:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اختلافات در تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده بالا گرفت

کاهش نرخ دلار و طلا به دنبال پیش بینی افزایش درآمد ارزی دولت / ارز ترجیحی منشا اصلی تورم است

قیمت سکه (سه شنبه، پنجم بهمن‌ماه) در بازار تهران با ۱۳۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، به ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید وسکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شد. قیمت اُنس جهانی طلا با چهار دلار کاهش قیمت نسبت به روز گذشته یک‌هزار و ۸۳۸ دلار و ۴۶ سنت معامله شد
کد خبر: ۱۸۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
روز سه شنبه 5 بهمن 1400، در بازار آزاد هر دلار آمریکا 27 هزار و 870 تومان و درهم امارات 7 هزار و 660 تومان معامله شد و قیمت سکه نیز به 12 میلیون و 300 هزار تومان رسید.

کارشناسان و فعالان بازار می گویند که دولت آمریکا و ایران برای مذاکره حتی به صورت مستقیم نکاتی را مطرح کرده اند و گفته می شود که افراد افراطی در تیم آمریکا کنار رفته اند. در نتیجه این موارد چشم انداز توافق را روشن تر کرده است.
ناظران سیاسی می گویند که پیدایش اختلافات در تیم ایالات متحده در مورد توافق هسته‌ای ایران، این گروه مذاکره کننده را به دو بخش تقسیم کرده است. به گزارش وال استریت ژورنال، برخی از اعضای تیم ایالات متحده پس از اصرار به رویکرد سخت‌گیرانه‌تر در مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران، این تیم را ترک کرده یا عقب‌نشینی کرده‌اند.
به گفته افراد آشنا با مذاکرات، با رسیدن مذاکرات به مرحله حساس برای بازگرداندن توافق هسته‌ای 2015 با ایران، اختلاف‌هایی در تیم مذاکره‌کننده آمریکا بر سر سخت‌گیری با تهران و زمان خروج از آن ظاهر شده است.مقامات ایالات متحده در آخر هفته تایید کردند که ریچارد نفیو، معاون ویژه در امور ایران، تیم را ترک کرده است.
آقای نفیو، طراح تحریم‌های اقتصادی قبلی علیه ایران، از موضع سخت‌تر در مذاکرات فعلی حمایت کرده بود و از اوایل دسامبر در مذاکرات وین شرکت نکرده است.
در این راستا، فعالان بازار ارز در چهارمین روز هفته مانند روزهای قبل، نظاره‌گر عقب‌نشینی پلکانی شاخص ارزی هستند. به گونه‌ای که میانگین نرخ فروش دلار در صرافی‌های مجاز، به ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافته است.
مشاهدات میدانی از بازار ارز در محدوده خیابان فردوسی و صرافی‌های بانکی و مجاز، نشان از افزایش عرضه در برابر تقاضا دارد؛ روندی که با توجه به کاهش انتظارات تورمی و رصد هوشمندانه بازارساز قابل پیش‌بینی بوده است.

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در آستانه ورود به ۲۴ هزار تومان قرار گرفت

نرخ دلار  (سه‌شنبه، پنجم بهمن‌ماه) در صرافی‌های بانکی با ۳۳۳ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، با نرخ ۲۵ هزار و ۱۶۳ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با کاهش ۲۸۶ تومانی قیمت نسبت به روز گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۷۰۲ تومان بود.  قیمت خرید هر دلار  ۲۴ هزار و ۹۱۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۱۷ هزار تومان اعلام شد.
علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۲۳۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۴۵۹ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۵۴۲ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۸۰۱ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۸۸۱ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۶۴۶ تومان معامله شد.
در معاملات  (سه شنبه پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰) بازار ارز و در لحظه انتشار این گزارش در صرافی‌های بانکی و مجاز، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۴۹۶۲ تومان رسیده است و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز با کاهش حدود ۱۸۰ تومانی نسبت به روز دوشنبه، به رقم ۲۵۲۱۳ تومان رسیده است. همچنین مقایسه نرخ  دلار نسبت به سه شنبه هفته قبل (بازه یک هفته‌ای) نیز نشان می‌دهد که بهای فروش هر اسکناس دلار آمریکا در طول یک هفته گذشته، بیش از ۳۰۰ تومان ارزان‌تر شده است.

سکه ۱۳۰ هزار تومان ارزان شد

قیمت سکه  (سه شنبه، پنجم بهمن‌ماه) در بازار تهران با ۱۳۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، به ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید وسکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شد.
قیمت اُنس جهانی طلا با چهار دلار کاهش قیمت نسبت به روز گذشته یک‌هزار و ۸۳۸ دلار و ۴۶ سنت معامله شد.

قادری: ابقای ارز ترجیحی منشأ اصلی تورم است

عضو کمیسیون تلفیق بودجه از میزان کف و سقف حقوق، وضعیت ارز ترجیحی و وام ازدواج در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت.
جعفر قادری عنوان کرد: در روز گذشته درباره دو موضوع کف و سقف حقوق و همین‌طور مالیات بر حقوق، بحث‌های مفصلی داشته و در ادامه نیز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی کلیاتی درباره ارز ترجیحی داشتیم. روی بحث کف و سقف حقوق به جمع‌بندی رسیدیم در سال 1400 که کف حقوق 3 میلیون و 500 هزار تومان بود و در لایحه دولت 4 میلیون و 500 هزار تومان آمده بود که آن را به 5 میلیون و600 هزار تومان افزایش دادیم؛ عملاً حقوق‌بگیر مقداری را به عنوان بیمه بازنشستگی باید پرداخت کند و 5 میلیون تومان مبلغ خالص دریافتی او خواهد بود. برای بازنشستگان مالیات و بیمه بازنشستگی ندارد 5 میلیون تومان دریافت می‌کنند. در سال 1400سقف حقوق را که 33 میلیون و 700 هزار تومان بود به 35 میلیون تومان خالص افزایش دادیم که سقف حقوق مربوط به تمامی دستگاه‌ها است.

 وی با اشاره به میزان دریافتی نمایندگان مجلس و وزرا، بیان کرد: میزان دریافتی وزرا و نمایندگان مجلس از بعضی از گروه‌ها در جامعه کمتر است. به عنوان مثال خود من که نماینده مجلس هستم و می‌توانم ازآنجا حقوق بگیرم اما از هیئت‌علمی دانشگاه حقوق دریافت می‌کنم چراکه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه دریافتی‌شان به مراتب از وزرا و نمایندگان مجلس بیشتر است.  دریافتی نمایندگان را مطمئن نیستم چراکه از نمایندگی حقوق نمی‌گیرم اما تصور می‌کنم حدود 15 میلیون تومان یا کمتر از آن باشد. اصولاً ازآنجایی‌که قضات نیز دریافتی‌شان از دادگستری بیشتر از مجلس است از دادگستری حقوق می‌گیرند.

عضو کمیسیون تلفیق در رابطه با میزان دریافتی دولت در صورت امتداد ارز ترجیحی، اظهار داشت: مشکلی که ما داریم این است که منشأ ارز ترجیحی صادرات نفت است اگر فرض ما بر این باشد که خیلی خوب با همین شرایط بتوانیم نفت بفروشیم روزی 1.2 میلیون بشکه می‌توانیم فروش داشته باشیم؛ هر بشکه نیز اگر 60 دلار باشد و هر دلار را اگر ترجیحی حساب کنیم 4200 تومان اما اگر نیمایی یا ای تی اس باشد می‌شود 23 هزار تومان و اگر قرار باشد این را به عنوان ارز ترجیحی به واردات گندم، مواد اولیه، دارو، نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی اختصاص دهیم عملکرد سال 1400 که عدد بالایی است یعنی نزدیک به 18 میلیارد دلار و ما در سال آینده اگر این اعداد و ارقام صادرات نفت داشته باشیم پس از کسر سهم صندوق و 14.5 درصد صندوق قاعدتاً باید 40 درصد باشد اما قرار است از رهبر معظم انقلاب 20 درصد را مجوز گرفته و آن را به 20 درصد کاهش دهند، 14.5 درصد نیز سهم نفت است و 3 درصد نیز سهم مناطق نفت‌خیز، گازخیز و مناطق محروم است که این موارد را اگر کم کنیم دریافتی دولت زیر 20 می‌شود.

وی درباره منشأ تورم به دلیل ابقای ارز ترجیحی، گفت: اگر دولت بخواهد از بازار ارز را با مبلغ 23 هزار تومان خریداری کند و 4 هزار و 200 تومان بدهد با توجه به محدودیت‌های منابع که دولت دارد منشأ تورم شده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
 
قادری با اشاره به ارزهایی که از صادرات پتروشیمی، پسته، فرش و غیره به دست می‌آید، ابراز داشت: این ارزها مربوط به دولت نیست چراکه پتروشیمی دولتی یا پسته دولتی نداریم. پتروشیمی مربوط به نهادهای  عمومی غیردولتی است که وقتی ارز آن‌ها وارد بازار می‌شود دولت باید با مبلغ 23 هزار تومان خریداری کند. تلاش بر این است که با پرداخت یارانه آن‌هم به صورت کارت، دهک‌های اول تا هفتم حمایت شوند و طبیعی است که با حمایت‌هایی که دولت می‌کند و تولید داخلی، شرایط بهتر خواهد شد.  

قادری پیرامون تأثیر توافقات وین بر بودجه، ابراز کرد: در بودجه بنای دولت بر این است که هیچ توافقی مانند برجام و غیره انجام نمی‌شود و اگر انجام شد که ارزهای بلوکه‌شده بازگشته و به بودجه تزریق خواهد گشت و با اصلاحیه و متمم می‌توانیم از آن منابع نیز استفاده کنیم که در آن صورت منابع متعدد و امکان صادرات بیشتری وجود خواهد داشت .
قادری درباره راهکارهای پیش روی دولت برای رهایی از این شرایط، عنوان کرد: حالتی وجود دارد که ارز ترجیحی کم داریم و دولت باید برود پول چاپ کرده یا استقراض کند و ارز 23 هزارتومانی را خریداری نماید اما 4 هزار و 200 تومان برای کالاها پرداخت کند که آثار تورمی این کار دامن‌گیر قشر کم‌درآمد، حقوق‌بگیرها و افرادی است که درآمدهای ثابت دارند. اعتقاد عمومی بر این است که با ارز ترجیحی که در حال حاضر در کشور توزیع می‌کنیم نه‌تنها مردم و خارجیانی که در ایران هستند، استفاده می‌کنند بلکه تا شعاع قابل‌توجهی به کشورهای همسایه نیز از کالاهای یارانه‌ای ما می‌رسد و دقیقاً در این شرایط خیلی از کالاها که در حالت عادی توجیه ندارد به خاطر استفاده از ارز ترجیحی صادر می‌شود. هم‌چنین برخی اسراف‌هایی که انجام می‌شود مانند اسراف در بحث نان یا بحث دارو.

روسیه: ارز دیجیتال نیاز به مقررات دارد، نه ممنوعیت

یکی از مدیران ارشد وزارت دارایی روسیه روز سه‌شنبه طی اظهاراتی تأکید کرد که تنظیم بازار ارزهای دیجیتال، حفاظت از حقوق شهروندان را ممکن می‌سازد.
 ایوان چبسکوف، یکی از مدیران ارشد وزارت دارایی روسیه روز سه‌شنبه طی اظهاراتی تأکید کرد که تنظیم بازار ارزهای دیجیتال، حفاظت از حقوق شهروندان را ممکن می‌سازد.

وی گفت: اولین کاری که باید انجام شود محافظت از منافع شهروندان، مصرف کنندگان خدمات (رمزارز) و کسانی است که این دارایی ها را می خرند یا از ارز دیجیتال در راه حل های خاص دیگری استفاده می کنند.

دارایی‌ ۵ ثروتمند برتر جهان ۸۵ میلیارد دلار آب رفت

پنج ثروتمند برتر جهان که شرکت‌های آنان در حوزه فناوری فعال است، مجموعاً ۸۵.۰۷ میلیارد دلار از ثروت خود را در چند هفته اول سال ۲۰۲۲ به دلیل نابسامانی بازار از دست دادند.
پنج ثروتمند برتر جهان که شرکت‌های آنان در حوزه فناوری فعال است، مجموعاً 85.07 میلیارد دلار از ثروت خود را در چند هفته اول سال 2022 به دلیل نابسامانی بازار از دست دادند.

بازارهای سهام در هفته گذشته بیشترین افت را از زمان شیوع کرونا به دلیل ترس از افزایش نرخ بهره و تورم ثبت کردند. شاخص نزدک در بورس آمریکا که شامل شرکت های فناوری می شود، هفته گذشته 8 درصد و امسال 13 درصد کاهش یافت.
این ضرر باعث شد که سرمایه ثروتمندترین فرد جهان یعنی ایلان ماسک، کاهش یافته و به 243 میلیارد دلار برسد.
بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، دارایی خالص بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس و تسلا از ابتدای سال تاکنون 27 میلیارد دلار کاهش یافته است
داده ها نشان می‌دهد که وی تقریباً 100 میلیارد دلار کمتر از نوامبر 2021 سرمایه دارد. دارایی خالص ماسک در این ماه به 335 میلیارد دلار رسیده بود.
دومین فرد ثروتمند جهان یعنی جف بزوس، بنیانگذار شرکت آمازون، در سال 2022 حدود 25 میلیارد دلار از دست داده است.
بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، از اول ژانویه شاهد کاهش 9.5 میلیارد دلاریِ دارایی خالص خود بود. این در حالی بود که دارایی خالص لری پیج، بنیانگذار شرکت گوگل نیز 12 میلیارد دلار کاهش یافته است.
دارایی خالص مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک (که در رتبه ششم فهرست ثروتمندان بلومبرگ قرار دارد) نیز امسال تا کنون حدود 12 میلیارد دلار کاهش یافته است. همه این افراد با سقوط سهام شرکت‌های فناوری خود دچار زیان شده‌اند.
 بازار رمز ارزها، آرام گرفت
بازار رمز ارزها پس از افت شدید در هفته گذشته،  آرام گرفت و بیشتر ۱۰ رمز ارز صدرنشین بازار با افزایش قیمت مواجه شدند.

نوسانات بازار رمزارزها همچنان ادامه دارد. در حالی که در روزهای گذشته بازار به شدت با افت قیمت مواجه بود ، اندکی ثبات یافته و قیمت‌ها رشد کرده و ۶ ارز صدرنشین بازار رمز ارزها با افزایش قیمت مواجه شدند.

بر اساس رصد بازار رمز ارزها (coinmarketcap.com) در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه ، بهای بیت‌کوین با افزایش ۴.۷۰ درصدی نسبت به روز گذشته به نرخ ۳۶ هزار و ۳۷۸ دلار معامله شد. این ارز قدیمی و تاثیرگذار بازار رمزارزها در هفته‌ای که گذشت کاهش قیمت ۱۳درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس آخرین آمار، تعداد ارزهای دیجیتال جهان اکنون به ۱۷ هزار و ۹۸ رمز ارز رسیده است.

اکنون سهم دامیننس (Dominance) بیت‌کوین به ۴۲.۱ درصد رسیده و تسلط اتریوم در این بازار نیز ۱۷.۵ درصد است. روند کاهشی قیمت ارزهای دیجیتال در هفته‌ای که گذشت، باعث شد ارزش این بازار اکنون از یک هزار و ۶۲۹ میلیارد دلار عبور کند.

ارزش بازار بیت‌کوین (Bitcoin)  به ۶۸۵ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار و ارزش بازار اتریوم نیز به ۲۸۵ میلیارد و ۳۳۰ دلار رسیده است.

نرخ بیت‌کوین که روز گذشته در کانال ۳۵ هزار دلار بود،  به قیمت ۳۶ هزار و ۳۷۶ دلار در بازار معامله شد. قیمت اتریوم نیز  به ۲ هزار و ۴۱۳ دلار رسیده است.