:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

عوارض کامیون‌های ترانزیتی کاهش می‌یابد؟

با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی، مقرر شده تا عوارض کامیون‌های ایرانی در مرزهای ارمنستان و آذربایجان کاهش پیدا کند که یکی از بزرگترین مشکلات کامیون‌داران برای ترانزیت در این کشورهاست.
کد خبر: ۱۹۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
اقتصادگردان- اخیرا و درپی بروز و تشدید اختلافات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مشکلاتی برای کامیون‌داران ایرانی به وجود آمد و آن‌ها برای سفر به ارمنستان مجبور بودند که از بخشی از خاک آذربایجان هم عبور کنند و به غیر از سخت‌گیری‌ها و مشکلاتی که برای کامیون‌داران ایرانی در این زمینه به وجود آمده بود، آن‌ها مجبور بودند در چندین مرحله مبالغ بالایی را به عنوان عوارض جاده‌ای و تردد به آذربایجان و ارمنستان پرداخت کنند و این مسائل کار را برای کامیون‌داران سخت‌تر کرده بود.

در این مدت رایزنی‌ها و تلاش‌هایی برای حل این مشکل از سوی ایران صورت گرفت اما اخیرا در سفر گنل سانوسیان –وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان- این مسئله از سوی هیات ایرانی مطرح شد و نهایتا هر دو طرف به تلاش برای کاهش و حتی به صفر رساندن این عوارض رضایت دادند.

این وزیر ارمنستانی در این زمینه در پاسخ گفت: از همه کامیونداران که در این مسیر حرکت می کننُد عذرخواهی می‌کنم چرا که مشکلات و محدودیت‌هایی برایشان به وجود می‌آید اما دو خبر خوب برای آن‌ها دارم.

وی با بیان اینکه تصمیمات خوبی درباره کاهش عوارض جاده‌ای نیز اتخاذ شده است، افزود: با توجه به مشکلاتی که بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان وجود دارد، مسیر تزانزیتی ایران، آذربایجان و ارمنستان با مشکلاتی مواجه شد و محدودیت‌های برای کامیونداران ایرانی به وجود آورد اما درصددیم تا هرچه سریعتر جاده جایگزین را اصلاح کنیم و این مسیر تزانزیتی جدید بین ایران و ارمنستان را به زودی بازگشایی خواهیم کرد.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز در این باره اعلام کرد که باید نقشه راه مشخص شود و عوارض باید به صورت عادلانه اخذ شود؛ ما در ایران این آمادگی را داریم که عوارض را به صفر برسانیم و تفاهم نامه‌ای را امضا کنیم تا مبنای توسعه حمل و نقل ترکیبی هر دو کشور باشد.

پس از این جلسه، شاهین مصطفی‌اف، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به ایران آمد و دیداری با وزیر راه و شهرسازی داشت و مسئله کاهش عوارض جاده‌ای نیز در آن جلسه مطرح شد، رستم قاسمی در این باره اظهار کرد: میان دو کشور موضوعات متعددی وجود دارد، اما موضوع ترانزیت میان دو کشور بسیار حائزاهمیت است. بنابراین برای توسعه ترانزیت و کاهش عوارض دریافتی از کامیون‌ها در برخی از نقاط نیز با طرف آذربایجانی بحث‌هایی صورت گرفت.

مصطفی‌اف نیز در این باره با بیان اینکه مسئله ترانزیت و توسعه آن با ایران یکی از دلایل سفرش به کشورمان است، گفت: در زمینه ترانزیت به همکاری‌های موفقیت‌آمیزی با ایران دست یافتیم و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش حجم بار ترانزیت را شاهد بودیم و برای این نوع همکاری از ظرفیت بالایی برخوردار هستیم.

وی افزود: با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران در آذربایجان تفاهم‌نامه‌ای به امضاء رسید و براساس این تفاهم نامه مقرر شد جمهوری آذربایجان به واسطه اراضی جمهوری اسلامی ایران به نخجوان متصل شود. همچنین در آنجا پل ریلی و جاده‌ای ایجاد خواهد شد و مصمم هستیم بارانداز ریلی در مرز  آستارا را تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم.

چنین مذاکرات نشان می‌دهد که اگر مسئله کاهش یا حذف عوارض جاده‌ای در راستای توسعه ترانزیت بین کشورهای همسایه به ویژه آذربایجان و ارمنستان به نتیجه برسد، این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برای کامیون‌داران برخوردار است و می‌تواند مشکلات آن‌ها در این مرزها که طی سال گذشته با آن درگیر بودند را حل و فصل کند اما باید دید نتیجه این جلسات و رایزنی‌ها به کجا می‌رسد.