:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس سازمان توسعه تجارت:

صادرات امسال به ۴۵ میلیارد دلار می‌رسد

رئیس سازمان توسعه تجارت از افزایش قابل توجه میزان صادرات کشور در سال جاری خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده عدد صادرات به ۴۵ میلیارد دلار می‌رسد.
کد خبر: ۱۸۷۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
اقتصادگردان- علیرضا پیمان پاک در نشست خبری بیان کرد: خوشبختانه در ماه‌های گذشته اقدامات قابل توجهی برای افزایش میزان صادرات کشور انجام شده که به شکل همزمان بهبود تراز تجاری را نیز دنبال می‌کند. پیش‌بینی ما این است که همانند آمار ۹ ماهه صادرات تا پایان سال نیز روند افزایشی خود را ادامه دهد.

وی با اشاره به برخی چالش‌های پیش‌روی صادرات در سال جاری بیان کرد: ما در سال ۱۴۰۰ در دو بازار مهم افغانستان و ترکیه با چالش‌هایی مواجه شدیم که این موضوع می‌توانست به کاهش آمار صادراتی کشور منجر شود. اما با این وجود با توجه به همدلی شکل گرفته میان دولت و صادرکنندگان به آمار نهایی خللی وارد نشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که برخی سیاست‌های غلط در دولت گذشته باعث افت صادرات شده بود، تشریح کرد: ما در این حوزه با مشکلاتی همچون کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای روبه‌رو شدیم که به وجه‌ی صادرکنندگان آسیب زد و حتی باعث شد تعدادی از صادرکنندگان برتر کشور خانه‌نشین شوند. اما با این وجود ما در ماه‌های گذشته تلاش کردیم با افزایش حمایت و کنار زدن موانع راه را برای افزایش صادرات باز کنیم.

پیمان پاک با اشاره به سرعت گرفتن روند بازگشت ارز به کشور تاکید کرد: با تنوع‌بخشیدن به مسیر بازگشت ارز و همچنین همسو کردن سیاست‌های ارزی و تجاری خوشبختانه میزان بازگشت ارز به کشور ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند. همچنین به شکل همزمان ۶۲۰ پرونده تهاتر کالا نیز به بانک مرکزی ارسال شده تا شیوه‌های صادراتی ایران نیز متنوع شود.

وی با بیان این‌که برای توسعه صادرات نیاز به دنبال کردن استانداردهای بین‌المللی وجود دارد اظهار کرد: ما چه در حوزه نهاده‌ها و چه در حوزه تولید باید کیفیت محصولات‌مان را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کنیم. خوشبختانه طی این مدت اقدامات مثبتی صورت گرفته و روند بین‌المللی شدن در حوزه‌های مختلف دنبال می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره‌ موضوع بازگشت کالاهای صادراتی ایران از برخی مقاصد نیز توضیح داد: درصد این کالاهای برگشتی بسیار پایین است. اما ما تلاش می‌کنیم که این عدد نیز کاهش یافته و کالاهای ایرانی با افزایش کیفیت در بازارهای بین‌المللی توان رقابت داشته باشند. ما از هر اقدامی برای توسعه صادرات و بهبود زیرساخت‌های صادراتی استقبال می‌کنیم و در تمامی این حوزه‌ها به دنبال کمک به صادرکنندگان کشور هستیم.

وی همچنین درباره تجارت مشترک ایران و روسیه نیز اظهار کرد: تا پیش از این سهم ایران از بازار روسیه بسیار محدود بود، اما اخیرا در حوزه صیفی‌جات، کالاهای ایرانی سهم بیشتری را از بازار این کشور در اختیار گرفته‌اند و ما می‌توانیم در یک برنامه چهارساله با افزایش ۱۵ برابری سهم صادرات ایران به روسیه را به حدود ۷.۵ میلیارد دلار برساند.