:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دلار 27790 تومان اونس جهانی طلا 1785 دلار و سکه 12 میلیون و 130 هزار تومان

پایین‌ترین حباب سکه در یک سال و نیم گذشته / کاهش قیمت سکه به دنبال افت اونس جهانی / رمزریال، به‌زودی می آید

بانک مرکزی اعلام کرد ابزار نوینی به نام ابزار نوین «رمزریال» در کنار مابقی ابزارهای پرداخت روزمره مانند کارت بانکی، اینترنت بانک، همراه بانک و غیره به‌زودی رونمایی می‌شود. رمزریال؛ شکل دیگری از اسکناس است با این تفاوت که به صورت کاملاً دیجیتال در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۸۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
خبراقتصادی – محسن شمشیری
مصطفی قمری‌وفا مدیرکل روابط عمومی در این زمینه گفت: در رمزریال؛ اصل و ذات پول به صورت الکترونیکی منتقل می‌شود و نیاز به تسویه بین بانکی نیست.ویژگی‌های این ابزار جدید پولی، سرعت بالاتر در انجام پرداخت از سوی مشتری و امنیت بالاتر و فراهم شدن فضایی نوین برای توسعه تجارت الکترونیک است.
 در رمزریال؛ اصل و ذات پول به صورت الکترونیکی منتقل می‌شود و نیاز به تسویه بین بانکی نیست تراکنشی هم که به واسطه رمزریال انجام می‌شود، کسبه بلافاصله می‌توانند وجوهاتش را دریافت کنند و پرداخت نیز برای مردم به صورت آنی انجام می‌شود.

اجرای آزمایشی رمزپول در سال آینده

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از اجرای آزمایشی رمزپول در سال آینده خبر داد و گفت: در رمزریال اصل پول به صورت الکترونیکی منتقل می‌شود و نیاز به تسویه بین بانکی نیست.
محمدرضا مانی یکتا، در توضیح رمزریال ملی اظهارداشت: واژه رمزارزها را مردم این روزها بسیار شنیدند، اما رمزریال موضوع کاملاً متفاوتی از فضای رمزارزهاست. به بیان بهتر در رمزریال از فناوری زمینه‌ای رمزارزها یعنی فناوری دفتر کل توزیع شده استفاده می‌کنیم، اما این امر موضوعی کاملاً متفاوت با حوزه رمزارزهاست.
این مقام مسئول بانک مرکزی در ادامه با اشاره به وظایف ذاتی بانک مرکزی، تصریح کرد: یکی از وظایف این بانک ارائه بستر لازم برای معرفی ابزارهای پرداخت متعدد و متنوع مورد نیاز مردم است تا این گونه بتوانند سهل‌تر مراودات و مبادلات مالی و تجاری خود را انجام دهند. در همین راستا رمزریال (رمزپول) از جمله ابزارهای نوینی خواهد بود که در کنار مابقی ابزارهای پرداخت روزمره مانند کارت بانکی، اینترنت بانک، همراه بانک و غیره از آن استفاده خواهد شد و مردم از این طریق به حساب های خود دسترسی خواهند داشت.

وی در معرفی رمزریال عنوان کرد: رمزریال شکل دیگری از اسکناس است اما با این تفاوت که به صورت کاملاً دیجیتال در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. از جمله ویژگی‌های این ابزار جدید می‌توان به سرعت بالاتر انجام پرداخت از سوی مشتری، امنیت بالاتر و فراهم شدن فضایی نوین برای توسعه تجارت الکترونیک در کشور اشاره کرد.
به گفته مانی‌یکتا هدف‌گذاری و اجرای طرح برای استفاده در داخل کشور است و قرار نیست رمزریال به هیچ عنوان در خارج از کشور مورد استفاده قرار گیرد.
معاون نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد: با مثالی می‌توان این موضوع را شفاف‌تر توضیح داد؛ در حال حاضر وجوهات هر فرد به صورت سپرده نزد بانک‌هاست و مردم با استفاده از ابزارهای پرداخت متعدد در حال استفاده از آنها هستند. برای نمونه یکی از ابزارهای پرداخت، کارت بانکی است که به‌صورت روزمره و به‌کرّات از آنها استفاده می‌شود؛ هنگامی که مشتری اقدام به خرید محصولی به واسطه کارت خود می‌کند، پول از بانک «الف» که متعلق به حساب مشتری است به بانک «ب» که حساب فروشگاه است انتقال می‌یابد.
در چنین روشی به‌دلیل تسویه بین بانکی، ملاحظات اجرایی، اقتصادی و چالش‌های فنی متعدد مطرح بوده و هزینه عملیاتی اجرای تراکنش قابل ملاحظه و علاوه بر آن امری زمان‌بر است؛ به نحوی که در حال حاضر یک روز زمان نیاز است تا کسبه وجوهات پرداخت‌های کارتی را دریافت کنند.
معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به تمایز و تفاوت ابزار نوین رمزریال با سایر ابزارهای رایج و موجود در نظام بانکی گفت: این در حالی است که در رمزریال اصل و ذات پول به صورت الکترونیکی منتقل می‌شود و نیاز به تسویه بین بانکی نیست. تراکنشی هم که به واسطه رمزریال انجام می‌شود، کسبه بلافاصله می‌توانند وجوهاتش را دریافت و از آن استفاده کنند. همچنین پرداخت نیز برای مردم به صورت آنی انجام می‌شود.
وی درباره سازوکار اجرایی شدن رمزریال عنوان کرد: در حال حاضر مجوز این امر از شورای پول و اعتبار دریافت شده و در واقع یک زیست‌بوم و فضای فنی جدید نیز در حال طراحی است. البته نیاز است سازوکارهای فنی ما کاملاً نهایی و تثبیت شود و در ادامه در قالب زیست بوم آزمایشی رمزریال به صورت آزمایشی اجرایی شود تا نکات و ملاحظات اجرایی آن بررسی و ارزیابی شود. پس از آن رمزریال می‌تواند به کل کشور تسری داده شود. این مسیری است که تقریبا تمامی کشورهای پیشرو و فعال در حوزه رمزپول بانک مرکزی در حال طی آن هستند.
به گفته مانی یکتا رمزریال طرحی بلندمدت است و ان شالله در سال آینده به صورت آزمایشی و در مقیاس محدود عملیاتی خواهد شد.
معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه مقوله امنیت مبحث بسیار گسترده‌ای است، یادآور شد: به موضوع امنیت رمزریال از جوانب مختلف می‌توان نگاه کرد. نخست مسأله امن بودن بستری است که این ابزار در آن اجرایی می‌شود تا در صورتی که مردم مقدار مشخصی رمزریال در کیف الکترونیک خود دارند، خدشه‌ای به آن وارد نشود و البته دسترسی به آن با مجوز خود مردم باشد. بخش دیگر مسأله امنیت بسترهای تبادلاتی و اطلاعاتی است که  در شبکه بانکی عملیاتی خواهیم کرد. ما خوشبختانه در شرایط مناسبی هستیم و البته مخاطرات در این حوزه بیشتر در زمینه‌های کاربردی (کاربری از سوی مشتریان) است.

دلار در کانال 28 هزار تومان

روز پنج شنبه قیمت دلار در بازار آزاد به 28 هزار تومان رسید و قیمت سکه نیز به 12 میلیون و 270 هزار تومان رسید. روز جمعه نیز قیمت دلار 27790 تومان و درهم 7630 تومان اعلام شد. به دنبال آن اونس جهانی طلا نیز به 1785 دلار رسید و  سکه به 12 میلیون و 130 هزار تومان کاهش یافت.
نرخ دلار  (پنجشنبه، هفتم بهمن‌ماه) در صرافی‌های بانکی با ۸۷ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته با قیمت ۲۵ هزار و ۱۱۳ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با کاهش ۲۴۰ تومانی قیمت نسبت به روز گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۶۸۸ تومان بود. قیمت خرید هر دلار  ۲۴ هزار و ۸۶۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۰۳ هزار تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۹۸۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۲۱۴ تومان بود.
این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۱۸۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۴۴۲ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۷۰۲ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۵۵۸ تومان معامله شد.
قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و پس از آن در محدوده قیمت ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان نوسان داشت. نرخ دلار از اواخر آذرماه و به‌طور مشخص از ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود و از یک هفته گذشته پس از ۶ ماه دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و با ادامه کاهش قیمت‌ها از ۲۷ دی‌ماه پس از چند ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت.


سکه ۲۳۰ هزار تومان ارزان شد

قیمت سکه  (پنجشنبه، هفتم بهمن‌ماه) در بازار تهران با ۲۳۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، به ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین  نیم‌ سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۳۲ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۳۳۸ هزار تومان شد.قیمت اُنس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌ هزار و ۸۱۶ دلار و ۹ سنت معامله شد.
مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی از چند هفته گذشته پس از مدت‌ها تثبیت قیمت در کانال ۲۷ هزار تومان، به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و از ۲۷ دی ماه وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد. این کاهش قیمت‌ها موجب افت قیمت سکه و طلا در روزهای گذشته شده است. البته در برخی روزها شاهد رشد اندک بهای سکه و طلا نیز بودیم.


عرضه ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما موجب ثبات اقتصادی می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: عرضه به موقع ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما باعث می‌شود که ثبات بهتری در اقتصاد کشور حاکم شود که باید همواره به این مسئله توجه شود.
مرتضی شاهمیرزایی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع با اهمیت در امر ارزآوری کشور عمل می‌کند، گفت: عرضه به موقع ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما باعث می‌شود که ثبات بهتری در اقتصاد کشور حاکم شود که باید همواره به این مسئله توجه شود.


پایین‌ترین حباب سکه در یک سال و نیم گذشته

سکه رکورد یک سال و نیم گذشته را شکست و کاهشی شد و حباب سکه به ۸۰ هزار تومان رسید.بررسی بازار سکه و طلا در هفته نخست بهمن ماه حاکی است قیمت سکه و طلا تا پایان روز چهارشنبه (ششم بهمن‌ماه) صعودی بود و در آخرین روز هفته کاهشی شد.

سکه طرح جدید روز ابتدایی هفته را کاهشی آغاز کرد و با ۷۰ هزار تومان افت قیمت با رقم ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.
قیمت سکه در روزهای پایانی هفته متغیر بود به این صورت که چهارشنبه سیر صعودی داشت و با نرخ ۱۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان و پنجشنبه با نرخ ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

قیمت‌ها در بازار طلای خام در هفته گذشته در نوسان بود و در دوره‌ای کاهش بود و گاهی نیز افزایش داشت. به این صورت که روز شنبه و یکشنبه به ترتیب برابر یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان و یک میلیون و ۲۲۹ هزار تومان رسید.
بهای هر مثقال طلا در روزهای پایانی هفته (چهارشنبه و پنجشنبه) به ترتیب برابر پنج میلیون و ۴۱۴ هزار تومان و پنج میلیون و ۳۳۸ هزار تومان رسید.
برپایه این گزارش، قیمت اُنس جهانی طلا در هفته گذشته در محدوده یک‌هزار و ۸۱۶ تا یک‌هزار و ۸۴۶ دلار نوسان داشت.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران  درباره تحولات بازار سکه و طلا گفت: قیمت سکه و طلا تا روز چهارشنبه به دلیل رشد قیمت انس جهانی طلا که به ۲۲ دلار رسید افزایشی بود.
محمد کشتی‌آرای افزود: روز پنجشنبه با توجه به تحولات سیاسی در اوکراین نرخ انس جهانی طلا به یکباره کاهشی شد علاوه براین نرخ ارز نیز افت داشت و در نتیجه شاهد کاهش قیمت سکه و طلا و در آخرین روز هفته بودیم. در یکی دو سال اخیر به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا حباب سکه افزایشی بود، اما روز گذشته حباب سکه کاهش یافت و رکورد جدیدی را در یک و سال و نیم گذشته ثبت کرد.
حباب سکه روز گذشته ۸۰ هزار تومان شد و ۲۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی حباب سکه را شاهد بودیم. با توجه به متغیرهای جدید در بازار نفت که موجب شد قیمت هر بشکه نفت افزایش داشته باشد، بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی خاصی در این خصوص داشت.

زمستان رمزارزها در راه است

به گفته تحلیل‌گران، فروش بالای بیت کوین، سقوط بزرگ رمزارزها در سال ۲۰۱۸ را تداعی کرده است.به گزارش راشاتودی، فروش چشمگیر سکه‌های دیجیتال که باعث شد قیمت بیت کوین در روزهای گذشته به زیر ۳۴ هزار دلار سقوط کند و بیش از ۱.۴ تریلیون دلار از ارزش کل بازار رمزارزها از ماه نوامبر پاک شود، نگرانی سرمایه‌گذاران را از اینکه بدترین وضعیت هنوز در راه است افزایش داده است.

سرمایه گذاران با اشاره به بازارهای نزولی در تاریخ رمزارزها، در مورد زمستان احتمالی رمزارزها صحبت می کنند. آخرین بار چنین اتفاقی در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ رخ داد که بعد از یک رونق بی سابقه، بیت کوین بیش از ۸۰ درصد سقوط کرد و به ۳۱۰۰ دلار رسید. این سقوط بزرگ رمزارز بدتر از سقوط ۷۸ درصدی در ماه مارس ۲۰۰۰ بود. در دوره‌های ریزش/زمستان رمزارز است که کارآفرینان شرکت‌های بهتری را می‌سازند. دیوید مارکوس، رئیس سابق بخش رمزارزهای متا/ فیسبوک، در توییتی نوشت: این زمان، فرصت مجددی برای تمرکز بر حل مشکلات واقعی در مقابل پمپاژ کردن توکن‌ها است.

به گفته یو بی اس، سقوط رمزارزها این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است این وضعیت برای چندین ماه ادامه داشته باشد. جیمز مالکوم، رئیس تحقیقات ارز خارجی در یو بی اس گفت: این سوال وجود دارد که چطور این وضعیت را تشخیص دهیم و احتمالاً نزدیک‌ترین قیاس مربوط به سال ۲۰۱۸ و زمستان رمزارز است. او گفت: به نظر می‌رسد که این دوره نسبتاً دشوار و طولانی‌تر باشد و بنابراین، تشبیه زمستان رمز ارز بسیار خوب است و افزود: به یاد داشته باشید، زمستان رمزارز در سال ۲۰۱۸ فقط در ماه‌های زمستانی نیمکره شمالی نبود و اساساً یک سال کامل تمدید شد و طول کشید.

 به نظر تحلیل گران، رکود دارایی‌های دیجیتال، تحولات بیشتر بازار را در پی دارد، به ویژه، شاخص‌های  اس اند پی ۵۰۰ و نزداک در هفته گذشته به محدوده اصلاحی سقوط کردند. از زمانی که فدرال رزرو اعلام کرد که محرک‌های خود برای بازارهای مالی را کاهش می دهد، بازار رمزارزها به شدت در حال سقوط است. بیت کوین، بزرگ ترین رمزارز، پس از سقوط شدید رمزارزها در روز جمعه، در ابتدای این هفته به کمترین قیمت خود در شش ماه گذشته و نزدیک به ۳۳ هزار دلار رسید. ارزش اتریوم از زمان رسیدن به اوج خود در ماه نوامبر بیش از نصف شده، در حالی که سولانا ۶۵ درصد کاهش یافته است.