:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
سرعت خلق پول و نقدینگی، سپرده ها و تسهیلات بانک ها همچنان ادامه دارد

روزانه 4068 میلیارد تومان به مانده سپرده ها و3300 میلیارد تومان به مانده تسهیلات افزوده شد

رشد 44 درصدی تسهیلات ریالی و ارزی در یکسال منتهی به بهمن 1400 /مانده سپرده های بانک ها از 5200 همت گذشت / سهم 61 درصدی تهران از مانده تسهیلات ارزی و ریالی بانک ها / نسبت تسهیلات به سپرده ها 82.8 درصد شد
کد خبر: ۱۹۱۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
در یازده ماهه اول سال 1400 یعنی از فروردین تا بهمن ماه، روزانه 4068 میلیارد تومان به مانده سپرده ها و3300 میلیارد تومان به مانده تسهیلات افزوده شده است که نشان دهنده رشد شدید نقدینگی، خلق پول و اثر آن بر کاهش ارزش پول ملی و همچنین اثر تورمی آن بر قیمت کالاها و خدمات و معیشت مردم است.
این آمارها نشان می دهد که برخلاف آنچه که گفته می شود خلق پول و نقدینگی و تورم عملا در بازار بین بانکی در حال انجام است و حتی تاکید دولت بر کاهش رشد نقدینگی نیز نمی تواند مانع از رشد سپرده ها و تسهیلات و نقدینگی و اثر تورمی آن شود و عملا وضعیت بازار بین بانکی، عملکرد بانک ها، نیاز واحدهای اقتصادی به تسهیلات بانکی به اندازه ای تشدید شده که دائم موجب رشد مانده تسهیلات، سپرده ها، نقدینگی و تورم و کاهش ارزش پول و رشد قیمت کالاها و خدمات خواهد شد.
میزان سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان بهمن ماه سال گذشته نسبت به مقطع مشابه در سال ۱۳۹۹ معادل ۴۱.۵ و ۴۴.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مانده  تسهیلات بانک ها از 2792 همت در اسفند 1399 به 3900 در بهمن 1400 رسیده و طی این 11ماه، معادل 1108 همت بیشتر شده است. به عبارت دیگر، در این یازده ماه روزانه به طور متوسط 3300 میلیارد تومان به مانده تسهیلات ارزی و ریالی بانکها اضافه شده است.
از سوی دیگر، میزان سپرده های ارزی و ریالی بانک ها از 3875 همت در اسفند 1399 به 5242 همت در بهمن 1400 رسید و 1367 همت افزایش داشت. به عبارت دیگر، به طور متوسط در این یازده ماه، روزانه 4068 میلیارد تومان به حجم سپرده های بانکی اضافه شده است.

براساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان بهمن ماه سال گذشته، مانده کل سپرده‌ها به رقم بیش از ۵۲۴۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۴۱.۵ و ۳۵.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 
همچنین، بالاترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۸۱۳.۹ هزار میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان است.

علاوه براین، مانده کل تسهیلات در این زمان نیز بیش از ۳۹۰۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۴۴.۳ و ۳۹.۷ درصد افزایش داشته است.

طبق این گزارش،  بیش‌ترین مبلغ تسهیلات نیز مربوط به استان تهران با مانده ۲۳۸۸.۴ هزار میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۱۴.۲ هزار میلیارد تومان است.

 نسبت تسهیلات به سپرده ها 82.8 درصد شد

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۲.۸ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال قبل، به ترتیب ۱.۷ واحد درصد و ۲.۶ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد که نسبت مذکور در استان تهران ۹۳.۳ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۴.۱ درصد است.

در این گزارش، یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بیان شده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

سهم 61 درصدی تهران از مانده تسهیلات ارزی و ریالی بانک ها

تهران با 2813 همت سپرده  سهم 53.6 درصدی از 5242 همت سپرده ارزی و ریالی بانک ها داشته است. همچنین با  2388 همت تسهیلات، سهم 61.2 درصدی از 3900 همت مانده تسهیلات بانک ها داشته است. به عبارت دیگر، تهران به میزان 7.6 درصد سهم بیشتر از تسهیلات نسبت به سهم خود از سپرده های بانک ها داشته است.