:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
دلار صرافی در کانال ۲۵ هزار تومان درجا زد

افزایش قیمت سکه به دنبال رشد اونس جهانی و دلار / سکه ۱۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان، اونس جهانی به 1841 دلار

نرخ دلار (چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه) در بازار آزاد 28 هزار و 30 تومان و درهم امارات 7 هزار و 700 تومان معامله شد. به دنبال این افزایش قیمت دلار، و افزایش قیمت اونس جهانی طلا به 1841 دلار، قیمت سکه نیز با ۲۳۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به ۱۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید
کد خبر: ۱۸۷۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
خبراقتصادی – محسن شمشیری

نرخ دلار  (چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه) در بازار آزاد 28 هزار و 30 تومان و درهم امارات 7 هزار و 700 تومان معامله شد. به دنبال این افزایش قیمت دلار، و افزایش قیمت اونس جهانی طلا به 1841 دلار، قیمت سکه نیز با ۲۳۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به ۱۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید.
دلار در صرافی‌های بانکی با ۳۷ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته به قیمت ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو با کاهش ۲۴۰ تومانی قیمت نسبت به روز گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۵۶۲ تومان بود. قیمت خرید هر دلار  ۲۴ هزار و ۹۴۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۷۸ هزار تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۱۳۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۳۶۲ تومان بود.

این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۳۶۴ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۶۲۱ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۸۳۷ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۶۶۷ تومان معامله شد.
قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و پس از آن در محدوده قیمت ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان نوسان داشت. نرخ دلار از اواخر آذرماه و به‌طور مشخص از ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود و از یک هفته گذشته پس از ۶ ماه دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و با ادامه کاهش قیمت‌ها از ۲۷ دی‌ماه پس از چند ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت.

نرخ سکه افزایش یافت
قیمت سکه نیز  (چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه) در بازار تهران با ۲۳۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به ۱۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۴۹ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان شد.قیمت اُنس جهانی طلا با ۶ دلار افزایش قیمت نسبت به روز گذشته یک‌هزار و ۸۴۴ دلار و ۹۸ سنت معامله شد.

مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی از چند هفته گذشته پس از مدت‌ها تثبیت قیمت در کانال ۲۷ هزار تومان، به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و از ۲۷ دی ماه وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد. این کاهش قیمت‌ها موجب افت قیمت سکه و طلا در روزهای گذشته شده است. البته در برخی روزها شاهد رشد اندک بهای سکه و طلا نیز بودیم.

رویای سودآوری سرمایه از آن بیت‌کوین یا طلاست؟

در روزهای اخیر، به دلیل افزایش فروش در ماه نوامبر، قیمت طلا و نقره به بالاترین حد خود رسید و تحلیلگران اظهار کردند که همچنان دارایی‌های جایگزین خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند.
 به گزارش تایتل‌پرس، سرمایه‌گذاران فلزات گرانبها سال طاقت‌فرسایی را پشت سر گذاشتند زیرا قیمت طلا پس از دو سال افزایش، کاهش یافت.
اکنون که تورم مصرف‌کننده با نرخ سالانه ۷ درصد است و دستمزدها تنها ۴.۷ درصد در سال افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران به یکی از کارکردهای فلز زرد پی برده‌اند که می‌تواند یک محافظ در برابر تورم باشد. با این حال، این روزها، ارزهای دیجیتال بخشی از سرمایه‌ای را دریافت کرده‌اند که سرمایه‌گذاران پیش از این، روی طلا یا نقره سرمایه‌گذاری می‌کردند.
شکی نیست که بیت‌کوین یا اتریوم در مورد سرمایه‌گذاری جایگزین، سهمی را از طلا یا نقره گرفته‌اند البته افراد  مسن معمولا به فلزات گرانبها تکیه می‌کنند و افراد جوان‌تر همین نگاه را به ارزهای دیجیتال دارند.
سرمایه‌گذارانی که ترجیح می‌دهند پول نقد خود را به ارزهای دیجیتال تخصیص دهند ممکن است سرمایه‌گذاری ۵ تا ۱۰ درصدی دارایی‌های جایگزین را داشته باشند.
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۶۷ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۷۸ درصد بیشتر شده است.
در حال حاضر ۴۲.۱۳ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.      
حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۸۰.۷۹ میلیارد دلار است که ۶۴۰۷۱.۱۳ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۱۳.۶۳ میلیارد دلار است که ۰.۰۲ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۸۰.۷۷ میلیارد دلار است که ۹۹.۹۸ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

هشدار صندوق بین‌المللی پول به السالوادور در مورد قانونی کردن ارزهای مجازی

صندوق بین‌المللی پول سیاست السالوادور در قانونی اعلام کردن بیت کوین را بسیار مخاطره آمیز توصیف کرد و آن را مانع دریافت وام از این صندوق اعلام کرده است.
به‌گزارش بلومبرگ، صندوق بین‌المللی پول از السالوادور خواسته در سیاست خود برای قبول بیت کوین به‌عنوان یک ارز مجازی قانونی به‌خاطر مخاطرات بالای آن تجدیدنظر کند و این سیاست را مانع بزرگی برای دریافت وام این کشور از این صندوق اعلام کرده‌است.
السالوادور سال گذشته درخواست .3 میلیارد دلار وام از صندوق بین‌المللی پول را داده بود، اما نگرانی‌های این صندوق در مورد بیت کوین مانع تأیید پرداخت وام به این کشور شده‌است.
هیئت‌مدیره صندوق بین‌المللی پول که نماینده 190 عضو آن هستند، بیت گنگ را یک خطر جدی برای ثبات و یکپارچگی مالی و حفاظت از مصرف‌کنندگان می‌دانند.
برخی اعضای هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول همچنین نگرانی خود را درمورد مخاطرات انتشار اوراق قرضه با پشتوانه بیت کوین اعلام کرده‌اند.
السالوادور در سپتامبر سال گذشته میلادی بیت کوین را در کنار دلار ارز قانونی کشور اعلام کرد. این کشور تنها کشوری است که بیت کوین را ارز قانونی می‌داند.
السالوادور در سال گذشته میلادی 1801 بیت کوین زمانی‌که قیمت آن حدود 50 هزار دلار بود خریداری کرد. ارزش بیت کوین 45 درصد نسبت‌به اوج 68 دلاری که در اوایل نوامبر به دست آورده بود، کاهش‌یافته است. این بدان معناست که این کشور احتمالاً حدود 20 میلیون دلار از دست داده‌است.

دلار بر مدار صعود

درحالی که تنش‌ها بین روسیه و غرب بر سر اوکراین، سرمایه‌گذاران را به سمت ارزهای امن سوق داد و انتظار برای نتایج نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو آمریکا این هفته به پایان می‌رسد دلار به اوج ارزش دو هفته‌ای خود رسید.
به گزارش رویترز، روسیه اعلام کرد: ایالات‌متحده ۸۵۰۰ سرباز خود را در حالت آماده‌باش قرار داده است تا در صورت تشدید بحران اوکراین، به اروپا اعزام شوند.
به گفته تحلیلگران گروه آی‌اِن‌جی، با وجود قرار گرفتن بیشتر اقتصادهای اروپایی در معرض بحران، یورو ابزار جذابی برای خروج از طوفان فعلی نخواهد بود.
در تاریخ پنجم ژانویه یورو در  پایین‌ترین سطح خود قرار گرفته بود اما شاخص دلار از آن زمان و طی دو هفته اخیر با ۰.۳ درصد افزایش به ۹۶.۱۹ یعنی بالاترین حد خود رسیده است.
فدرال رزرو می‌تواند برنامه‌های خود را برای افزایش نرخ بهره و کاهش دارایی‌ها در اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات‌متحده و اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن که ترازنامه آن را به بیش از ۸ تریلیون دلار افزایش داده است، تثبیت کند.
دیدگاه‌های تحلیلگران درباره این نشست متفاوت است؛ دویچه بانک در ماه‌های آینده احتمال افزایش نرخ در ماه مارس و ۶ یا هفت افزایش در سال جاری را اعلام کرد اما تحلیلگران گروه آی‌اِن‌جی می‌گویند: اگر کاهش ترازنامه فدرال رزرو منجر به عادی‌سازی سیاست‌ها شود می‌تواند پیش‌بینی‌ها را برای افزایش نرخ بهره کاهش دهد.
بازارهای پول با احتمال ۸۵ درصد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو ۲۵ واحد پایه در ماه مارس و ۳ تا ۱.۰ درصد در پایان سال را قیمت‌گذاری می‌کنند.
ین در برابر یورو ۰.۲ درصد افزایش یافت و ۰.۲ درصد در برابر دلار سقوط کرد و در فاصله قابل‌توجهی از بالاترین سطح یک ماهه باقی ماند.
فرانک سوئیس در برابر یورو ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱.۰۳۷۴ رسید که اندکی کمتر از ۱.۰۲۹۸ به‌عنوان بالاترین میزان از سال ۲۰۱۵ تاکنون بوده است.
بیت کوین از زمان رسیدن به رکورد ۶۹هزار دلاری در نوامبر تقریبا ارزش خود را به نصف کاهش داده است و در معاملات حدود ۳۶۴۱۲ دلار آمریکا یک درصد از دست داد و اتر، دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۲۴۲۴ دلار آمریکا رسید.

افزایش قیمت رمزارزهای صدرنشین

بازار رمز ارزها  (چهارشنبه) نیز مانند روز گذشته روند افزایشی داشت، به طوری که ۹ رمزارز صدرنشین بازار معاملات با افزایش قیمت مواجه شدند.

نوسانات بازار رمزارزها همچنان ادامه دارد. در حالی که در روزهای ابتدایی هفته، رمزارزها به شدت با افت قیمت مواجه بودند. تمام اخبار حوزه رمزارزها از سقوط دسته جمعی صدرنشین‌های این بازار (۱۰ مرز ارز برتر) خبر می‌دادند، اما  ۹ ارز صدرنشین بازار با افزایش قیمت مواجه شدند. البته این افزایش قیمت، نتوانست نرخ‌ها را به هفته گذشته بازگرداند.  
بر اساس رصد بازار رمز ارزها (coinmarketcap.com) در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه ، بهای بیت‌کوین با افزایش ۳.۷ درصدی نسبت به روز گذشته به نرخ ۳۷ هزار و ۵۹۲ دلار معامله شد. این ارز قدیمی و تاثیرگذار بازار رمزارزها در هفته‌ای که گذشت کاهش قیمت ۹.۰۹ درصدی را تجربه کرده است.

معامله بیش از ۱۷ هزار رمزارز در بازار

بر اساس آخرین آمار، تعداد ارزهای دیجیتال جهان اکنون به ۱۷ هزار و ۱۳۵ رمز ارز رسیده است.
اکنون سهم دامیننس (Dominance) بیت‌کوین به ۴۲.۱ درصد رسیده و تسلط اتریوم در این بازار نیز ۱۷.۵ درصد است. روند کاهشی قیمت ارزهای دیجیتال در هفته‌ای که گذشت، باعث شد ارزش این بازار به یک هزار و ۶۸۷ میلیارد دلار برسد، این در حالی است که در هفته گذشته ارزش بازار از ۲ هزار میلیارد دلار نیز عبور کرده بود.

ارزش بازار بیت‌کوین (Bitcoin)  به ۷۱۰ میلیارد و ۹۹۳ میلیون دلار و ارزش بازار اتریوم نیز به ۲۹۵ میلیارد و ۹۱۳ دلار رسیده است.

رشد ۳ درصدی قیمت بیت‌کوین و اتریوم

بیت‌کوین که روز گذشته در کانال ۳۵ هزار دلار بود،  به قیمت ۳۷ هزار و ۵۹۲ دلار در بازار معامله شد. قیمت اتریوم نیز  به ۲ هزار و ۴۸۶ دلار رسیده است. هر ۲ رمزارز  با ۳.۷۹ درصد افزایش قیمت مواجه شدند.