:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
افزایش قیمت دلار و سکه در بازار

سکه ۱۴ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان شد / افزایش تقاضا و نرخ طلا و دلار

شنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ نرخ دلار در بازار آزاد به 30420 تومان رسید و با اعلام اونس طلا به قیمت 1847 دلار، قیمت سکه نیز به 14 میلیون و 335 هزار تومان رسید. برخی فعالان بازار می گویند که به دنبال افزایش قیمت برخی کالاها در هفته های اخیر و هفته های پیش رو، و همچنین حذف ارز 4200 تومانی، تقاضای ارز نیز افزایش داشته است
کد خبر: ۱۹۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
خبراقتصادی – محسن شمشیری
شنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ نرخ دلار در بازار آزاد به 30420 تومان رسید و با اعلام اونس طلا به قیمت 1847 دلار، قیمت سکه نیز به 14 میلیون و 335 هزار تومان رسید. برخی فعالان بازار می گویند که به دنبال افزایش قیمت برخی کالاها در هفته های اخیر و هفته های پیش رو، و همچنین حذف ارز 4200 تومانی، تقاضای ارز نیز افزایش داشته و موجب رشد قیمت دلار شده است. از سوی دیگر، اعلام برنامه های دولت و رئیس جمهور برای تصمیمات سخت، روی بازار و نرخ ها اثرگذار است.

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی  (شنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) با سه تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، 29 اردیبهشت ماه) ۲۵ هزار و ۶۳۸ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو نیز در این صرافی‌ها با ۴۹ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۱۰۲ تومان بود. قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی  ۲۵ هزار و ۳۸۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۸۲۲ تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۴۰۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۶۳۳ تومان بود.
این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۸۳۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۷۵ تومان اعلام شد.
همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۱۸۴ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۷۸۹ تومان معامله شد.
افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع شد و خردادماه وارد کانال ۲۶ ‌ هزار تومان شد و نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه یافت. قیمت دلار به طور مشخص ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت ماند. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز سیر نزولی را شروع کرد و پس از ۶ ماه دوباره به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و در آخرین روزهای دی‌ماه مصادف با ۲۷ این ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت.
سیر نزولی قیمت‌ها ادامه داشت تا اینکه در ۱۷ بهمن‌ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت. با شروع سال جدید قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در قیمت ۲۵ هزار تومان نوسان داشت و تمایلی به خروج از این کانال ندارد.

قیمت سکه طرح جدید  (شنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) با ۲۲۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه) به ۱۴ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۳ میلیون و ۷۰۰ تومان معامله شد.
نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۷۹ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان شد.اُنس جهانی طلا نیز با قیمت یک هزار و ۸۴۷ دلار و ۳۶ سنت معامله شد.

جزئیات تازه از افتتاح مجازی حساب ارزی

افتتاح حساب پس‌انداز ارزی بانک ملی ایران به صورت مجازی و در بستر «نشان بانک» طی ۵ مرحله و در کوتاه‌ترین زمان، ممکن است.
افتتاح حساب ارزی به صورت غیرحضوری شامل مراحل تخصیص حساب، دریافت گواهی امضای الکترونیک، پرداخت، امضای قراردادها و بارگذاری مدارک است.

ارائه اطلاعاتی شامل کد ملی، سریال پشت کارت ملی، تاریخ تولد، استان، شهر، کد پستی محل سکونت، استان و شعبه مورد نظر، مدرک تحصیلی و نام و نام خانوادگی لاتین برای افتتاح حساب الزامی است.

پس از آن، کاربر نشان بانک باید مرحله گواهی امضای الکترونیک را گذرانده و سپس با پرداخت هزینه های مربوطه، وارد مرحله امضای قراردادها شود. در نهایت نیز متقاضی افتتاح حساب ارزی ضمن بارگذاری مدارک شامل کارت ملی و شناسنامه، از مرحله نهایی عبور کرده و اطلاعات شماره حساب، شماره مشتری و کد شعبه را به صورت پیامکی دریافت خواهد کرد.

افتتاح مجازی حساب پس انداز ارزی بانک ملی ایران به ارزهای دلار آمریکا و یورو و فقط برای افراد بالای ۱۸ سال امکان‌پذیر است.

ذخایر ارزی ترکیه طی یک هفته ۵ میلیارد دلار آب رفت

آمار بانک مرکزی ترکیه نشان داد ذخایر ارز خارجی این کشور حدود ۵ میلیارد دلار طی هفته منتهی به سیزدهم ماه مه کاهش‌یافته که حاکی از شکست سیاست این کشور در حمایت از لیر است.
ذخایر خالص ارز خارجی ترکیه بیشترین کاهش را در سال جاری میلادی داشته‌ که نشان می‌دهد تلاش برای حمایت از لیر بهای سنگینی داشته‌است.
آمار بانک مرکزی ترکیه در روز جمعه نشان داد ذخایر ارز خارجی این کشور 4.8 میلیارد دلار طی هفته منتهی به سیزدهم ماه مه کاهش‌یافته است. به‌این‌ترتیب، کل ذخایر ترکیه غیر از ذخایر طلای این کشور به پایین‌ترین رقم طی 10 ماه گذشته یعنی 61.2 میلیارد دلار رسیده‌است.
طبق گفته‌ کریستین ماگیو، رییس استراتژی اوراق بهادار در تی‌دی‌سکیوریتیز، این کاهش شدید هفتگی بسیار تکان‌دهنده بود و نشان داد ترکیه در سیاست‌های خود ناموفق بوده و برخلاف جریان باد حرکت می‌کند.
حتی با وجود مداخله بانک‌های دولتی ترکیه در بازار مبادلات ارز خارجی، لیر بدترین عملکرد خود را در سال جاری میلادی در بین بازارهای نوظهور داشته و 16 درصد از ارزش خود را در برابر دلار ازدست‌داده است. کاهش ارزش لیر در شرایطی صورت می‌گیرد که تقاضای بالایی از سوی شرکت‌های ترکیه برای دلار وجود دارد.
این شرکت‌ها تلاش می‌کنند خودشان را در برابر تورم به‌وجودآمده از افت ارزش لیر و بالا رفتن قیمت‌ جهانی کالاها حفظ کنند.
بانک‌های دولتی ترکیه هیچ اظهارنظری در مورد مداخلات ارزی خود نکرده‌اند، اما طبق گفته یکی از رؤسای سابق بانک مرکزی ترکیه، بانک‌های دولتی این کشور نقل‌وانتقال‌های ارزی خود را در محدوده قانون انجام داده و در بازار ارز فعال خواهند ماند.
کاهش ذخایر ارزی ترکیه یکی از عوامل بی‌ثباتی در این کشور است. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش در محدوده زمانی بین 2019 و 2020، 165 میلیارد دلار برای تثبیت ارزش لیر هزینه کرده‌است. سیاستی که موفقیت‌آمیز نبوده و درنهایت بانک مرکزی را مجبور به افزایش نرخ بهره کرده‌است.

روبل در برابر یورو و دلار رکورد زد

هم‌زمان با آماده شدن اتحادیه اروپا برای پرداخت هزینه گاز به روسیه، ارزش روبل در برابر یورو به سطح سال ۲۰۱۵ رسید.

به گزارش بیزنس، روبل روسیه به بالاترین سطح خود در برابر یورو و دلار از ژوئن ۲۰۱۵ و مارس ۲۰۱۸ رسید که تحلیلگران آن را به آمادگی کشورهای اتحادیه اروپا برای پرداخت هزینه گاز به روسیه و کنترل سرمایه اعمال شده توسط مسکو نسبت دادند.
روبل پس از رسیدن به ۵۹.۰۲ که قوی‌ترین ارزش آن از ژوئن ۲۰۱۵ بود، در معاملات در برابر یورو بیش از پنج درصد افزایش یافت و به ۶۱.۱۰ رسید. روبل در برابر دلار پس از رسیدن به ۵۷.۰۷۵۰، در یک روز بیش از ۴ درصد صعود کرد، سطحی که از اواخر مارس ۲۰۱۸ مشاهده نشده است.
ارزش روبل امسال با وجود بحران اقتصادی تمام عیار در روسیه، حدود ۳۰ درصد در برابر دلار بود و آن را به بهترین ارز تبدیل کرده است، البته روبل به‌طور مصنوعی توسط کنترل‌های اعمال شده در اواخر فوریه برای محافظت از بخش مالی روسیه پشتیبانی می‌شود.
روبل تا حدی توسط شرکت‌های صادرات محور که مجبور به تبدیل درآمد ارز خارجی خود پس از تحریم‌های غرب هستند، هدایت می‌شود.
آماده‌سازی مالیات‌های در پایان ماه که هفته آینده زمان آن می‌رسد نیز تقاضا برای روبل را افزایش داده است، در حالی که تقاضا برای دلار و یورو به دلیل اختلال در زنجیره واردات و محدودیت‌های برداشت ارز از حساب‌های بانکی و خروج آن از روسیه کم است.
کریل ترماسوف، رئیس بخش سیاست پولی بانک مرکزی روسیه روز جمعه گفت که روبل همچنان یک ارز شناور آزاد باقی مانده است.
روز گذشته در خارج از بورس مسکو، روبل بسیار ضعیف‌تر باقی ماند. سبربانک دلارهای نقدی را به قیمت ۶۸.۸۳ روبل و یورو را به قیمت ۷۱.۲۴ روبل فروخت.
روبل قوی­‌تر به ترمز تورم کمک می‌کند و برای واردکنندگان سودمند است اما به کسانی که کالاها و خدمات را در خارج از کشور به ارز خارجی می‌فروشند، آسیب می‌زند. تحلیلگران می‌گویند که مقامات روسیه علاقه‌ای به تقویت قابل توجه روبل از سطوح فعلی ندارند و انتظار دارند که این ارز تا پایان سال تضعیف شود.
به نشانه آمادگی مقامات برای رفع تدریجی کنترل سرمایه، بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه داد تا از ۳۰ مه بدون هیچ محدودیتی ارز مردم را به استثنای دلار و یورو بفروشند.در همین حال، شاخص‌های سهام روسیه در روز جمعه متفاوت بود.