:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
سکه به 13 میلیون و 450 هزار تومان

وزیر اقتصاد: سیاست‌های جدید اقتصادی به معنای آزادسازی قیمت‌ها نیست / افزایش قیمت دلار و سکه

روز سه شنبه 20 اردیبهشت 1401، در بازار آزاد، هر دلار آمریکا در برابر 28 هزار و 650 تومان تا 28800 تومان معامله شد. به دنبال افزایش قیمت دلار و همچنین اعلام اونس جهانی به قیمت 1861 دلار، قیمت سکه به 13 میلیون و 450 هزار تومان رسید. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز (سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱) با ۱۲ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۵ هزار و ۷۰۵ تومان معامله شد
کد خبر: ۱۹۱۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
خبراقتصادی – محسن شمشیری
روز سه شنبه 20 اردیبهشت 1401، در بازار آزاد، هر دلار آمریکا در برابر 28 هزار و 650 تومان  تا 28800 تومان معامله شد. به دنبال افزایش قیمت دلار و همچنین اعلام اونس جهانی به قیمت 1861 دلار، قیمت سکه به 13 میلیون و 450 هزار تومان رسید.
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز (سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱) با ۱۲ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۵ هزار و ۷۰۵ تومان معامله شد.
قیمت فروش یورو با ۴۸ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۴۳۴ تومان بود.قیمت خرید هر دلار امروز ۲۵ هزار و ۴۴۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۵۱ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۵۳۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و۷۶۹ تومان بود.
این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۹۶۲ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۲۰۷ تومان اعلام شد.
همچنین، در سامانه نیما در معاملات امروز، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۳۵۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۹۶۰ تومان معامله شد.

نوسان سکه در میانه کانال ۱۳ میلیون تومان

قیمت سکه طرح جدید امروز (سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۳ میلیون تومان معامله شد.
همچنین امروز نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۱۷ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج‌ میلیون و ۷۰۷ هزار تومان شد.اُنس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۸۶۲ دلار و ۲۶ سنت معامله شد.
رشد بهای انس جهانی طلا پس از جنگ روسیه و اوکراین رکورد جدید قیمتی را برای این فلز زرد ثبت کرد و این امر بر قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخل نیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت فلز زرد در داخل کشور شده است.

مقابله طلا با دلار!؟

قیمت طلای جهانی سه‌شنبه افزایش یافت زیرا کاهش بازدهی خزانه‌داری آمریکا با فشار بر شمش‌های قیمت دلاری به دلیل تقویت پایدار دلار مقابله کرد.

شرکت‌های طلا به دلیل ضعیف‌تر شدن بازده اوراق قرضه ایالات‌متحده، با دلار بالا مقابله می‌کنند. بهای هر اونس طلا تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با افزایش۹.۶ درصد به  ۱۸۶۳ دلار و ۷۰ سنت رسید و طلای آمریکا با ۰.۵۲ درصد افزایش به ۱۸۶۴ دلار و ۷۰ سنت رسید.

بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا پس از عقب‌نشینی از بالاترین سطح سه ونیم سال گذشته در جلسه قبل، کاهش بیشتر داشت و در حال حاضر قیمت طلای با بازده صفر را افزایش داد.

مایکل مک کارتی، مدیر ارشد استراتژی در شرکت Tiger Brokers استرالیا گفت: نه تنها در حال حاضر روند نزولی واضحی در قیمت طلا داریم، بلکه محرک‌ها نیز کاملا واضح هستند، زیرا پتانسیل برای نرخ‌های بالاتر و دلار قوی‌تر بر هر گونه جذابیت امن طلا غلبه کرده است.

در حالی که طلا در مواقع بحران‌های سیاسی و اقتصادی به عنوان ذخیره‌ای مطمئن از ارزش تلقی می‌شود اما نسبت به افزایش نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت آمریکا که هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد، بسیار حساس است.

بر اساس گزارش رویترز، شاخص دلار ثابت بود و یک شبه به بالاترین حد خود در ۲۰ سال اخیر رسید اما اندکی جایگاه خود را از دست داد و این امر باعث شد که شمش‌های رقیب به عنوان پناهگاه امن برای سایر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشند و پس از کاهش یک درصدی قیمت طلا در جلسه قبل، همچنان به مهار قیمت طلا ادامه داد.

هفته گذشته، بانک مرکزی ایالات‌متحده نرخ بهره خود را به میزان نیم درصد افزایش داد که بزرگ‌ترین افزایش در ۲۲ سال اخیر است  زیرا در تلاش برای سخت‌تر کردن سیاست‌های پولی دوران همه‌گیری است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۱.۸۷ دلار رسید، در حالی که پلاتین ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۹۵۴.۹۸ دلار رسید و پالادیوم با ۰.۵ درصد افزایش به ۲۱۰۷ دلار و ۸۰ سنت رسید.
قیمت طلا در این هفته به‌دنبال چشم‌انتظاری سرمایه‌گذاران برای اطلاعیه سود خزانه‌داری آمریکا و همچنین افزایش قیمت دلار و تورم بالا در بسیاری از اقتصادهای دنیا کاهش‌یافته است.
قیمت طلا از اواسط آوریل به‌دنبال سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی جهت مقابله با بالا رفتن قیمت‌های مصرف‌کننده رو به کاهش بوده‌است. این سیاست‌ها سود اوراق‌قرضه دولت آمریکا را از 3 درصد بالاتر برده و باعث 5 هفته متوالی افزایش ارزش دلار شده‌است که خرید این فلز گرانبها را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران می‌کند.
ادامه تورم بالا باعث نوسان بیشتر بازار اوراق قرضه خواهد شد. قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا در روز چهارشنبه اعلام می‌شود و چین، هند، مکزیک و برزیل هم اطلاعات مالی خود را در این هفته منتشر می‌کنند.
سرمایه‌گذاران همچنین اطلاعات مربوط به ضربه خوردن چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا از قرنطینه‌های کرونایی را زیر نظر دارند. صادرات و واردات چین در ماه آوریل به‌خاطر کاهش تقاضا در نتیجه این محدودیت‌ها و همچنین کاهش تولید پایین آمده‌است.
ادامه روند افزایش ارزش دلار و بالا رفتن سود اوراق قرضه‌ خزانه‌داری آمریکا بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد. همچنین، افزایش نگرانی‌ها در مورد اقتصاد چین، تورم و درگیری‌های روسیه و اوکراین هم بر قیمت این فلز گران‌بها بی‌تأثیر نیست.
قیمت طلا در معاملات دیروز بازار نیویورک 1.5 درصد کاهش داشت و به 1856 دلار و 55 سنت رسیده بود. شاخص دلار هم 0.3 درصد افزایش داشت. قیمت نقره و پلاتین هم کاهش یافت.


سیاست‌های جدید اقتصادی به معنای آزادسازی قیمت‌ها نیست
احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با بیان اینکه سیاست‌های جدید به معنای آزادسازی قیمت‌ها نخواهد بود، از پرداخت یارانه به ۹۰ درصد افراد جامعه خبر داد و گفت: تا آماده شدن کارت یارانه، پرداخت‌ها به صورت نقدی است.
سید احسان خاندوزی گفت: چند ساعت آینده، کمک هزینه معیشتی در قالب یارانه‌های جدید به حساب مشمولان دریافت یارانه، واریز می‌شود.

وی گفت ۳۰ درصد از جمعیت یارانه بگیر یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت خواهند کرد که البته ۱۰ درصد از جمعیت نیز بی‌نیاز از کمک‌های حمایتی دولت شناسایی شدند.

به گفته وزیر اقتصاد یارانه نان و دارو به همه افراد و دهک‌ها پرداخت می‌شود و تمایزی در این دو حوزه وجود ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه یارانه کمک معیشتی طبق گفته‌های آقای رئیس جمهور، تا چند ساعت آینده یارانه به حساب همه مشمولان دریافت یارانه واریز می‌شود تصریح کرد: اطلاعات مربوط به دهک بندی جمعیت در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمیع شده و با حداکثر دقت، تمایز میان دهک‌ها قائل شده است.

خاندوزی ادامه داد: در دولت تصمیم بر این است که به جای واریز چند مرحله‌ای یارانه‌ها، تمام کمک‌های معیشتی به شکل یکپارچه واریز شوند و از خرداد امسال این کار انجام می‌شود که بر این اساس دیگر خبری از یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این کار امسال انجام شد، گفت: به این دلیل که اقتصاد ایران بیش از این تاب سیاست‌های غلط گذشته را نداشت و از جایی که در بودجه ۱۴۰۱ نیز این تکلیف قانونی به دوش ما گذاشته شده بود، در اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت مطرح شد که بیش از این در این اصلاحات تأخیر نداشته باشیم و کمک‌ها و قیمت خرید تضمینی به کشاورزان داخلی داده شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد برخی تصور می‌کنند که دولت با حذف ارز ترجیحی می‌خواهد برای سیاست‌های ارزی خود، به سمت آزادسازی نرخ ارز برود که باید تاکید کنم سیاست ارزی دولت با از بین بردن رانت‌های حوزه ارز متفاوت است و دولت قائل به رهاسازی نرخ ارز نیست. همچنین، این سیاست‌های جدید اصلاً به معنای آزادسازی قیمت‌ها و اقتصاد کشور نخواهد بود.

خاندوزی تصریح کرد: حمایت‌ها به تناسب سیاست‌های اصلاح یارانه‌ای کشور ادامه خواهد داشت و این کار قطعی است. اما با توجه به تکلیف بودجه‌ای امسال، اگر دولت بتواند اولویت پرداخت یارانه‌ها را از طریق کالابرگ یا همان کارت یارانه پرداخت کند و زیرساخت‌های آن فراهم شود، از پرداخت‌های نقدی فاصله خواهیم گرفت.

وی با اشاره به طرح جدید نان گفت: طرحی که در وزارت اقتصاد پیشنهاد داده شد به این صورت بود که پرداخت از جیب مردم برای مصارف متعارف هیچ تغییری نمی‌کند. در واقع، مردم همان مقدار قیمت قبلی را می‌پردازند. در این طرح، تعداد نان خریداری شده در سامانه ثبت می‌شود و به دنبال آن نیز میزان آرد مورد استفاده هم ثبت و قابل شناسایی خواهد بود. برای جبران نیز، نانوا را برای پرداخت این حمایت انتخاب کردیم که بخشی از یارانه نان به او پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: امکان اعتراض، زمان برداشت واریزی‌های امشب و سایر جزئیات این طرح جدید از طریق سایت وزارت رفاه و اطلاعیه‌هایی که از فردا منتشر می‌شود، وجود دارد.