:
كمينه:۱۵.۹۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
رییس صندوق توسعه ملی

دولت گذشته ۵۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی را برداشت کرده است

رییس صندوق توسعه ملی گفت: دولت گذشته ۵۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی را برداشت کرده است.حدود ۴۰ درصد از منابع صندوق در اختیار بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی قرارداشته است.در بودجه سال آینده نیز پیش‌بینی شده که ۲۰ درصد از منابع نفتی سهم صندوق در اختیار دولت قرار گیرد و تنها ۲۰ درصد به صندوق می‌رسد. این در حالی است که در عمل ۵۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی در اختیار دولت خواهد بود
کد خبر: ۱۸۷۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
خبراقتصادی - «مهدی غضنفری» درخصوص برداشت دولت گذشته از منابع صندوق توسعه ملی گفت: در سال‌های گذشته دولت همواره به بهانه‌های مختلف همچون پرداخت خسارت هواپیمای اوکراینی، هزینه‌های کرونا، حوادث غیرمترقبه و حتی عیدانه از منابع صندوق برداشت کرده است.این برداشت‌ها هزینه‌های بودجه‌ای است. هرچند تابع قوانین بوده است، اما جزو ماموریت صندوق توسعه ملی نیست.دولت گذشته در حوزه تثبیتی کمک به بودجه جاری و عمرانی منابعی را برداشت کرده است .
وی با انتقاد از بی‌توجهی دولت‌ها در تسویه بدهی خود به صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی آخرین محل پرداخت طلب‌های دولت‌هاست و به این صورت که تا کنون ۲ میلیارد دلار برگشت داده شده است.در بودجه امسال دولت در تسویه بدهی به صورت فروش اوراق مشارکت جدی است.نظر صندوق این است که هر مبلغی به هر اسمی از منابع صندوق برداشت شده است باید برگشت داده شود و هر ساله باید منابع صندوق افزایش یابد و کم شدن منابع انحراف از ماموریت‌ها است.
غضنفری با اشاره به نظر هیات امنای صندوق توسعه مبنی بر دفاع از بازگشت منابع صندوق گفت: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید داشتند دولت‌ها نباید صندوق توسعه ملی را حیات خلوت خود بدانند و دست در جیب مردم بکنند.
وی در خصوص توزیع منابع صندوق توسعه ملی گفت: حدود ۴۰ درصد از منابع صندوق در اختیار بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی قرارداشته است.در بودجه سال آینده نیز پیش‌بینی شده که ۲۰ درصد از منابع نفتی سهم صندوق در اختیار دولت قرار گیرد و تنها ۲۰ درصد به صندوق می‌رسد. این در حالی است که در عمل ۵۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی در اختیار دولت خواهد بود.


بازپرداخت تسهیلات ارزی با نرخ ترجیحی و ریالی غیرممکن است

رییس صندوق توسعه ملی گفت: بازپرداخت تسهیلات ارزی با نرخ ترجیحی و به صورت ریالی غیرممکن است و صندوق در این زمینه کوتاه نخواهد آمد.
مهدی غضنفری در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه صندوق توسعه ملی تاکنون براساس وظیفه اصلی خود سرمایه‌گذاری انجام نداده است، اظهار کرد: این مورد یکی از اقدامات اصلی است که‌ متاسفانه از سوی صندوق توسعه ملی چه در داخل و چه در خارج کشور معفول مانده است بنابراین یکی از اهداف دوره جدید این است که به سمت سرمایه‌گذاری برویم.
وی‌ با اشاره به معوقات صندوق توسعه ملی ناشی از تسهیلات ارزی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تحریم‌ها برخی وام‌گیرندگان موفق به واردات به موقع تجهیزات یا شروع تولید خود نشدند بنابراین درخواست استمهال داشتند که اگر درخواست آنها ناشی از مسائل اقتصادی بوده باشد با آن موافقت می‌شود، همانطور که در ۲۰۰ طرح ارزی ۴۰۰ بار استمهال صورت گرفته است.
این صندوق با هیچکدام از مشتریان خود قرارداد مستقیم ندارد و در واقع بانک‌ها به عنوان واسطه میان صندوق توسعه ملی و مشتریان قرارداد منعقد می‌کنند.
هفته گذشته اتفاق مهم و به‌ نوعی تاریخی برای صندوق در هیات امنای صندوق به ریاست رییس جمهوری رخ داد که براساس آن اجازه سرمایه گذاری و خرید سهام به ما داده شد که در این راستا با صندوق تثبیت توافق کردیم تا بخشی یا تمام سرمایه‌گذاری‌ها را به صورت سهام در صندوق تثبیت سپرده گذاری کنیم.
رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به تزریق منابع صندوق به بازار سرمایه، اظهار کرد: در مجموع پیش بینی شده که ۵۱۰ میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی در اختیار صندوق تثبیت بازار قرار گیرد که از این ۱۲ هزار میلیارد تومان، تاکنون حدود ۲.۷ هزار میلیارد تومان در سه قسط به صندوق تثبیت بازار پرداخت شده است.
در قسط اول ۱۰۰۰ میلیارد تومان واریز و در قسط دوم ۵۰ میلیون دلار به ریال تبدیل شد که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود. آخرین مرحله آن نیز چهارشنبه هفته گذشته به مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان بود. ضمن اینکه صندوق توسعه ملی ۵۰۰۰ میلیارد تومان از وزارت اقتصاد طلب دارد که طی توافقی با وزیر اقتصاد قرار شد این مبلغ از سمت صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار تزریق شود که جزئی از ۱۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

غضنفری درباره برنامه‌های جدید مشترک با بانک‌ها گفت: ما براساس قانون قراردادهایی با بانک‌ها داریم که در حال حاضر نیز با ۲۰ بانک قرارداد داریم که مبالغی را در راستای تامین مالی طرح‌ها سپرده‌گذاری می‌کنیم و دخالتی در پرداخت تسهیلات نداریم. همچنین‌منابعی را برای بخش صادرات براساس قانون و همکاری سازمان توسعه تجارت در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهیم.
۱۰ درصد منابع ما بلوکه شده است، وقتی نفتی فروخته و وارد صندوق می‌شود تفکیکی وجود ندارد و در واقع منابع ما نزد بانک مرکزی است و حساب مستقلی نداریم.
منابع ارزی صندوق که نزد برخی رسوب کرده است باید به سرعت بازگردد درغیراینصورت مجبور هستیم از تملک دارایی‌ها استفاده کنیم. البته خوشبختانه در سپرده ریالی معوق نداریم که نرخ سود هم البته پایین است.
مصارف صندوق‌های ثروت ملی در دنیا به سه بخش تثبیتی، توسعه‌ای و صیانتی تقسیم می‌شود؛ به عنوان نمونه شیلی و روسیه تثبیتی، سنگاپور و امارات توسعه‌ای و آلاسکا و نروژ صیانتی هستند که در مورد آخر دولت از سودهای صندوق می‌تواند برداشت کند.
افرادی که تسهیلات ارزی گرفته‌اند و منتظرند صندوق کوتاه بیاید و به جای بدهی‌هایشان، ریال با نرخ ۴۲۰۰ تومان پرداخت کنند بدانند که چنین امری محال و غیرممکن است و مدیریت جدید صندوق اجازه نخواهد داد کسانی که تسهیلات ارزی دریافت کرده‌اند بتوانند با ارز ترجیحی بازپرداخت کرده و منابع صندوق را کاهش دهند.
غضنفری با اشاره به اهمیت تامین منابع صندوق توسعه ملی افزود:  در حال حاضر منابع صندوق از درآمد ارزی نفت تامین می‌شود در حالی که معتقدیم می‌توان حتی کالا را به عنوان بخشی از منابع برای صندوق ثبت کرد تا دیگر نیازی به تبدیل ارز به ریال نباشد.
از سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی از فروش نفت، ۵۰ درصد به دولت‌ها و ۴۰ درصد به بخش خصوصی تسهیلات داده می‌شود و ۱۰ درصد هم که بلوکه شده است.
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر از منابع صندوق به صورت‌های مختلف مانند پرداخت برای خسارت هواپیمای اوکراینی، هزینه‌های کرونا، زلزله و حتی عیدانه مورد استفاده قرار گرفته است، اظهار کرد: اینها هزینه‌های بودجه‌ای است که از دولت برداشته شده و هرچند که با مجوز بوده اما به هر ترتیب مطابقتی با اساسنامه صندوق توسعه ملی ندارد. در حالی که تسویه‌ای در مورد منابع برداشت شده صورت نگرفته و ظاهرا صندوق آخرین محل برای پرداخت طلب‌های دولت‌هاست به طوری که از مجموع مبالغ پرداختی از صندوق طی این سال‌ها فقط دو میلیارد دلار برگشت داده شده است.

غضنفری با بیان اینکه هر ساله باید منابع صندوق توسعه ملی افزایش یابد و خارج از آن، انحراف از ماموریت‌هاست، تاکید کرد: اگر بودجه برای ۸۵ میلیون نفر است، باید توجه داشت که منابع صندوق توسعه ملی برای نسل‌های آینده پیش بینی شده و من نمی‌دانم چه‌طور این اجازه را گرفته‌ایم که آن را صرف بخش‌های مختلف مانند کرونا و عیدانه می‌کنیم، بنابراین این موارد را هزینه‌کرد نمی‌دانیم و تسهیلاتی می‌دانیم که باید برگردد. در حالی که مقام معظم رهبری نیز بسیار بر اهمیت حفظ منابع صندوق و افزایش آن تاکید داشته‌اند و ما به پشتوانه نظر ایشان تاکید داریم که ارز به ریال تبدیل نشود و دولت ها صندوق توسعه ملی را حیات خلوت خود ندانند.