:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
اتحادیه مشاوران املاک:

با پول رهن امسال، سه سال پیش خانه‌دار می‌شدید

در همین حال، سعید لطفی، عضو اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه افزایش تقاضا در حاشیه تهران باعث افزایش اجاره‌بهای حاشیه نشین‌ها شده، گفت: در این شرایط دولت پیشنهاد وام 100 میلیون تومانی برای ودیعه را مطرح کرده و نه تنها که این مبلغ امروز کفاف پول رهن را نمی‌دهد بلکه اساسا مستاجران دسترسی به این وام ندارند و در سال گذشته کمتر از 10 درصد مستاجران موفق به دریافت وام ودیعه شدند.
کد خبر: ۱۹۲۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
اقتصادگردان- لطفی با اشاره به افزایش غیرمنطقی اجاره‌بها در تهران اظهار کرد: امروز شاهد جابه‌جایی و نزول منطقه سکونت خانوار هستیم به‌طوری که خانواری که در شمال تهران سکونت داشتند به مرکز شهر و خانواری که در مرکز شهر مستاجر بودند به جنوب تهران و خانوار ساکن در جنوب تهران به حاشیه و حومه تهران منتقل شده‌اند و دقیقا افزایش قیمت اجاره در شهر تهران به‌طور مستقیم بر روی نرخ کرایه واحدهای حاشیه تهران هم اثر گذار است و حاشیه نشین‌ها هم با معضل افزایش اجاره مواجه‌اند. وی ادامه داد: خط فقر بالاتر آمده و خانوار بیشتری زیر خط فقر قرار گرفتند. بخش عمده از درآمد خانوار صرف هزینه‌های مسکن می‌شود به‌طوری که خانوار با مبلغ رهن امسال، سه سال پیش می‌توانستند صاحب خانه شوند. این در حالی است که درآمد خانوار در حد افزایش هزینه‌ها بالا نرفته و خط فقر عمیق‌تر شده است.

    راهکار کنترل فشار تقاضا در بازار اجاره؟

عضو هیات عامل اتحادیه املاک تهران، تبعات ۸ سال عدم ساخت‌وساز، خاک خوردن طرح‌ اجاره‌داری حرفه‌ای، ورود بانک‌ها به مسکن و بروکراسی اداری را عامل اصلی وضع فعلی بازار اجاره دانست و گفت: فشار تقاضا در بازار اجاره با ساخت مسکن استیجاری و هم‌زمان طرح نهضت ملی مسکن کاهش می‌یابد.لطفی درباره راهکارهای کنترل بازار اجاره گفت: اگر بازار عرضه و تقاضا را کنترل کرده بودیم، اکنون مجبور نبودیم با دستور و مصوبه قیمت‌ها را کنترل کنیم.وی توضیح داد: بازار اجاره نیازمند زیرساخت مناسب با تقاضا است در همین راستا سال ۸۵ «اجاره‌داری حرفه‌ای» به عنوان طرحی آینده‌دار برای بازار اجاره طراحی شد که در آن ساخت واحدهای استیجاری با کمک شهرداری در نظر گرفته شده بود؛ اما از همان سال در حد طرح مانده است و حتی یک واحد آپارتمان استیجاری ذیل این طرح ساخته نشد. به گفته عضو هیات عامل اتحادیه املاک تهران اگر واحدهای استیجاری ساخته و تحویل داده شده بود فشار فعلی در بازار اجاره وجود نداشت.۸ سال کاری نیز آجر روی آجر گذاشته نشد و اکنون مواجه شدیم با شرایطی که خطر عرضه کمتر از تقاضا، بازار را دچار تبعات سنگین کرده است.به گفته عضو هیات عامل اتحادیه مشاوران املاک تهران متوسط قیمت خانه در ۵ سال پیش متری ۵ میلیون بود و اکنون در سال ۱۴۰۱ به ۳۵ میلیون رسیده است بدین معنی که قیمت خانه حدود ۵۰۰ درصد بالا رفته و ۶ برابر شده است.وی توضیح داد: از آنجایی که قیمت اجاره تابع قیمت مسکن است با افزایش قیمت خانه قیمت اجاره افزایش می‌یابد، در کنار این موضوع مالکین افزایش هزینه‌ها را روی اجاره می‌کشند و بازار اجاره اکنون سنگینی تورم عمومی را نیز به دوش می‌کشد.لطفی در خصوص مشارکت بانک‌ها در ساخت‌وساز مسکن، افزود: قبلاً می‌شنیدیم که بانک‌ها ورشکسته شدند، اکنون چرا دیگر خبری از ورشکستگی بانک‌ها نیست؟ بانک‌ها در بسیاری از محلات برج ساختند، قیمت منطقه‌ای آپارتمان‌ها را بالا بردند. به گفته عضو هیات عامل اتحادیه مشاوران املاک تهران، ورود بانک‌ها به بخش ساخت‌وساز خطر افزایش قیمت‌ها و تورم مسکن را در پی دارد. وی درباره وظیفه شهرداری نیز گفت: شهرداری به‌جای اینکه در بافت فرسوده خانه‌سازی کند یا امکانات ویژه به سازنده بدهد و با طرح‌های ملموس سرمایه‌گذار را برای ساخت مسکن تشویق کند، با بروکراسی اداری سازنده‌ها را از محیط ساخت‌وساز دور می‌کند.