:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
افزایش قیمت دلار به کانال 30 هزار و سکه به کانال 14 میلیون تومان

ورود هر میزان ارز به کشور معاف از مالیات است / دلار و سکه در کانال های جدید

قیمت ارز در بازار آزاد روز پنج شنبه به 30560 تومان، رسید و به دنبال اعلام قیمت اونس جهانی طلا به نرخ 1848 دلار، قیمت سکه نیز به 14 میلیون و 750 هزار تومان رسید. روز جمعه نیز قیمت دلار 30100 تومان معامله شده است. هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با اظهار ارز در گمرکات ورودی، به هر میزان اسکناس ارز به کشور وارد نماید و هیچ یک از دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و گمرک حق ممانعت از آن را ندارد
کد خبر: ۱۹۱۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
خبراقتصادی – محسن شمشیری
بانک مرکزی در تاریخ ۷ فروردین ماه سال جاری موضوع معافیت مالیاتی ورود ارز به داخل کشور را به گمرک ابلاغ کرد.
بر اساس ابلاغ این بانک به گمرک و مبتنی بر مصوبه ستاد مقابله با تحریم شورای عالی امنیت ملی، ورود ارز به کشور (اعم از اسکناس و حواله) معاف از مالیات است.

بر این اساس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با اظهار ارز در گمرکات ورودی، به هر میزان اسکناس ارز به کشور وارد نماید و هیچ یک از دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و گمرک حق ممانعت از آن را ندارد.

بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا ورود ارز تسهیل و فعالان در این حوزه نگران موضوع مالیات و برخورد نظارتی پیرامون واکاوی منشاء سرمایه نشوند.

قیمت ارز و طلا

قیمت ارز در بازار آزاد روز پنج شنبه به 30560 تومان، رسید و به دنبال اعلام قیمت اونس جهانی طلا به نرخ 1848 دلار، قیمت سکه نیز به 14 میلیون و 750 هزار تومان رسید. روز جمعه نیز قیمت دلار 30100 تومان معامله شده است.
قیمت طلای 18 عیار هر گرم یک‌ میلیون و 380 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 13 میلیون و 600 هزار  تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 14 میلیون و 400هزار تومان است.
قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 750 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 4 میلیون و 750 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 800  هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
هر مثقال طلا در بازار داخلی، 5 میلیون و 980 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی صبح   به 1849 دلار رسیده است.
علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 25 هزار و 708 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 25 هزار و‌ 452 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 450 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 167 تومان اعلام شده است.

کاهش هزار تومانی قیمت دلار در بازار آزاد

جمعه قیمت دلار در بازار آزاد و معاملات آنلاین با کاهش یک هزار تومانی مواجه شد و قیمت دلار در معاملات فردایی نیز به زیر ۳۰ هزار تومان رسید.

در روزهای اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی از افزایش ذخایر اسکناس ارز کشور به بالاترین سطح تاریخ خبر داد و اعلام کرد قیمت واقعی ارز بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که در بازار آزاد اعلام می‌شود.

قیمت دلار در سامانه نیما که صادرکنندگان غیرنفتی در آن ارزهای خود را عرضه می‌کنند نیز در روز پنجشنبه به کمترین رقم ۱۰ روز اخیر کاهش یافت.

این در حالی بود که طی چند روز گذشته با اجرای طرح ساماندهی یارانه ارز کالاهای اساسی، دلالان با دمیدن بر موج تورمی به دنبال ایجاد التهاب در بازار ارز بودند اما به تدریج وضعیت بازار ارز در حال بازگشت به آرامش است و حضور میدانی رئیس‌جمهور در بازار و گفت‌وگوی مستقیم با مردم، سبب آرامش در اقتصاد کشور شده به طوری که قیمت‌ها در بازار ارز نیز دوباره نزولی شده است.

  جمعه در بازار آزاد و معاملات آنلاین، قیمت دلار از حدود ۳۱ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. در معاملات فردایی نیز قیمت دلار به زیر ۳۰ هزار تومان کاهش یافته و در چند ساعت اخیر در کانال ۲۹ هزار تومان معامله شده که بیانگر چشم‌انداز نزولی قیمت دلار از نگاه معامله‌گران در هفته آینده است.

سکه ۱۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان شد
قیمت سکه طرح جدید   (پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) با ۷۸۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۱۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید.
ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۳ میلیون و ۷۵۰ تومان معامله شد.همچنین   نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۸۷ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۱۰ هزار تومان شد.اُنس جهانی طلا نیز با قیمت هزار و ۸۵۲ دلار و یک سنت معامله شد.

سیاست ارز ترجیحی یارانه‌ها را به سمت کشورهای اطراف سوق می‌داد


یک کارشناس اقتصادی گفت: سیاست ارز ترجیحی تجربه ناموفقی بود که باعث می شد یارانه های اختصاص داده شده به کالاهای اساسی به سمت کشورهای اطراف سوق پیدا کند.
مهدی سروی کارشناس اقتصاد کشاورزی با اشاره به حذف ارز ترجیحی آرد گفت: مطابق بند ششم و هفتم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، وظیفه دولت و حاکمیت در بحث امنیت غذایی تولید و تأمین غذای اساسی در کشور است.
یکی از زنجیره های مهم برای تأمین غذا بحث زنجیره نان، آرد و گندم است که از اهمیت بالایی برخوردار است اما این زنجیره به دلیل افزایش نرخ ارز و تورم در بخش تولید و واردات دچار مشکلاتی شده بود.
سیاست دولت در زمینه گندم حمایت از تولید داخلی بود و به همین دلیل هم قیمت گندم را از 5 هزار تومان به 11500 تومان افزایش داد.
سیاست قیمت تکلیفی دولت در بخش مصرف باعث شد که اختلاف قیمت خرید گندم با قیمت گندمی که برای مصارف نان مردم فروخته می شود به بیش از 10 برابر برسد و این اختلاف 10 برابری انگیزه هایی را برای فعالان این زنجیره و خارج از زنجیره برای افزایش کسب سود ایجاد کرده بود.
قیمت هر کیلو آرد در مرزها بالای یک دلار معادل 25 هزار تومان است درحالیکه قیمت هر کیلو آرد در داخل کشورمان حدود 16 هزار تومان تعیین شده و این اختلاف قیمت با قیمت آرد یارانه ای 800 تومانی، سود بسیار زیاد معادل یک میلیون تومان سود برای هر کیسه آرد دارد.
نبود نظام جمع آوری اطلاعات را از مشکلات بخش کشاورزی است. آمار تولید و مصرف ما در حوزه گندم خیلی دقیق نیست و لذا سال آینده هم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

افشین حق پرست کارشناس اقتصادی نیز گفت: حذف ارز ترجیحی یک برنامه کاملاً هوشمندانه و جسورانه ای بود که از طرف دولت سیزدهم در آذرماه 1400 در قالب لایحه بودجه ارائه شد.

وی تثبیت نرخ ارز و تعادل نرخ تراز تجاری را نیازمند وجود آمارهای دقیق اقتصادی دانست و افزود: ما هنوز نمی دانیم که ارز را بر چه مبنایی تعریف می کنیم و بنابراین تورم فعلی نه تقدیر آسمانی است و نه سانحه طبیعی.
سودآوری بالا یکی از دلایل گرایش قاچاقچی ها به قاچاق کالا به ویژه کالاهای یارانه ای است که متأسفانه از جیب مردم برداشته می شود و سیاست ارز ترجیحی هم تجربه گسترده و ناموفقی بود که یارانه را به سمت کشورهای اطراف سوق می داد.

حق پرست با بیان اینکه هدف اصلی سیاست ارز ترجیحی کمک به اقشار آسیب دیده بود گفت: ما در حال حاضر برای جلوگیری از تلاطم در جامعه و کمک به اقشار ضعیف بهتر بوده است که به جای پرداخت یارانه بدون حساب و کتاب، طوری برنامه ریزی کنیم که به اقشار ضعیف کمک شود.
پرداخت یارانه به کالاهای اساسی از جمله گندم و قیمت پایین آن باعث شده بود که در داخل کشورمان به عنوان غذای دام و طیور فروخته شود و منافع استفاده از این یارانه به دهک هدف اصابت نکند.