:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد

اصلی‌ترین شاخص‌های اقتصادی ایران در هفته‌های گذشته

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت اصلی‌ترین شاخص‌های اقتصادی ایران در هفته‌های گذشته پرداخته است.
کد خبر: ۱۹۲۰۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
اقتصادگردان- برآوردهای تجاری در پایان فروردین ماه نشان می‌دهد که میزان صادرات بدون نفت خام کشور به ۳.۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مدت مشابه سال قبل افزایش ۷۰۰ میلیون دلاری را نشان می‌دهد.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که تقریبا در تمامی متغیرهای تجاری کشور، در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود عملکرد به ثبت رسیده است.

در میان اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران، پروپان مایع شده، اوره، روغن‌های سبک نفتی، متانول، بوتاه و پلی اتیلن بیشترین صادرات را داشته‌اند. همچنین چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، افغانستان، هند، پاکستان، عمان و تایلند نیز اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران را تشکیل می‌دهند.

اتاق بازرگانی تهران، وضعیت نرخ دلار در سامانه سنا را نیز بررسی کرده است. بر این اساس نرخ دلار سنا در ۲۶ اردیبهشت امسال، نسبت به روز مشابه سال قبل افزایش ۱۸ درصدی، نسبت به پایان سال قبل افزایش حدودا پنج درصدی و نسبت به روز مشابه ماه قبل افزایش ۲.۳ درصدی را به ثبت رسانده است.

همچنین بیش از ۴.۳ میلیارد دلار تامین ارز در سامانه نیما طی ۵۲ روز ابتدایی سال جاری به ثبت رسیده که حاکی از افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته است.

اتاق تهران به بررسی نرخ تورم در اقتصاد ایران و مقایسه آن با با دیگر کشورها نیز اقدام کرده است. بر اساس آخرین وضعیت ثبت شده در اسفند ماه، نرخ تورم ایران حدودا ۳۵ درصد اعلام شده است. در این جدول دو کشور آرژانتین با ۵۵ و ترکیه با ۶۱ درصد تورمی بیشتر از ایران را به ثبت رسانده‌اند.

همچنین در این فهرست روسیه با تورم ۱۶، پاکستان با ۱۲، برزیل و لهستان نیز با تورم ۱۱ درصدی، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در این جدول چین با تورم ۱.۵ درصدی بهترین عملکرد را داشته و پس از آن عربستان سعودی، اندونزی، عراق و هند قرار دارند. به این ترتیب تورم ایران ۱۷ برابر عربستان سعودی، ۶.۷ برابر تورم عراق و ۲.۷ برابر تورم پاکستان بوده است.