:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
متاثر از رشد بهای اونس جهانی طلا و نوسانات افزایشی نرخ ارز:

رشد آرام قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر

قیمت طلا و سکه در بازار داخل در طول هفته‌ای که گذشت متاثر از رشد بهای جهانی طلا و نوسان نرخ ارز در بازارهای داخلی رشد آرامی داشت؛ گرچه بهای جهانی طلا در آخر هفته کاهش قابل توجهی را تجربه کرد و پس از تعطیلی بازار در پایان هفته به کانال ۱۷۰۰ دلار نیز سقوط کرد.
کد خبر: ۱۸۷۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
اقتصادگردان- طبق گفت‌وگوی ایسنا با روابط عمومی اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلا داخلی در طول یک هفته اخیر، قابل ذکر است که بهای جهانی طلا در پایان یک هفته اخیر با رشد جهانی ارزش دلار، بیش از ۲.۵ درصد سقوط کرد. اونس جهانی طلا از ابتدای هفته با کاهش ۵۰ دلاری به ۱۷۸۶ دلار رسید.

پس از صحبت‌های روز چهارشنبه رییس بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش نرخ‌های بهره سریع‌تر و بزرگتر در ماه‌های پیش‌رو، بازده اوراق قرضه دو ساله آمریکا که منعکس‌کننده انتظارات نرخ بهره است، روز گذشته (پنجشنبه) به ۱۲۰۸ درصد رسید که بالاترین حد دو سال اخیر بود؛ بازده بالاتر و افزایش نرخ‌های بهره، هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و جذابیت سرمایه‌گذاری در آن را کمتر می‌کند.

در همین حال هر گرم طلای ۱۸ عیار در این هفته رشد ۱۶ هزار تومانی را تجربه کرد و در انتهای هفته به یک میلیون و۲۳۴ هزار تومان رسید. هر مثقال طلای ۱۷ عیار که مبنای معاملات بازار طلا است نیز طی یک هفته اخیر با افزایش ۷۳ هزار تومانی در معاملات پایانی هفتگی بازار پنج میلیون و ۳۴۶ هزار تومان داد و ستد شد.

در بازار سکه نیز با کاهش تقاضا، فاصله قیمتی سکه طرح جدید و طرح قدیم به حداقل رسید. در همین حال حباب سکه نیز با کاهش قابل توجه به حدود ۱۳۰ هزار تومان در حال حاضر رسیده است.

در هفته‌ای که گذشت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد ۵۰ هزار تومانی ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در آخرین معاملات پایانی هفته عرضه شد.

نیم سکه نیز طی یک هفته اخیر با رشد ۸۰ هزار تومانی شش میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و ربع سکه بدون تغییر سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در  معاملات پایانی هفته تعیین قیمت شدند. سکه گرمی نیز با رشد جزئی ۲۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته، در پایان هفته دو میلیون و ۳۲۰ هزار تومان معامله شد.