:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
پورابراهیمی:

مشترکان پرمصرف برق باید هزینه بیشتری پرداخت کنند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس از مصوبه دولت درباره افزایش پلکانی تعرفه مصرف مازاد بر الگوی مشترکان پرمصرف برق حمایت می‌کند، گفت: کسانی که برق بیشتری مصرف می کنند باید هزینه بیشتری هم پرداخت کنند.
کد خبر: ۱۸۷۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
اقتصادگردان- محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به مصوبه هیات دولت درباره آیین نامه افزایش پلکانی تعرفه مصرف مازاد بر الگوی مشترکان پرمصرف برق گفت: این کار ارزشمندی است. سرانه مصرف برق در کشور ما نسبت به سرانه مصرف در دنیا بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه کشور ما از لحاظ مصرف تمام انرژی ها اعم از برق، گاز و بنزین جز کشورهای پر مصرف دنیا است، گفت: با توجه به مصرف مازاد برق در کشورمان نسبت به استاندارهای منطقه ای و جهانی و هم به خاطر کسری مصرف برق در کشور و همچنین لزوم صرفه جویی، این مصوبه به حل ناترازی و استاندارد کردن میزان سرانه مصرف در کشور و از همه مهم تر ایجاد عدالت  کمک می کند. در این شرایط متناسب با مصرف برق به صورت تعرفه پلکانی، کسانی که برق بیشتری مصرف می کنند هزینه بیشتری هم پرداخت می کنند. منابع حاصله نیز به خزانه دولت رفته و باز تولید در حوزه های مختلف کشور می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر این اساس مشترکین برق که مصرف بیشتری دارند باید هزینه بیشتری پرداخت کرده و به تبع آن نسبت به قشر متوسط و ضعیف یارانه برق کمتری دریافت کنند.

وی توضیح داد: در کشور ما، مابه التفاوت قیمت سوخت با قیمت جهانی فاصله زیادی دارد، این یعنی عملا میزان مصرف بیشتر حامل های انرژی به معنای برخورداری بیشتر از یارانه ها هست لذا طبیعتا در دهک هایی با مصرف بالاتر، باید پرداخت یارانه مبتنی بر عدالت باشد. بر همین اساس تعدیل یارانه پرداختی به پر مصرف ها از طریق عوارض پلکانی به بهتر شدن شاخص های عملکرد کمک می کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه مجلس با دولت برای اجرای این مصوبه همراه است، در توصیه ای به مردم برای مصرف برق گفت: مردم در حد ضرورت از برق مصرف کرده و صرفه جویی کنند همچون استفاده از لامپ های کم مصرف که اتوماتیک وار مصرف برق را کم می کند.