:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دلار در کانال 30 هزار، سکه به مرز 14 میلیون تومان رسید / معاون پارلمانی رییس جمهور: دولت مصمم به حذف ارز ترجیحی است

افزایش قیمت دلار و سکه / دستگیری سرشاخه های قاچاق بازار ارز/ بازار ارز زیر ذره بین پلیس امنیت اقتصادی

عصر روز چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401، قیمت دلار در بازار آزاد بین 29000 تا 30 هزار تومان معامله شد. همچنین با اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1852 دلار، سکه به مرز 14 میلیون تومان رسید. در ساعات صبح چهارشنبه، قیمت سکه طرح جدید با ۲۲۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۱۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید
کد خبر: ۱۹۱۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
خبراقتصادی – محسن شمشیری
عصر روز چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401، قیمت دلار در بازار آزاد بین 29000 تا 30 هزار  تومان معامله شد. همچنین با اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1852 دلار، سکه به مرز 14 میلیون تومان رسید.
در ساعات صبح چهارشنبه، قیمت سکه طرح جدید با ۲۲۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۱۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید.
سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۳ میلیون و ۲۵۰ تومان معامله شد.همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج‌ میلیون و ۸۰۵ هزار تومان شد.اُنس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۸۵۱ دلار و ۳۰ سنت معامله شد.
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی  (چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) با ۲۶ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۵ هزار و ۷۳۱ تومان معامله شد.
قیمت فروش یورو با ۱۲ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۴۴۶ تومان بود.قیمت خرید هر دلار  ۲۵ هزار و ۴۷۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۶۳ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۵۱۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۷۴۵ تومان بود.
این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۸۶۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۱۱۱ تومان اعلام شد.
همچنین، در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۲۹۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۹۷۰ تومان معامله شد.
دستگیری سرشاخه های قاچاق بازار ارز/ بازار ارز زیر ذره بین پلیس امنیت اقتصادی
پلیس امنیت اقتصادی، بازار ارز را تحت رصد داشته و طی انجام چند عملیات در هفته گذشته، تعدادی از قاچاقچیان ارز را دستگیر و ارز این دسته افراد را مصادره کرده است.
بعد از ابلاغ قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خرید، فروش و نگهداری ارز به میران ۱۰ هزار یورو و بالاتر که فاقد خرید فاکتور از بانک‌ها، موسسات مالی و صرافی‌های مجاز باشد قاچاق تلقی می‌شود و پلیس موظف به ضبط و توقیف این میزان ارزها است.

در همین راستا پلیس امنیت اقتصادی ضمن رصد کامل بازار ارز و شناسایی سرشاخه‌های قاچاقچیان و دلالان ارزی، مقادیر قابل‌توجهی ارز که طبق قانون فاقد فاکتور رسمی خرید از صرافی‌های مجاز است مصادره کرده است.

گفتنی است، رئیس‌جمهور ۲۳ فروردین‌ماه، قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ابلاغ کرد در قانون جدید صراحتاً عنوان شده است  داشتن  ارز تا سقف ۱۰ هزار یورو بلامانع است ولی بیش از این مبلغ به‌شرط داشتن صورت‌حساب خرید از صرافی‌ها، بانک‌ها، موسسات اعتباری و یا اظهارنامه گمرکی تا مدت زمان شش ماه از اظهارنامه گمرکی منعی ندارد و تا قبل از این مهلت فرد موظف است که این ارز را به واحدهای بانکی و صرافی‌ها بفروشد تا نزد آن‌ها در حسابی به نام خود نگهداری کند.
معاون پارلمانی رییس جمهور: دولت مصمم به حذف ارز ترجیحی است

معاون رئیس جمهور گفت: دولت قبل توجهی به نظرات کارشناسان و الزامات قانونی مجلس در حذف ارز ترجیحی نداشت، اما دولت مردمی مصمم است در راستای مصالح کشور و اجرای قانون مجلس، این کار را به‌رغم هزینه‌هایی که دارد، در راستای توزیع عادلانه یارانه‌ها، مبارزه با فساد و رفع مشکلات مردم انجام دهد. زمانی که در زمینه ارز ترجیحی تصمیم‌گیری شد خیلی از دلسوزان و متخصصان اقتصاد به اشتباه بودن آن تاکید کرده و خواستار حذف آن بودند اما دولت وقت هیچ توجهی به آن نداشت اما این دولت برای اصلاح رویه غلط که منشا رانت و فساد شده، مصمم است و بی‌تردید  با روحیه خودباوری و "ما می‌توانیم" غلبه بر سختی‌ها امکان‌پذیر و شدنی است.
معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: دولت به هیچ عنوان قصد ندارد توجهی به حاشیه‌سازی مخالفین داشته باشد و فرصت کار و خدمت را  هدر دهد و در مقابل تمرکز خود را بر ایجاد تحول و رفع مشکلات مردم گذاشته است.
حسینی با اشاره به اقدام دولت در مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها به نفع مردم، گفت: هیچ دولتی حاضر نبود در سال اول و حتی دوره اول دولت در این حوزه وارد شود اما این دولت داوطلبانه وارد این عرصه شده تا شرایط را به نفع مردم تغییر دهد و یارانه‌ها مستقیما در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد و از طرف دیگر از قاچاق محصولات یارانه‌ای به کشورهای اطراف جلوگیری شود.

طلا در بازار جهانی، همچنان بازنده

قیمت طلا  چهارشنبه کاهش یافت و به پایین‌ترین حد در سه ماه اخیر رسید زیرا افزایش دلار همچنان به فشار طلا ادامه می‌دهد در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر آمار ماهانه تورم ایالات‌متحده هستند که می‌تواند بر موضع سیاست پولی فدرال رزرو تاثیر بگذارد.
بهای هر اونس طلا تا ساعت ۷ و ۴۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۰.۹ درصد کاهش به ۱۸۳۷ دلار و ۱۰ سنت رسید و در ساعت اولیه ۱۸۳۲ دلار و ۶ سنت بود و بهای طلا در بازار معاملات آتی آمریکا با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۱۸۳۸ دلار و ۱۰ سنت رسید که در ساعات اولیه ۱۸۳۲ دلار و ۱۰ سنت بود.


مقامات فدرال رزرو روز سه‌شنبه استدلال‌های خود را برای سریع‌ترین افزایش نرخ بهره حداقل از دهه ۱۹۹۰ برای مبارزه با تورم تقویت کردند، در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از بانک مرکزی ایالات متحده خواست تا افزایش قیمت‌ها را که به گفته او به خانواده‌های آمریکایی آسیب می‌زند، مهار کند.

بر اساس گزارش رویترز، طلا به عنوان محافظی در برابر تورم و ذخیره ایمن ارزش در زمان بحران‌های سیاسی و اقتصادی تلقی می‌شود اما نسبت به افزایش نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت آمریکا که هزینه فرصت نگهداری شمش با بازده صفر را افزایش می‌دهد، بسیار حساس است.