:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
وضعیت عرضه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی/ سکه 14 میلیون و 450 هزار، سکه 30300 تومان

نقش مسدودسازی 9200 حساب بانکی در کاهش معاملات / محدودیت استفاده از ارز صادراتی پتروشیمی‌ها لغو شد

با ابلاغ دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، پتروشمی‌ها مجوز استفاده از ارز حاصل صادرات خود را دریافت کردند / در بازار آزاد هر دلار آمریکا از 30300 تا 30600 معامله شد و سکه طلا به دنبال آن با 14 میلیون و 450 هزار تومان دادو ستد شده است /
کد خبر: ۱۹۱۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
خبراقتصادی – محسن شمشیری
با ابلاغ دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، پتروشمی‌ها مجوز استفاده از ارز حاصل از صادرات خود را دریافت کردند.

در این نامه که با امضای سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت به رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خصوص مجاز شدن استفاده پتروشیمی ها از ارز حاصل از صادرات، ابلاغ شده، آمده است: پیرو مندرجات بند دوم نامه 20 اردیبهشت در خصوص مستثنا شدن شرکت های عمده عرضه کننده ارز در نیما از فهرست شرکت های مجاز به استفاده از ارز حاصل از صادرات با توجه به مفاد تبصره یک و 3 ماده یک بند ب بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال های 97 تا 1400 موضوع تصمیمات جلسه 21 فروردین کمیته ماده 2 که برپایه مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی اتخاذ شده، دستور فرمایید محدودیت فوق برای شرکت های موصوف ( صرفاً برای اقلام خارج از فهرست ابلاغی مربوط به کالاهای مشمول قیمت گذاری) در سامانه های تجاری ملغی شود.

مفاد ابلاغیه 23 مهر سال 1400 بر اساس مصوبات جلسه 26 اسفند شورای عالی هماهنگی اقتصادی منظم به نامه 23 فروردین سال جاری سازمان توسعه تجارت تا پایان سال جاری تمدید شده است.

نقش مسدودسازی 9200 حساب بانکی در کاهش معاملات غیرمجاز ارز و بازگشت آرامش


یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه معاملات غیرقانونی و فردایی ارز به‌ سادگی قابل شناسایی نیست، گفت: البته مسدود سازی حساب‌های غیرمجاز و برخورد با معاملات غیرمجاز ارزی می‌بایست توسط نهاد‌های نظارتی انجام شود.

وزارت اطلاعات در روز‌های گذشته با همکاری بانک مرکزی و با دستور مقام قضائی، حساب‌های بانکی 454 نفر از عوامل غیرمجاز ارزی را در سطح کشور شناسایی و مسدود کرده است.

در اقدام اخیر وزارت اطلاعات 9219 فقره حساب بانکی با گردش بیش از 60 هزار میلیارد تومان مورد بررسی قرار گرفته و مسدود شده است.

گفتنی است، مطابق با اظهارات مقامات بانک مرکزی و همچنین بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هرگونه خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانک‌ها و صرافی‌های مجاز، قاچاق محسوب می‌شود؛ اینگونه معاملات عمدتاً از طریق فضای مجازی و خارج از زمان فعالیت بازار رسمی انجام می‌شود.

 در این معاملات، افراد در پایان یک روز، در رابطه با قیمت ارز در روز آتی با یکدیگر وارد معامله می‌شوند؛ در واقع این افراد بر اساس پیش‌بینی‌هایی که از نرخ ارز در روز آینده دارند، کسب سود کرده و یا دچار ضرر می‌شوند.

اکثر این معاملات صرفاً روی کاغذ و به منظور نرخ‌گذاری کاذب و تغییر محاسبات بازارساز صورت می‌گیرد؛ این موارد غالباً تحت تأثیر اخبار نادرست خصوصاً در ایام تعطیلی بازار رسمی، اوج می‌گیرد و موجب افزایش تقاضا می‌شود.

التهاب کاذب بازار ارز از طریق معاملات غیر مجاز

معاملات غیرمجاز ارزی به عنوان ابزاری برای نوسان‌گیران و دلالان و در جهت افزایش انتظارات تورمی جامعه عمل می‌کنند و بازار ارز را تحت تأثیر سیگنال‌های نادرست، به شدت تهییج کرده و موجب التهاب بازار و افزایش قیمت ارز می‌شود.

پیش از این محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بازار غیر رسمی با حجم بسیار اندک خود به علت بی‌ضابطه بودن توانسته در کشور التهاب‌آفرینی کند، گفت: متأسفانه این التهابات بعضاً به بازار حواله و سامانه نیما که عمده معاملات ارزی در آن صورت می‌گیرد نیز تسری پیدا می‌کند.

تأثیرپذیری بالای بازار ارز از اخبار مثبت و منفی

در همین ارتباط خبرنگار تسنیم،  در گفت‌وگو با کامران ندری کارشناس اقتصادی، درباره تأثیرگذاری اخبار مثبت و منفی اقتصادی بر روند بازار ارز گفت:  بازار ارز نسبت به سایر قسمت‌ها سریع‌تر تأثیر می‌پذیرد بنابراین اقداماتی از قبیل انسداد حساب‌های بانکی غیرمجاز ارزی و رمز ارز بر این حوزه کمی موثر خواهد بود ولی همچنان بازار ارز روند طبیعی خود را طی می‌کند.

ندری گفت: ضمن اینکه عمل به وظایف نهادهای نظارتی لازم است ولی پیش‌بینی‌های فعالان اقتصادی از آینده و همچنین روند عرضه و تقاضا نیز بر بازار ارز موثر است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه معاملات غیرقانونی و فردایی به‌ سادگی قابل شناسایی نیست، گفت: البته مسدود سازی حساب‌های غیرمجاز و برخورد با معاملات غیرمجاز ارزی می‌بایست توسط نهاد‌های نظارتی انجام شود.
در حالی که بازار ارز در شرایط خاصی به سر می‌برد و هرگونه اقدام غیر قانونی و مخرب می‌‎تواند روند افزایشی نرخ دلار را تشدید کند، بنابراین اقداماتی نظیر مسدودسازی 9219 حساب بانکی متعلق به 545 عامل غیرمجاز ارزی می‌تواند بخشی مهمی از تأثیر عوامل مخرب بر روند بازار ارز را کاهش دهد.


نرخ ها در بازار

در بازار آزاد هر دلار آمریکا از 30300 تا 30600 معامله شد و سکه طلا به دنبال آن با 14 میلیون و 450 هزار تومان دادو ستد شده است.

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز (دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) با ۱۲۹ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۵ هزار و ۶۸۵ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با ۷۹ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۳۴۴ تومان بود.قیمت خرید هر دلار امروز ۲۵ هزار و ۴۲۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۶۲ تومان اعلام شد.
علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۵۶۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۷۹۹ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۶۳۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۶ هزار و ۸۷۸ تومان اعلام شد.

همچنین، در سامانه نیما در معاملات حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۲۸۰ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۵ هزار و ۱۵۶ تومان معامله شد.
قیمت سکه طرح جدید (دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) با ۱۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۳ میلیون و ۷۰۰ تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۷۸ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان شد.
اُنس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۷۹۸ دلار و ۷۳ سنت معامله شد.
علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 25 هزار و 677 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 25 هزار و‌ 421 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 293 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 11 تومان اعلام شده است.

بانک‌ها چقدر ارز وارد بازار کردند؟

بانک مرکزی اعلام کرد: عرضه ارز نسبت به تقاضا طی بازه زمانی ۱۷ الی ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری در سامانه نیما و بازار متشکل معاملات ارزی پیشی گرفت که این امر به معنای پوشش جامع نیازهای وارداتی و خرد اسکناس فراتر از تقاضای موجود است.

بانک مرکزی اعلام کرد: طی بازه زمانی یاد شده، حدود ۴.۸ میلیارد دلار توسط صادرکنندگان به صورت انواع ارز در سامانه نیما عرضه شده است که از این میزان حدود ۱.۵ میلیارد دلار معامله شده که این امر حاکی از عرضه کافی برای تأمین نیاز وارداتی است.

همچنین از تاریخ ۱۷ الی ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در بازار متشکل معاملات ارزی، حدود ٨٠ میلیون دلار اسکناس توسط بانک‌ها و صرافی‌ها عرضه شده که از این میزان حدود ۳۸.۵ میلیون دلار معامله شده و این امر حاکی از آن است که میزان عرضه اسکناس بیش از میزان تقاضا بوده است.

گفتنی است افزایش فروش صادرکنندگان در سامانه نیما در سال جاری موجب رشد ۱۰۰ درصدی مجموع معادل دلاری معاملات از ابتدای سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شده است.


افزایش قیمت طلا؛ کاهش رشد دلار

قیمت طلای جهانی با کاهش رشد دلار، از پایین‌ترین سطح در سه ماه گذشته افزایش یافت.
قیمت طلا امروز دوشنبه، از پایین‌ترین سطح سه ماه گذشته که در جلسه قبل به ثبت رسیده بود، افزایش یافت زیرا دلار ضعیف‌تر بر فشار ناشی از بازدهی بالاتر خزانه‌داری آمریکا غلبه کرد.

بهای هر اونس طلا در ابتدای بازگشایی بازار با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۸۱۵ دلار و ۶۹ سنت در هر اونس رسید و طلای آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۸۱۲ دلار و ۲۰ سنت رسید و بهای هر اونس طلا در ساعت ۷ صبح به وقت شرقی با ۰.۶ درصد کاهش به ۱۸۱۱ دلار و ۶۰ سنت رسید و در بازار معاملات آتی آمریکا نیز با ۰.۳ درصد کاهش به ۱۸۱۲ دلار و ۶۰ سنت رسید.

طلا در روز جمعه بیش از یک درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود از فوریه تاکنون رسید و چهارمین کاهش هفتگی متوالی خود را رقم زد.

دلار امروز دوشنبه پس از کاهش در جلسه قبل ثابت ماند اما دلار آمریکا همچنان ششمین افزایش هفتگی متوالی را در هفته گذشته به دلیل نگرانی از رشد اقتصاد جهانی ثبت کرد. دلار قوی باعث می‌شود طلای امن رقیب برای خریدارانی که سایر ارزها را دارند جذابیت کمتری داشته باشد.

بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده برای دومین جلسه متوالی افزایش یافت و تقاضا برای طلای بدون بهره را محدود کرد.

لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند روز جمعه گفت: قبل از اینکه مقامات فدرال رزرو بتوانند با خیال راحت به این نتیجه برسند که تورم به اوج خود رسیده است، تورم باید برای چند ماه کاهش یابد. وی افزود: در صورتی که داده‌ها بهبودی نشان ندهند، او آماده است تا افزایش سریع‌تر نرخ بهره را تا جلسه سپتامبر فدرال رزرو در نظر بگیرد.

اگر چه شمش به عنوان یک محافظ تورم در نظر گرفته می‌شود اما شمش به افزایش نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت ایالات‌متحده و بازده اوراق قرضه که هزینه فرصت نگهداری آن را افزایش می‌دهد، حساس است.

شاخص احساسات مصرف‌کننده ایالات‌متحده در اوایل ماه می به پایین‌ترین سطح خود در نزدیک به ۱۱ سال اخیر سقوط کرد زیرا نگرانی‌ها در مورد تورم ادامه داشت اما مخارج خانوارها همچنان با بازار کار قوی و پس‌انداز هنگفت که باید اقتصاد را در حال توسعه نگه دارد، حمایت می‌شود.
با کاهش سود اوراق قرضه ایالات متحده، قیمت طلا از پایین‌ترین سطح ۳ ماهه خود افزایش یافت.
روز دوشنبه قیمت طلا پس از کاهش سه ماهه قبلی افزایش یافت، در حالی که با کاهش سود اوراق خزانه داری آمریکا، قیمت بالاتر از سطح حمایتی کلیدی، در حدود ۱۸۰۰ دلار در هر اونس نگه داشته شد. هر اونس طلا تا ساعت ۵:۵۷ صبح به وقت تهران، با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۸۱۲.۱۵ دلار رسید. بهای معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۸۰۹.۸۰ دلار رسید.

 به گفته یک تحلیلگر ارشد بازار: با توجه به سطح مناسب قیمت ۱۸۰۰ دلار، طبیعی است که سطحی از حمایت را فراهم کند. قیمت طلا پس از چهارمین کاهش هفتگی متوالی خود، روز جمعه بیش از ۱ درصد کاهش یافت و به کمترین میزان از ۴ فوریه معادل ۱۷۹۸.۸۶ دلار در هر اونس رسید و در ۱۸۱۱.۱۵ دلار بسته شد. وی گفت: حتی اگر شاهد جهش از ۱۸۰۰ دلار باشیم، این حرکت به وضوح نزولی است.

دلار در برابر همتایان خود، این هفته را با بالاترین سطح ۲۰ ساله خود آغاز کرد و با نگرانی از رشد جهانی همچنان طلای امن را برای خریدارانی که سایر ارزها را در اختیار دارند، جذاب تر کرد. در این زمان، سود اوراق خزانه داری ۱۰ ساله ایالات متحده کاهش یافت و تقاضا برای طلای بدون بهره را افزایش داد. لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند، روز جمعه گفت، ضروری است که تورم چند ماه پایین‌تر بیاید تا مقامات فدرال رزرو بتوانند با خیال راحت نتیجه بگیرند که به اوج خود رسیده است. اگرچه شمش، محافظ تورم تلقی می شود، شمش به افزایش نرخ های بهره کوتاه مدت ایالات متحده و سود اوراق قرضه حساس است که هزینه نگهداری آن را افزایش می دهد.