:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

مخالفت کمیسیون تلفیق بودجه با افزایش سن بازنشستگی

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ از مخالفت این کمیسیون با درخواست دولت برای افزایش دو ساله سن بازنشستگی و محاسبه پاداش پایان خدمت بر اساس ۳ سال پایان اشتغال خبر داد
کد خبر: ۱۸۷۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
خبراقتصادی - رحیم زارع در تشریح  جلسه شنبه ۲ بهمن ماه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: پرداخت سهم بیمه کارفرمایان برای کارگاه هایی که حداکثر ۵ نفر کارگر دارند و ۵ سال یا کمتر از فعالیت آنها می گذرد، مشمول معافیت بیمه ۲۰ درصد می شود و برای کارگاه هایی که بیش از ۵ سال و از ۵ کارگر بیشتر در اختیار دارند، ۳ درصد کمتر مشمول معافیت بیمه در سال ۱۴۰۱ می شوند.
وزارت نیرو مکلف شد متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی ، آلومینیوم، مس و فلزات اساسی و کانی های فلزی و واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای متوسط نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه های دارای قرارداد تبدیل انرژی محاسبه و دریافت کند.
در رابطه با صندوق کارآفرینی امید که دولت در لایحه به عنوان صندوق پیشرفت عدالت ایرانیان آن را تغییر نام داده است، ۳۱ واحد تابعه استانی، منابع درآمدی و واحدهای استانی را از محل درآمد ردیف ها و جداول بودجه سنواتی و همچنین فروش اموال منقول و غیرمنقول مازاد سهم استان ها، حقوق دولتی معادن ۲۰ درصد از اعتبارات قانون متوازن و همچنین قانون هدفمندی یارانه ها در راستای حمایت از تولید به عنوان کمک های بلاعوض بخش غیردولتی، منابع صندوق پیشرفت عدالت ایرانیان تامین شود.
همچنین به روسای دستگاه های ملی، استانداران اجازه داده شد که اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول مازاد دولتی خود را که در اختیار دستگاه های دولتی و موسسات تابعه دارند، پس از تایید کارگروه های استانی و مصوبه هیات وزیران از طریق مزایده عمومی  در بورس کالا و به صورت الکترونیک در سامانه به فروش رسانده و منابع را به صندوق پیشرفت عدالت ایرانیان واریز کنند.  تنها بخش درآمدی صندوق پیشرفت عدالت ایرانیان را مورد بررسی قرار دادیم و بخش دیگر یعنی بخش هزینه ای پس از تصویب اطلاع رسانی خواهد شد.
به دولت اجازه داده شد تا سقف ۳۵ همت از سهام و سهم الشرکه خود را در شرکت های دولتی و اموال منقول و غیرمنقول به فروش برساند. این بند برای افزایش سرمایه بانک ها و صندوق کارآفرینی امید یا صندوق پیشرفت عدالت ایرانیان بوده و ۳ برابر آن باید توسط بانک ها تحت عنوان تسهیلات به حوزه حمایت از تولید و اشتغال پرداخت شود.
وی با اشاره به مخالفت کمیسیون تلفیق با درخواست دولت مبنی بر افزایش سن بازنشستگی مستخدمین کشوری و لشگری و تامین اجتماعی گفت: همچنین با محاسبه پاداش بازنشستگی در تمامی صندوق های بازنشستگی اعم از لشگری و کشوری و سازمان تامین اجتماعی براساس حقوق ۳ سال آخر موافقت نشد.
به دولت اجازه داده شد با درخواست دستگاه های اجرایی از جمله  صندوق های بازنشستگی کشوری و لشگری و سازمان تامین اجتماعی از طریق شرکت ملی نفت نسبت به تحویل  نفت خام و میعانات گازی صادراتی به اشخاص معرفی شده توسط دستگاه های اجرایی پس از تایید اشخاص توسط وزارت نفت براساس قیمت روز صادراتی اقدام نماید.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص تصمیم گیری درباره ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: قرار بود کمیته ای میان دولت و مجلس مسئولیت بررسی موضوع مذکور راست. البته تکلیف نرخ محاسبه ارز  براساس ETS مشخص شده، اما اینکه چه میزان از ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و نهاده های دامی و دارو هزینه شود، هنوز تصمیم گیری نشده است، که پس از تشکیل کارگروه و بررسی این موضوع و تصویب در کمیسیون تلفیق اطلاع رسانی می شود.کمیسیون تلفیق بودجه لایحه ۱۴۰۱ در حال بررسی بخش درآمدی لایحه بود که براساس آن هم بخشی از درآمدهای دولت افزایش پیدا کرد. درخصوص نرخ ارز ترجیحی نیز هنگام بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه تصمیم گیری خواهد شد.

زارع همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درخصوص ورود نهادهای امنیتی به موضوع ارز ترجیحی اضافه کرد: بنده هم این موضوع را از طریق رسانه ها مطلع شدم و تاکنون جلسه ای در این رابطه برگزار نشده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه لایحه ۱۴۰۱ در پاسخ به سوال دیگری درخصوص برنامه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه برای جلوگیری از وقوع بحران های صندوق های بازنشستگی و کاهش ناترازی صندوق ها گفت: حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان مصوب کردیم تا از محل فروش سهام شرکت های بورسی و غیربورسی و تامین اجتماعی به این صندوق ها اختصاص یابد تا بخشی از مشکلات آنها جبران شود. همچنین برای صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری تقریباً بیش از ۱۳۰ همت در لایحه پیش بینی شده است. در مجموع در لایحه بودجه ۱۴۰۱  در حدود ۲۱۹ همت برای حمایت از صندوق های بازنشستگی در نظر گرفته شده است. البته این یک قانون دائمی بوده و مجموعه های مختلف برای آن برنامه ریزی کرده اند، لذا ما نمی توانیم در بودجه ای که تنها یک سال اعتبار دارد، برای افزایش ۲ ساله سن بازنشستگی تصمیم بگیریم.

زارع در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تصمیم گیری برای احیای بورس گفت: کمیسیون تلفیق در این خصوص چند مصوبه داشت که یکی از آنها فروش اموال از طریق بورس است. تصمیم گیری هایی که برای حمایت از تولید انجام می شود برای تقویت بورس نیز بوده و همکاران در بخش مصارف پیشنهاداتی دارند که در صورت تصویب مکمل پیشنهادات دولت برای بورس خواهد شد، حتما مصوبات کمیسیون تلفیق در راستای تقویت بورس و احیای حقوق سهامداران خواهد بود. از ۱۰ فرمانی که رئیس جمهور برای احیای بورس صادر کرد، چند مورد آن در بودجه ذکر شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در رابطه با زمان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس اضافه کرد: پیش بینی می شود هفته سوم بهمن ماه لایحه بودجه در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد، چرا که بررسی بخش مصارف لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق کار بیشتری نسبت به بخش درآمدی خواهد داشت، لذا حداقل دو هفته برای این موضوع زمان لازم است.

وی در رابطه با تعیین سقف لایحه بودجه در مجلس  گفت: افزایش جزئی سقف بودجه طبیعی است، به طور مثال حدود ۲۰ الی ۳۰ همت از فروش اوراق و ۶۰ همت از واردات خودرو و درآمدهای مالیاتی و ۳۵ همت فروش اموال مازاد رأی آورد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در خصوص موضوع خرید خدمت سربازی برای مشمولان خارج از کشور گفت:همچنین اکثریت نمایندگان برای خرید خدمت سربازی مشمولان غایب خارج از کشور رأی دادند، چرا که نمی توانستند به کشور بازگردند، این امر برای مشمولان غایب خارج از کشور جهت تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه  انگیزه ایجاد می کند، البته این موضوع هم نهایی نیست و پس از هماهنگی با ستاد نیروهای مسلح باید در صحن علنی مجلس رای بیاورد.