:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس اتاق بازرگانی ایران:

کجای از این جیب به آن جیب کردن خصوصی‌سازی است؟

رییس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از وضعیت خصوصی سازی در کشور گفت: کجای از این جیب به آن جیب کردن دولت خصوصی سازی است؟
کد خبر: ۱۹۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
اقتصادگردان- غلامحسین شافعی امروز در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی سازی با اشاره به سیاست‌های اصل ۴۴ اظهار کرد: هدف این سیاست‌ها شتاب به سمت رشد اقتصاد ملی، بهره وری منابع انسانی، گسترش مالکیت در سطح عموم، ارتقای بنگاه‌ها و افزایش سهم بخش‌های خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی و… بود اما ارزیابی‌های امروز و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد به هیچکدام از این اهداف نزدیک هم نشدیم و به جای اینکه خصوصی‌سازی به سمت اقتصاد مولد حرکت کند، حرکتی معکوس داشته است.

وی ادامه داد: نتیجه این است که امروز چه بخش خصوصی، چه تعاونی، چه دولت و چه مجلس از روند خصوصی‌سازی ناراضی هستند. درواقع هم خریدار ناراضی است و هم فروشنده.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه عدم اصلاح مسیر ما را به جای مناسبی هدایت نمی‌کند، افزود: بزرگ‌ترین مشکلی که وجود دارد، نگاه بودجه‌ای به خصوصی سازی است. یعنی خصوصی سازی برای  بودجه مورد توجه قرار می‌گیرد. رد دیون چه نسبتی با خصوصی سازی دارد؟ از این جیب دولت به آن جیب دولت و گرفتاری روی گرفتاری است، کجای این روند خصوصی سازی محسوب می‌شود؟

شافعی ادامه داد: خیلی وقت‌ها فعالان اقتصادی حتی نمی‌توانند دو ماه آینده خود را تصور کنند و پیش بینی آینده مشکل است و این ریسک را بالا می‌برد. حساسیت سیاسی و اقتصادی نسبت به صاحبان خصوصی سازی وجود دارد. چراکه هنوز این باور وجود ندارد که راه نجات کشور مردمی کردن اقتصاد است.