:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون وزیر صمت:

تنها ۱ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی دانش بنیان است

به گفته معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تنها حدود یک درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور دانش بنیان هستند.
کد خبر: ۱۹۲۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳

اقتصادگردان- علی رسولیان چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در اجلاس سراسری روسای پارک‌های علم و فناوری کشور که به میزبانی پارک علم و فناوری فارس و با حضور معاونان وزارتخانه‌های صمت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه امسال باید با کمک همدیگر در راستای شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری اقداماتی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری ایجاد کنیم، اظهار کرد: جامعه باید فعالیت‌ها و ایده‌ها را لمس کند و محصول ایجاد شده در سفره، معیشت مردم و در اقتصاد کشور خود را نشان دهد و اقدامات خوبی تاکنون انجام شده است.

او با تاکید بر نقش موثر دانش بنیان در اقتصاد کشور، افزود: داخلی سازی محصولات، افزایش بهره وری، توسعه تکنولوژی و ... از جمله موضوعات جدی است که باید برای آن برنامه داشته باشیم.

رسولیان گفت: در شرکت شهرک‌های صنعتی کشور ۲۴۹ هزار واحد تولیدی داریم که کمتر از ۶۰۰ واحد آن دانش بنیان است و در واقع حدود یک درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور دانش بنیان هستند که باید روش جدیدی را اتخاذ کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عنوان کرد: در سال گذشته به ۱۴۸ شرکت دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی زمین واگذار کردیم و نزدیک به ۵۰ هکتار زمین به آن‌ها اختصاص دادیم که این تعداد واحد دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی عدد بالایی نیست.

او با بیا اینکه باید با همفکری و ارتباط موثر بتوانیم ایده‌ها را به محصول و ثروت تبدیل کنیم تاکید کرد که بهره وری‌ها باید افزایش یابند، چرا که در سطح کشور مشکل تکنولوژی داریم و در حوزه صنعت بیش از ۱۲ درصد واحد راکد داریم و این میتواند با کمک شرکت‌های دانش بنیان فعال شوند.

رسولیان اظهار کرد: اقدامات مطلوبی با کمک پارک‌های علم و فناوری کشور در شهرک‌های صنعتی در حال انجام است که بسیاری از شرکت‌های پارک عمدتا فناور هستند و در مراحل ابتدایی کار قرار دارند و مشکل آن‌ها تجاری سازی محصول است.

او با بیان اینکه برخی از شرکت‌های دانش بنیان توان خرید زمین را ندارند و پارسال در فرایندی ایجاد کارگاه‌ها را در دستور کار خود قرار دادیم، گفت: در حال حاضر ۱۴۰۰ کارگاه در حال راه اندازی است و ۳۴۰ کارگاه را ما خودمان احداث کردیم و امسال نیز ۱۰۰۰ کارگاه در شهرک‌های صنعتی تقاضا محور در نزدیکی مراکز دانشگاهی در حال احداث و راه اندازی است.

رسولیان، اولویت نخست کاری و فعالیت‌های خود را برای شرکت‌های دانش بنیان اعلام کرد و گفت: شرکت‌های فناور و دانش بنیان توسط وزیر علوم معرفی به شرکت شهرک‌های صنعتی معرفی می‌شوند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: در دو ماهه نخست امسال نزدیک به ۱۵۰۰ واحد که امکان دانش بنیان دارند را شناسایی کردیم که در این راستا از ظرفیت مشاوران و ارائه راه کارها بهره‌مند خواهیم شد و حتی هزینه مشاوران نیز متقبل و پرداخت می‌شود.

او ادامه داد: در بنگاه‌های بزرگ بایستی شناسایی نیازهای فناورانه و واحدهای تولیدی را بررسی کنیم. همچنین نزدیک به ۱۴۰۰ نیاز فناورانه شناسایی شده و تنها در سال گذشته ۱۰۰ نیاز توسط شرکت‌های دانش بنیان برآورده شده است.

رسولیان با بیان اینکه ۱۸ فن بازار توسط شرکت‌های صنعتی و با همکاری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مربوطه در کشور با کمک پارک‌ها در حال برگزاری است، اعلام کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و نگاه ویژه ریاست جمهوری نسبت به شرکت‌های دانش بنیان باید برای رفع نیازهای آن‌ها که در حال ورشکستگی هستند تلاش کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران شناسایی گلوگاه فناوری را نیز از اولویت‌های اصلی برشمرد و گفت: ۱۰ شهرک فناوری در سطح کشور مصوب شده که ۶ شهرک فعال است و کارگاه‌هایی برای آن‌ها راه‌اندازی و فعال خواهیم کرد.