:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
به‌روز شده در: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
فاطمی امین:
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: وضعیت نامطلوب کیفیت خودروهای داخلی را می‌پذیرم اما با استفاده از ظرفیتها و توانمندی های موجود می توان این ساختار را اصلاح کرد و برای آن برنامه داریم.
کد خبر: ۱۸۷۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
اقتصادگردان- سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس و در پاسخ به سوال نماینده بناب در خصوص برنامه های این وزارت خانه برای اصلاح کیفیت نامطلوب و پایین خودروهای داخلی بیان کرد: وضعیت نامطلوب کیفیت خودروهای داخلی قابل انکار نیست و عمده خریداران از کیفیت خودروها شکایت دارند اما بنده به این سوال پاسخ می دهم که چرا به این کیفیت رسیدیم و چه برنامه ای باید برای اصلاح آنها صورت گیرد. به صورت سرانگشتی ۷۰ درصد کیفیت خودروها به کیفیت قطعه باز می گردد و ۳۰ درصد به مونتاژ و خودروساز بستگی دارد کیفیت پایین قطعات نیز به روابط بین خودروساز و قطعه ساز باز می گردد که به درستی تنظیم نشده است.

وی در ادامه گفت: زمانی که خودروساز پول قطعه ساز را به موقع نمی دهد یا قیمت تعیین شده واقعی نیست قطعه ساز نیز لاجرم کیفیت خود را پایین می آورد، کیفیت پایین قطعات نیز منجر به کیفیت نامطلوب خودرو می شود این روند باعث ایجاد نارضایتی در بین مردم شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: در بخش اصلاح کیفیت خودروهای داخلی ما دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت داریم در برنامه کوتاه مدت به دنبال این هستیم تا مشکل را تا حدی حل کرده و وضعیت کیفیت خودروها بهبود یابد اما راه حل اساسی در برنامه بلند مدت دنبال خواهد شد. یکی از برنامه های کوتاه مدت شفافیت جریان کالا از واردات قطعه و مواد اولیه تا ساخت قطعه و تحویل آن به خودروساز است که سامانه جامع تجارت اکنون در این زمینه راه اندازی شده و اطلاعات مناسبی در قالب این سامانه جمع آوری می شود. دومین کار تامین مالی زنجیره ای است مشکل عمده امروز خودروسازی روابط بین قطعه ساز و خودروساز است که در پرداختها مشکل وجود دارد. تامین مالی زنجیره تولید از دو ماه پیش دنبال شده و هم افزایی خوبی بین بانک مرکزی و وزارت صمت و وزارت اقتصاد در این زمینه ایجاد شده است. این موضوع می تواند مشکل قطعه سازان را کاهش داده و کمک کند تا خودروسازان پرداختهای خود را به موقع به قطعه سازان انجام دهند.

وی در ادامه گفت: سومین طرح بحث نظارت است ما علاوه بر سازوکارهای قبلی سازوکار نظارتی قوی تری را طراحی کردیم تا دولت نیز به طور قاطع در این حوزه اشراف داشته باشد. اما 5 راهکار است که باید از سوی خودروسازان و قطعه سازان انجام شود. یکی بحث پرداخت و تحویل قطعات می باشد دیگری بحث کیفیت قطعات است از سوی دیگر یکپارچه سازی سامانه مدیریت کیفیت در زنجیره خودروسازی است که دولت قطعه سازان و خودروسازان را ملزم می کند و مورد بعدی خدمات پس از فروش است.

وی افزود: امیدواریم با این راهکار کوتاه مدت کیفیت خودروهای تحویلی به شکل قابل توجهی اصلاح شود اما از اقداماتی که باید در بلند مدت صورت گیرد یکی ایجاد رقابت بین خودروسازان و قطعه سازان و  دیگری رقابت بین خودروسازان است یکی از اولویتهای این حوزه واردات خودرو است تا حدی که رقابت را ایجاد کند. موضوع بعدی اصلاح ساختار صنعت می باشد اکنون یک خودروساز با چندین قطعه ساز مواجه است اگر هر کدام یک نفعی داشته باشند تاثیر به سزائی در کیفیت خودروها می گذارد. ما برای بهبود کیفیت خودروها برنامه داریم و انها را نیز اعلام کردیم. کیفیت پایین خودروهای داخلی را می پذیریم اما برای اصلاح آن برنامه داریم. آقای باقری به مسئله جدی در صنعت خودروسازی اشاره کرده است که بحث اصلاح ساختار مالکیتی و مدیریتی است.

وزیر صمت در ادامه گفت: بنده به عنوان وزیر معتقدم که یک وزارت خانه نباید بنگاه داری کند این امر یکی از بزرگترین مشکلات در کشور است ما پروژه ای را طراحی کردیم که هدف آن اصلاح ساختار مالی و سهامداری شرکتهای خودروساز است یکی از مشکلات ساختاری در صنعت خودروسازی اموال مازادی است که خودروسازان دارند و اصلا مرتبط با فعالیت آنها نیست. از سوی دیگر شرکتهای خودروسازی شرکتهای غیر مولد و فرعی در زیرمجموعه تشکیل دادند. امروز شاهدیم که سایپا سهام خودش را توسط شرکتهای زیرمجموعه خریده و منابع مالی که باید صرف تولید می شده صرف خرید سهام شده است. همه مردم ایران به مسائل صنعت خودروسازی واقف هستند باید با برنامه جدی در این حوزه گام برداشت.

فاطمی امین در پایان بیان کرد: علیرغم همه آشفتگی ها و چالشهای موجود می توانیم دریک برنامه دقیق و عملیاتی مشکلات این صنعت را حل کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: