان اعلام شده است. نرخ توافقی که در حال حاضر به هر فرد متقاضی با ارائه کارت ملی، ۲ هزار دلار با پرداخت می‌شود بین ۲۹ هزار تا ۳۰ هزار تومان است
کد خبر: ۱۹۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
روز دوشنبه، 30 خرداد 1401 قیمت دلار در بازار آزاد به  31570 تا  31800 تومان معامله شد و با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1840 دلار، سکه به 15 میلیون و 450 هزار تومان رسید. همچنین دلار مسافرتی 27790 تومان، دلار صرافی 27636 تومان اعلام شده است. نرخ توافقی که در حال حاضر به هر فرد متقاضی با ارائه کارت ملی، ۲ هزار دلار با پرداخت می‌شود بین ۲۹ هزار تا ۳۰ هزار تومان است.

نمادهای دلار و یورو صادراتی به بازار متشکل آمد

فروش ارز صادرکنندگان به صرافی‌ها با نمادهای معاملاتی جدید در بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شد.
بازار متشکل ارزی اعلام کرد: به منظور تسهیل فروش ارز صادرکنندگان، نمادهای معاملاتی جدید دلار و یورو تحت عنوان دلار صادراتی و یورو صادراتی از  به صورت آزمایشی در بازار متشکل ارز ایران راه اندازی خواهد گردید.فعالیت کارگزاران بازار در این نمادها مستلزم وجود حساب جدید دلاری و یورویی به نام هر کارگزار نزد بانک ملی ایران است.
با پیگری بازار متشکل، حساب های جدید ارزی به صورت غیرفعال افتتاح گردیده است؛ لذا مقتضی است کارگزاران محترم در اسرع وقت با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی نگهدارنده حساب های خود، اقدام به فعال سازی حساب های ارزی جدید نمایند. اطلاعیه گشایش نمادها متعاقبا ارسال خواهد شد.
لازم به ذکر است تا اطلاع ثانوی، روش فوق الذکر به موازات روش فعلی اجرایی توسط کارگزاران محترم مبنی بر خرید توافقی ارز از صادرکنندگان و فروش در سرفصل ۲۴ اجرایی می گردد.
با پیگری بازار متشکل، حساب های جدید ارزی به صورت غیرفعال افتتاح گردیده است؛ لذا مقتضی است کارگزاران محترم در اسرع وقت با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی نگهدارنده حساب‌های خود، اقدام به فعال‌سازی حساب‌های ارزی جدید کنند.اطلاعیه گشایش نمادها متعاقبا ارسال خواهد شد.لازم به ذکر است تا اطلاع ثانوی، این روش به موازات روش فعلی اجرایی توسط کارگزاران محترم مبنی بر خرید توافقی ارز از صادرکنندگان و فروش در سرفصل ۲۴ اجرایی می‌شود.

اولین روز بازگشایی بازار ارز بدون معامله

با سیاست ارزی اخیر بانک مرکزی و افزایش عرضه ارز از سوی صادرکنندگان در بازار، در حال حاضر برخی صرافی‌ها دلار را با نرخ توافقی بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان به متقاضیان می‌فروشند.

هفته گذشته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای صرافی‌ها را مجاز به خرید ارز صادرکنندگان با نرخ توافقی دانست و بعد از آن هم بخشنامه دیگری صادر کرد که ارز همه افراد با نرخ توافقی از سوی صرافی‌ها خریداری شود. بعد از اجرای این سیاست، عرضه ارز در بازار زیاد شد که نکته مهم آن اقدام هوشمندانه بانک مرکزی در ساماندهی بازار بدون سیاست ارزپاشی بود. در نتیجه ترمز افزایش نرخ کشیده شد و با مداخله بانک مرکزی و افزایش عرضه قیمت ارز با کاهش چشم‌گیر همراه شد.
کامران سلطانی‌زاده دبیرکل کانون صرافان، نرخ توافقی ارز را بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و با اشاره به مصوبه اخیر بانک مرکزی در معاملات ارز توافقی، گفت: فروش ارز به مردم با نرخ توافقی آغاز شده و براین اساس به هر فرد متقاضی با ارائه کارت ملی، ۲ هزار دلار با نرخ توافقی که در حال حاضر بین ۲۹ هزار تا ۳۰ هزار تومان است، پرداخت می‌شود. با توجه به افزایش عرضه به‌زودی شاهد تعدیل نرخ ارز خواهیم بود. ضمن اینکه نرخ ارز مسافرتی نیز در حال حاضر ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که فقط با ارائه مدارک لازم اعم از بلیط؛ پاسپورت ، ویزا (در صورت نیاز) و عوارض خروج از کشور پرداخت خواهد شد.
قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانکی با ۱۳۱ تومان کاهش نسبت به روز گذشته  ۲۸ هزار و ۶۴۲ تومان معامله شد.نرخ فروش دلار  در صرافی‌های بانکی با ۱۴ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۷ هزار و ۶۴۹ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی  ۲۷ هزار و ۳۷۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۵۷ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۲۴۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۴۹۱ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸‌هزار و ۵۴۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد.
همچنین، در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۵ هزار و ۴۸۶ تومان معامله شد.
از سوی دیگر، قیمت سکه طرح جدید  (دوشنبه، ۳۰ خردادماه) با ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته به ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه طرح جدید با ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به همین زمان در روز گذشته به ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین  نیم‌سکه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان شد.قیمت اُنس جهانی طلا نیز  به یک‌هزار و ۸۴۲ دلار و ۴۰ سنت رسید.
فروش دلار 29 هزار تومانی در صرافی‌ها
همزمان با افزایش عرضه ارز از سوی صادرکنندگان در بازار، هم‌اکنون برخی از صرافی‌ها دلار را با قیمت ۲۹هزار تومان به مردم می‌فر‌وشند.

 قیمت دلار که در هفته‌های گذشته تحت تأثیر جو روانی در بازار ارز سیر صعودی را پرشتاب طی می‌کرد با ورود بانک مرکزی و اتخاذ سیاست‌های جدید ارزی، با کاهش چشم‌گیر همراه شده و هم‌اکنون در برخی صرافی‌ها در کانال 29 هزار تومان به‌فروش می‌رسد.
طی دو سه روز اخیر البته قیمت ارز توافقی در صرافی‌ها وارد کانال 29 هزار تومان شده بود ولی از  برخی از صرافی‌ها با همین قیمت نسبت به فروش ارز به مردم اقدام می‌کنند.
کامران سلطانی‌زاده دبیرکل کانون صرافان با تأیید این موضوع گفت: با توجه به مصوبه جدید بانک مرکزی در معاملات ارز توافقی، صرافی‌ها فروش ارز به هموطنان را با نرخ توافقی آغاز کرده‌اند بر همین اساس نیز به‌تناسب توافق با صادرکنندگان هم‌اکنون قیمت فروش دلار در صرافی‌های مجاز در کانال 29 هزار تومان قرار دارد، البته رصد میدانی از بازار ارز نشان می‌دهد برخی دیگر از صرافی‌ها نیز ارز توافقی را در کانال 30 هزار تومان به‌فروش می‌رسانند.
وی با تأکید بر اینکه این مصوبه موجب خرید ارز با نرخ مناسب برای هموطنان شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود با افزایش صرافان معامله‌گر در نرخ توافقی، به‌زودی شاهد تعدیل نرخ ارز و افزایش خدمات ارزی در چهارچوب قوانین بانک مرکزی باشیم. بازار متشکل ارزی با آغاز طرح فروش توافقی امکان انجام معاملات بین صرافان سراسر کشور را ایجاد می‌کند.
طی هفته‌های گذشته و همزمان با تشدید نوسانات ارزی در بازار ارز، اختیارات بانک مرکزی با مجوز سران قوا برای مدیریت بازار ارز افزایش یافت و این بانک توانست با انجام اقداماتی بدون ارزپاشی باعث کاهش التهابات ارزی شود.

در گام نخست بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای، مجوز خرید و فروش ارز صادرکنندگان به نرخ توافقی در صرافی‌ها را صادر کرد و همین اقدام توانست طی مدت کوتاهی (دو سه روز نخست اجرای این طرح) قیمت دلار را در بازار آزاد 2 هزار تومان کاهش دهد.
البته طی روزهای بعد بانک مرکزی این بخشنامه را تکمیل کرد و مجوز خرید ارز تمام اشخاص حقیقی و حقوقی را توسط صرافی‌ها صادرکرد؛ آن‌طور که فعالان بازار ارز می‌گویند، با این بخشنامه بانک مرکزی، علاوه بر ارز صادرات، ارزهای خانگی نیز وارد بازار شده و همین امر موجب تعادل در بازار ارز شده است.
اقدام مهم دیگر برای مدیریت بازار ارز، مجوزی است که از  ابلاغ و اجرایی شده است؛ با این مجوز عملاً عرضه ارز در بازار بیشتر از قبل خواهد شد؛ چراکه طبق اعلام بازار متشکل ارزی،‌ فروش ارز صادرکنندگان به صرافی‌ها با نمادهای معاملاتی جدید در بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شده است.