:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیر عامل ساتبا:

پیش‌بینی تامین حدود ۶۰۰ مگاوات برق از طریق واردات، کمبود ۱۰ هزار مگاوات برق در تابستان امسال

مدیر عامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۶۰۰ مگاوات برق مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین شود.
کد خبر: ۱۹۲۰۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
اقتصادگردان- محمود کمانی با بیان اینکه نیروگاه‌های انشعابی در سطح کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: مشکلاتی که نیروگاه‌ها با سوخت فسیلی دارد، نیروگاه‌های فعال با انرژی‌های خورشیدی ندارد.

وی با اشاره به اینکه مشکل تامین سوخت، آلودگی و مصرف آب از مشکلات نیروگاه‌های فسیلی است، به برنامه‌های دولت برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی پرداخت و افزود: طی چهار سال دولت سیزدهم برنامه توسعه ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را در دستور کار داریم.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: با توجه به مجوزی که شورای اقتصاد صادر کرده، امسال سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی به مناقصه گذاشته شده است.

وی عنوان کرد: تاکنون مرحله اول مناقصه انجام شده که پس از ارزیابی شرکت‌ها با آن‌ها قرارداد منعقد و به تدریج کار احداث نیروگاه‌ها شروع می‌شود.

کمانی همچنین در خصوص توسعه شهرک‌های خورشیدی گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با مجموعه سازمان شهرک‌های صنعتی به امضا رسیده، ضمن اینکه داخل شهرک‌ها فضاهایی برای این منظور اختصاص خواهد یافت، شهرک‌های جدیدی نیز برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی راه‌اندازی می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر فقط یک درصد برق مورد نیاز کشور از نیروگاه‌های خورشیدی تامین می‌شود که رقم پائینی است. امیدواریم با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تولید ۱۰ هزار مگاوات برق طی چهار سال سهم تجدیدپذیرها در تامین انرژی کشور به ۱۰ درصد افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) ادامه داد: با توجه به اینکه در تامین و تولید برق در کشور با کمبود مواجه هستیم، باید با روش‌های دیگری در ایام پیک مصرف این کمبود را تا حدودی جبران کنیم ولی در درازمدت لازم است احداث نیروگاه‌های جدید به خصوص نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر در دستور کار قرار گیرد.

وی به صرفه نبودن قیمت فروش برق را از مهم‌ترین معضلات صنعت برق کشور دانست و گفت: علی‌رغم اینکه در حال حاضر برق را با یارانه بسیار زیادی از مجموعه‌های مختلف خریداری می‌کنیم ولی درآمد آن کفاف توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه نیروگاه را نمی‌دهد و برای همین لازم است از طریق دیگر این هزینه‌ها جبران شود.

کمانی خاطرنشان کرد: هر چند وزارت نیرو نسبت به سال گذشته برای عبور از پیک برق برنامه‌ریزی کرده و قرار است ۵۰۰۰ مگاوات برق به ظرفیت تولید کشور اضافه شود ولی پیش‌بینی می‌شود امسال در پیک مصرف حدود ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق داشته باشیم.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه‌های برق‌آبی در کشور فعال است اما به دلیل کاهش نزولات جوی امکان استفاده از توان این نیروگاه‌ها در تمام ایام سال نیست. از همین رو امسال وزارت نیرو تدبیری اندیشیده که بر مبنای آن بتوان حداکثر استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی را در دوره پیک تابستان داشت.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: باید توجه داشت تامین برق مورد نیاز از طریق احداث نیروگاه‌های بزرگ با انرژی فسیلی برای کشور صرفه اقتصادی ندارد و توسعه آن هم امکان‌پذیر نیست.

کمانی با بیان اینکه در حال حاضر در تامین سوخت نیروگاه‌ها به خصوص در ناحیه خراسان به دلیل اینکه این منطقه منابع گازی کمتری دارد، با مشکل مواجه هستیم، تصریح کرد: برای رفع این مشکل باید با سرعت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کرد.