:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کاهش دلار به کانال 29 هزار / سکه 13 میلیون و 120 هزار تومان معامله شد

خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ مشمول مالیات بر درآمد است / شناسایی 1005 معامله گر ارزی با گردش مالی 10 هزار میلیارد تومانی

روز چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401، قیمت دلار در بازار به 29980 تومان رسید و عملا به کانال 29 هزار تومان رسید. به دنبال اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1818 دلار، سکه طلا نیز به 14 میلیون و 120 هزار تومان معامله شد. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۹ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۵ هزار و ۶۳۲ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو نیز در این صرافی‌ها با ۴۰۱ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۱۵۱ تومان بود
کد خبر: ۱۹۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۳
خبراقتصادی  – محسن شمشیری

روز چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401، قیمت دلار در بازار به 29980 تومان رسید و عملا به کانال 29 هزار تومان رسید.  به دنبال اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1818 دلار، سکه طلا نیز به 14 میلیون و 120 هزار تومان معامله شد.
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۹ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۵ هزار و ۶۳۲ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو نیز در این صرافی‌ها با ۴۰۱ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۱۵۱ تومان بود.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی   ۲۵ هزار و ۳۷۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۸۷۰ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۳۹۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۷۴۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۶ هزار و ۹۸۸ تومان اعلام شد.

همچنین، در سامانه نیما در معاملات  ، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۳۷۷ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۵ هزار و دو تومان معامله شد.

قیمت ها در بازار

 در بازار آزاد تا این لحظه قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است.
قیمت طلای 18 عیار هر گرم یک‌ میلیون و 350 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 13 میلیون و 600 هزار تومان قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 850 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 4 میلیون و 850 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 800 هزار تومان تعیین شد.هر مثقال طلا در بازار داخلی، 5 میلیون و 860 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1815 دلار است.
علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار با کاهش نسبت به روز قبل 25 هزار و 629 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 25 هزار و‌ 374 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به دیروز معادل 28 هزار و 171 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 891 تومان اعلام شده است.

کاهش قیمت فلز زرد در بازار داخلی و خارجی

ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۳ میلیون و ۶۰۰ تومان معامله شد.همچنین   نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۵۳ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۸۶۲ هزار تومان شد.اُنس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۸۱۹ دلار و ۶۶ سنت معامله شد.

خریدوفروش غیرمجاز ارز مشمول پرداخت مالیات شد
شناسایی 1005 سوداگر ارزی با گردش مالی 10 هزار میلیارد تومانی

سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد است.
سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای تاکید کرد سوداگران ارزی که حسب اعلام بانک مرکزی و نهادهای نظارتی اقدام به خرید و فروش غیر مجاز ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها کرده باشند، در اجرای ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول پرداخت مالیات علی الحساب بر درآمد می‌شوند.
در این اطلاعیه آمده است که اقدامات لازم برای شناسایی و وصول مالیات از ۱۰۰۵ سوداگر ارزی معرفی شده از سوی بانک مرکزی که در طی دو سال گذشته از طریق بیش از ۵۰۰۰ حساب بانکی به صورت غیر قانونی و خارج از شبکه بانکی و صرافی ها اقدام به خرید و فروش ارز کرده اند، در دست رسیدگی مالیاتی است.
لازم به ذکر است گردش مالی این دلالان ارزی بالغ بر یکصد هزار میلیارد تومان بوده است. ۷۳۱ نفر از این دلالان ارزی فاقد سابقه مالیاتی بوده و برای اولین بار برای آن ها پرونده مالیاتی تشکیل شده است.
معامله غیرمجاز ارز مشمول مالیات شد
براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، سوداگران ارزی که اقدام به خرید و فروش غیرمجاز ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها کرده باشند، مشمول پرداخت مالیات علی‌الحساب بردرآمد می‌شوند.
سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای تأکید کرد: سوداگران ارزی که حسب اعلام بانک مرکزی و نهادهای نظارتی اقدام به خرید و فروش غیر مجاز ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها کرده باشند، در اجرای ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول پرداخت مالیات علی الحساب بر درآمد می‌شوند.  
پیش از این، در سال گذشته سازمان امور مالیاتی، معاملات ارزی اشخاصی که با اعلام بانک مرکزی و نهادهای نظارتی از روش‌های غیرقانونی با اهدافی همچون سفته بازی و قاچاق ارز صورت می‌پذیرد را مشمول مالیات علی الحساب به میزان ۱۰ درصد از فروش ارز کرد و اکنون نیز بر این موضوع در اطلاعیه‌ای دیگر تاکید کرده است.
سازمان امور مالیاتی اعلام کرد سوداگران ارزی که اقدام به خریدوفروش غیرمجاز ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها کرده باشند مشمول پرداخت مالیات علی‌الحساب بر درآمد می‌شوند.
سازمان امور مالیاتی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد سوداگران ارزی که حسب اعلام بانک مرکزی و نهادهای نظارتی اقدام به خریدوفروش غیرمجاز ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها کرده باشند، در اجرای ماده 163 قانون مالیاتهای مستقیم، مشمول پرداخت مالیات علی‌الحساب بر درآمد می‌شوند.
در این اطلاعیه آمده است که اقدامات لازم برای شناسایی و وصول مالیات از 1005 سوداگر ارزی معرفی‌شده از سوی بانک مرکزی که طی 2 سال گذشته از طریق بیش از 5000 حساب بانکی به‌صورت غیرقانونی و خارج از شبکه بانکی و صرافی‌ها اقدام به خرید و فروش ارز کرده‌اند، در دست رسیدگی مالیاتی است.
همچنین گردش مالی این دلالان ارزی بالغ بر یک‌صد هزار میلیارد تومان بوده است که 731 نفر از این دلالان ارزی فاقد سابقه مالیاتی‌اند و برای اولین بار برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل شده است.

 آرامش نسبی در بازار

قیمت دلار در بازار آزاد با وجود جوسازی دلالان آرام است و داد و ستد دلار در بازار آزاد در کانال ۲۹ هزار تومان انجام می‌شود این در حالی است که در روزهای گذشته دلالان و اختلال‌گران در بازار ارز به مقصد خود که همانا التهاب در بازار ارز است دست نیافتند.
شناسایی و انسداد حساب بانکی ۵۴۵ نفر از عوامل غیرمجاز ارزی توسط وزارت اطلاعات و اجرای طرح برخورد با عوامل معاملات غیرمجاز ارزی که موجب مسدود شدن ۹ هزار و ۲۱۹ فقره حساب بانکی با گردش بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد ریال از جمله عملیات اخیر برای مقابله با متخلفان بوده است.
حضور رییس جمهوری در بازار و اطمینان دادن به مردم که کالای اساسی به مقدار کافی در بازار وجود دارد، ارائه آمار از ذخایر ارزی کشور توسط رئیس کل بانک مرکزی و بیان اینکه قیمت واقعی ارز پایین‌تر از بازار آزاد است از جمله سیگنال‌های مثبت به بازار ارز است.
همچنین در روزهای گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۵ اردیبهشت ماه امسال حدود ۴.۸ میلیارد دلار توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه شده که حدود ۱.۵ میلیارد دلار معامله شده که حکایت از عرضه کافی ارز به بازار است.
در ادامه اقدامات انجام شده سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام‌کرد که سوداگران ارزی که حسب اعلام بانک مرکزی و نهادهای نظارتی اقدام به خرید و فروش غیرمجاز ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها کرده باشند، براساس قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول پرداخت مالیات علی‌الحساب بر درآمد می‌شوند.
 گردش مالی این دلالان ارزی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که ۷۳۱ نفر از این دلالان ارزی فاقد سابقه مالیاتی بوده و برای نخستین بار برای آنان پرونده مالیاتی تشکیل شده است.
با توجه به مجموع اقدامات انجام شده، نرخ فروش دلار در بازار سنا ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان، در بازار نیما ۲۵ هزار تومان و نرخ دلار در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۶۳۱ تومان است.
همچنین نرخ دلار در بازار آزاد در کف قیمت ۲۹ هزار و ۹۴۰ تومان و سقف قیمت ۲۹ هزار و ۹۷۰ تومان بود.
بررسی بازار حاکی از این است که تلاش دلالان و اختلالگران برای ایجاد التهاب در بازار و افزایش لجام گسیخته نرخ دلار به سرانجام نرسید.

سقوط طلا؛ صعود دلار و کاهش قیمت در تمام فلزات گرانبها

قیمت طلا روز چهارشنبه (۱۸ می) در حالی کاهش یافت که دلار اندکی بهبود یافت و فشار بر شمش‌های قیمت دلاری همراه با بازدهی خزانه‌داری و موضع تهاجمی رئیس فدرال رزرو آمریکا نسبت به تورم افزایش یافت.
بهای هر اونس طلا در ساعت ۹ و ۱۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۷.۲۰ درصد کاهش به ۱۸۰۸ دلار و ۵۰ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۴ درصد کاهش به ۱۸۰۹ دلار و ۵۰ سنت کاهش یافت.
ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی در DailyFX اظهار کرد: طلا از پایان هفته گذشته در حال تثبیت بوده است اما جهت کلی کاهش یافته و به حدود ۱۷۵۰ دلار رسیده است و سوال اینجاست که آیا شتاب برای رسیدن به آن ایجاد خواهد شد.
دلار پس از کاهش سه جلسه‌ای افزایش یافت و جذابیت طلا را برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیگر افزایش داد.
اسپیواک گفت: طلا بر نرخ‌ها و چشم‌انداز سیاست پولی به ویژه در ایالات‌متحده متمرکز است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روز سه‌شنبه متعهد شد که بانک مرکزی ایالات‌متحده نرخ‌های بهره را تا جایی که لازم است افزایش می‌دهد تا از افزایش تورمی که به گفته او پایه‌های اقتصاد را تهدید می‌کند، جلوگیری کند.
شاخص بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده پس از افزایش شدید در جلسه قبل ثابت ماند و به تقاضا برای طلای با بازده صفر آسیب زد. فدرال رزرو در سال جاری نرخ سیاستی خود را سه چهارم درصد افزایش داده است و در مسیر افزایش مجدد آن با افزایش نیم درصدی در دو نشست بعدی خود در ژوئن و جولای است.
اگرچه شمش به عنوان یک محافظ تورم در نظر گرفته می‌شود اما شمش به افزایش نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت ایالات‌متحده و بازده اوراق قرضه حساس است که هزینه فرصت نگهداری آن را افزایش می‌دهد.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۷ درصد کاهش به ۲۱.۴۶ دلار رسید، پلاتین ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۹۴۵ دلار و ۳۷ سنت رسید و پالادیوم با یک درصد کاهش به ۲۰۳۱ دلار و ۵۴ سنت رسید.