:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

میزان مصرف برق اوج گرفت، پایش مصرف ادارات جدی شد

مرکز ملی راهبری شبکه برق ایران از افزایش قابل توجه مصرف برق در روز جاری خبر داده و اعلام کرده است با توجه به افزایش دمای ۳ تا ۶ درجه‌ای در کل کشور، پیش‌بینی می‌شود امروز اوج نیاز مصرف از مرز ۵۳ هزار مگاوات عبور خواهد کرد.
کد خبر: ۱۹۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
اقتصادگردان- بر اساس اعلام مرکز ملی راهبری شبکه برق ایران، میزان انرژی دریافتی برون مرزی(واردات برق) حدود ۴۸۰ مگاوات و میزان مصرف برق صنایع ۵۰۰۰ مگاوات گزارش شده است.

طبق این گزارش، با توجه به اوج گیری میزان مصرف برق، "پایش مصرف ادارات" با هدف اطمینان از تامین برق مطمئن و پایدار، با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

این گزارش حاکی است، با توجه به افزایش دما در روزهای آتی و افزایش نیاز مصرف برق در کشور، رعایت نکات مدیریت مصرف در ساعات اوج مصرف برق که از ساعت ۱۳ تا ۱۷ و ۱۹ تا ۲۳ گزارش شده و تنظیم درجه وسایل سرمایش روی ۲۵ درجه امری بسیار مهم و کمک کننده برای تامین برق هموطنان خواهد بود.

طرح ملی «کاهش مصرف برق» ابلاغ شد

این گزارش در حالی منتشر شده که امروز وزیر نیرو مصوبه طرح ملی «کاهش مصرف انرژی الکتریکی»، ضوابط تشویق و اعطای پاداش کاهش مصرف به مشترکان برق را ابلاغ کرد.

در مصوبه ابلاغی علی‌اکبر محرابیان آمده است: به منظور ایجاد امکان اعمال مشوق‌های مدیریت مصرف و با هدف تسهیل تامین برق به ویژه در اوقات اوج مصرف و همچنین افزایش مشارکت مشترکان شبکه برق کشور در تحقق این هدف از ابتدای ماه‌های گرم سال جاری، شرکت توانیر (از طریق شرکت‌های تابعه و وابسته) مکلف است امکان مشارکت مشترکان خانگی و سایر مصارف را در طرح ملی «کاهش مصرف انرژی الکتریکی» به ویژه از طریق سامانه‌های ارتباطی نظیر «برق من» فراهم کند.

برنامه‌ریزی برای عبور از تابستان بدون محدودیت‌ برقی

همچنین طبق اعلام سخنگوی صنعت برق از هفته گذشته ۹ درصد به مصرف برق کشور اضافه شده یعنی عددی حدود ۴۵۰۰ مگاوات نیاز مصرف برق کشور افزایش داشته است اما با این حال در شرایط فعلی شرایط مساعد است.

مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه با توجه به نیروگاه‌هایی که در مدار تولید قرار گرفته‌اند و تعمیراتی که زودتر انجام شده، وضعیت تامین برق حرارتی نیز بهتر از قبل است، اظهار کرد: علیرغم اینکه امسال به دلیل خشکسالی با کاهش پنج درصدی ذخایر آبی نسبت به سال گذشته مواجهیم، تعمیرات نیروگاه‌های برقابی به صورت ۱۰۰ درصد اتمام یافته و همه واحدها آماده تولید هستند.

وی در پاسخ به اینکه احتمال انتشار جداول خاموشی برای تابستان وجود دارد توضیح داد: تمام برنامه‌ریزی‌ها به این شکل است که امسال را با حداقل محدودیت‌ها پشت سر بگذاریم و بر اساس تدابیری که پیش‌بینی شده، علاوه بر ارتقاء وضعیت تولید نیروگاه‌های موجود، نیروگاه‌های جدیدالاحداث هم در مدار تولید قرار خواهند گرفت که ظرفیت آن‌ها بسیار خوب است.