:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
یاسر مرادی کارشناس حقوقی

جزئیات رفع ممنوعیت ارائه غیر حضوری خدمات پایه بانکی به مردم

دستورالعمل حدود و چگونگی ارائه غیرحضوری خدمت پایه به ارباب رجوع در موسسات اعتباری و موسسات پولی غیربانکی" در جلسه شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی تصویب شد
کد خبر: ۱۸۸۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
خبراقتصادی - بر اساس مصوبه شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی، ممنوعیت ارائه خدمات پایه بانکی به صورت غیرحضوری رفع شد و شبکه بانکی می تواند از این به بعد خدماتی مانند افتتاح حساب، اعطای برخی از انواع تسهیلات و .. را به صورت غیرحضوری و برخط انجام دهند.
بر اساس تبصره 3 ماده 91 آیین نامه اجرایی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، ارائه خدمات پایه بانکی به صورت غیرحضوری به مردم ممنوع بود تا اینکه بر اساس اصلاحیه هیات وزیران در این خصوص در بهمن 99، اجرای این امر یعنی ارائه خدمات پایه به صورت غیرحضوری موکول به رعایت دستورالعمل ابلاغی از سوی شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی شد.

جلسه اخیر با پیگیری وزارت اقتصاد پس از یک سال معطل ماندن دستورالعمل یاد شده، تشکیل شد تا با حذف مانع قانونی موجود، گام مهمی در راستای گسترش خدمات الکترونیکی بانکی و کاهش شعب فیزیکی صورت بگیرد.

 بر اساس این دستوالعمل، از این به بعد در موسسات اعتباری، ارائه خدمات پایه مانند افتتاح انواع حساب های بانکی (غیر از حساب جاری)، اعطای هرگونه ابزار پذیرش، اعطای انواع ابزارهای پرداخت (مانند کارت بانکی و یا هر روش و ابزاری که امکان دریافت، پرداخت و انتقال وجه را به اشخاص می دهد)، اجاره صندوق امانات، اعطای تسهیلات قرض الحسنه و یا اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی با موضوعات غیرتجاری مانند ساخت، خرید، تعمیر مسکن یا خرید کالاهای ضروری مثل خودرو ، صدور ضمانتنامه برای اهداف غیرتجاری به صورت غیرحضوری و منوط به احراز هویت الکترونیکی به افراد بالای 18 سال مجاز خواهد بود.

 موسسه اعتباری و موسسه پولی غیربانکی نیز مجاز به واگذاری تمام با بخشی از تکالیف موضوع این دستورالعمل به اشخاص ثالث و یا اتکاء به اقدامات سایر اشخاص، از جمله سایر موسسات اعتباری و موسسات پولی  غیربانکی نمی باشند اما شرکت های واسپاری (لیزینگ) مجاز به اعطای تسهیلات با موضوعات غیرتجاری به اشخاص حقیقی به صورت غیرحضوری خواهند بود