:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
حباب قیمت سکه ۱۸۰ هزار تومان کاهش یافت

کاهش حباب و تقاضای سکه و ارز / دلار در کانال 27 هزار تومانی / اونس جهانی طلا به 1823 دلار رسید

روز پنج شنبه 23 دی 1400 قیمت دلار در بازار آزاد به 27 هزار و 850 تومان، درهم 7630 تومان معامله شد. قیمت سکه نیز به دنبال اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1824 دلار و قیمت دلار آزاد 27850 تومان، به 12 میلیون و 150 هزار تومان رسید و حباب سکه و طلا نیز کاهش یافته است. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر از کاهش ۱۸۰ هزار تومانی حباب قیمت سکه در هفته‌ای که گذشت خبر داد
کد خبر: ۱۸۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
اقتصاد گردان - فریده شریف زاده
روز پنج شنبه 23 دی 1400 قیمت دلار در بازار آزاد به 27 هزار و 850 تومان، درهم 7630 تومان معامله شد. قیمت سکه نیز به دنبال اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1824 دلار و قیمت دلار آزاد 27850 تومان، به 12 میلیون و 150 هزار تومان رسید و حباب سکه و طلا نیز کاهش یافته است. براین اساس فعالان بازار معتقدند که بسیاری از افراد در حال حاضر فروشنده هستند و حباب سکه کاهش یافته است و عده ای نیز منتظر کاهش قیمت ها در هفته های آینده هستند تا پس از کاهش قیمت ها خرید سکه و ارز داشته باشند. روز جمعه نیز حدود 27750 تومان اعلام شده است.  در حال حاضر قیمت دلار در صرافی و بازار آزاد به 1000 تومان کاهش یافته است.

حباب قیمت سکه ۱۸۰ هزار تومان کاهش یافت

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر از کاهش ۱۸۰ هزار تومانی حباب قیمت سکه در هفته‌ای که گذشت خبر داد. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تحولات بازار سکه و طلا گفت: قیمت انس جهانی طلا در پایان هفته نسبت به ابتدای هفته ۲۵ دلار افزایش داشت.

«محمد کشتی‌آرای» اظهار داشت: نرخ ارز در هفته گذشته کاهشی بود و موجب شد بهای طلا و سکه کاهش یابد اما دوباره در اواسط هفته سیر صعودی را در پیش گرفت. در مجموع هفته گذشته به دلیل کاهش قیمت ارز بهای سکه و طلا کاهش یافت و حباب سکه اول هفته ۳۸۰ هزار تومان حباب داشت و در پایان هفته ۲۵۰ هزار تومان شد؛ یعنی ۱۸۰ هزار تومان کاهش داشت. کاهش قیمت‌ها تا اواسط هفته قابل توجه بود و سکه طرح جدید به کانال ۱۱ میلیون تومان هم بازگشت، اما از روز چهارشنبه دوباره رشد داشت.
نرخ ارز در هفته گذشته کاهشی بود و موجب شد بهای طلا و سکه کاهش یابد اما دوباره در اواسط هفته سیر صعودی را در پیش گرفت.
وی درخصوص رشد بهای انس جهانی طلا، خاطرنشان‌کرد: سال نو میلادی و تغییرات سیاست‌های اقتصادی و شاخص‌های اقتصادی بر نرخ انس جهانی تاثیر می‌گذارد و از سوی دیگر نرخ بیکاری در آمریکا افزایش داشت و برخی از ارزش سهام در این کشور تغییراتی داشت که موجب رشد بهای انس جهانی طلا شده است.معاملات در بازار طلا عادی است، البته داد و سندها به دلیل اینکه ممکن است قیمت‌ها کاهش با افزایش یابد با احتیاط انجام می‌شود.
بررسی بازار سکه و طلا در هفته سوم دی ماه حاکی است سکه طرح جدید روز ابتدایی هفته (شنبه، ۱۸ دی‌ماه) را با روند نزولی شروع کرد و با نرخ ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد و روز بعد ۱۳۳ هزار تومان افت قیمت داشت.
بهای سکه روز دوشنبه پس از نزدیک به پنج ماه به کانال ۱۱ میلیون تومان بازگشت و با نرخ ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. بهای سکه طرح جدید روز بعد با ۲۷۰ هزار تومان رشد دوباره به کانال ۱۲ میلیون تومان بازگشت.قیمت سکه روز چهارشنبه برابر ۱۲ میلیون و ۲۲۶ هزار تومان بود و در آخرین روز هفته به ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید.

قیمت‌ها در بازار طلای خام در هفته گذشته نیز نزولی بود. به این شکل که روز شنبه یک گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومان و روز یکشنبه برابر یک میلیون و ۱۹۲ هزار تومان بود، یعنی ۴۳ هزار تومان کاهش داشت.تغییرات قیمت در روز دوشنبه نیز ادامه داشت و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۸۶ هزار تومان معامله شد. در روز سه‌شنبه این رقم برابر یک میلیون و ۲۱۴ هزار تومان بود.هر گرم طلای ۱۸ عیار در روز چهارشنبه ۲۴ هزار تومان رشد قیمت داشت و در روز پنجشنبه نیز یک میلیون و ۲۱۵ هزار تومان  معامله شد.
قیمت هر مثقال طلا در هفته گذشته همچون هفته‌های گذشته در کانال پنج میلیون تومان نوسان داشت و در ابتدای هفته بر مدار نزولی قیمت‌ها در حرکت بود. بر این اساس بهای هر مثقال طلا روز شنبه برابر پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، یکشنبه پنج میلیون و ۱۶۶ هزار تومان و روز دوشنبه برابر پنج میلیون و ۱۴۰ هزار تومان بود.

هفته پرنوسان قیمت طلا و سکه

هفته سوم دی ماه هر چند با روند کاهشی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه آغاز شد که ناشی از افت نرخ دلار بود اما در روزهای پایانی هفته با توجه به بالا رفتن قیمت انس جهانی شاهد افزایش قیم اندک طلا و سکه بودیم.
اولین روز هفته، ۱۸ دی ماه با توجه به کاهش انس جهانی و ثابت ماندن قیمت ارز شاهد ثبات قیمت در بازار طلا و سکه بودیم به نحوی که قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته شد.
همچنین هر مثقال طلا در این روز، ۵ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۵۶ هزار تومان به فروش رسید ضمن اینکه انس جهانی ۱۷۹۸ دلار قیمت داشت.
آخرین روز از هفته انس جهانی به ۱۸۲۷ دلار رسید و قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شد.همچنین هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۶۶ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان به فروش رسید.

تعادل در نرخ دلار طی هفته جاری

نرخ دلار طی هفته جاری متعادل باقی ماند و نوسان جدی نداشت.
معامله دلار براساس سایت صرافی‌ ملی  در ابتدا ۲۶۴۵۵ تومان  و آخرهفته جاری  ۲۶۱۳۸ تومان بوده است که نشان از متعادل شدن نرخ دلار و در پیش گرفتن روندی کاهنده دارد.
سایت صرافی ملی، قیمت دلار را در روز ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ برای خرید ۲۶۴۵۵ تومان و فروش ۲۶۹۹۰ تومان، همچنین  قیمت یورو برای خرید ۲۹۹۷۰ تومان وفروش ۳۰۵۷۵ تومان بوده اعلام کرد .قیمت دلاردر ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ برای خرید ۲۶۱۳۸ تومان و  فروش ۲۶۶۶۶ تومان، همچنین  قیمت یورو برای خرید ۲۹۴۰۱ تومان و فروش ۲۹۹۹۴ تومان بوده است.

ریزش‌های سریالی دلار

نرخ دلار طی دو هفته اخیر ریزش‌هایی را تجربه کرد که ناشی از سیاست‌های بانک مرکزی و همچنین اخبار مثبت مذاکرات وین است.
 در چند ماه گذشته نرخ دلار مرز ۳۱ هزار تومان را رد کرد اما طی دو هفته اخیر چند کانال شکنی با شیب نسبتا تند داشت به نحوی که قیمت را به مدار ۲۷ هزار تومانی رساند. طی این مدت اخبار مثبت مذاکرات وین باعث کاهش سطح انتظارات شد و معامله‌گران سعی کردند از اقدام هیجانی در بازار دوری کنند و همین موضوع در کنار تقویت طرف عرضه از سوی بانک مرکزی باعث کاهش سریالی نرخ دلار در بازار شد.
در واقع اکثریت بازیگران بازار از انجام معامله در این شرایط خودداری می‌کنند و چون این کاهش قیمت را نامطمئن می‌دانند در انتظار رسیدن قیمت دلار به یک بازه قیمتی با ثبات ، دست از معاملات کشیده‌اند. این در حالی است که بانک مرکزی در یک هفته اخیر با ساماندهی فروش ارز مسافرتی و تعیین ۳طبقه برای متقاضیان این اسکناس آمریکایی، معاملات را به سمت تقاضای واقعی هدایت کرد که به نوعی در تعادل بازار تاثیرگذار بود. برخی از تحلیلگران ارز معتقدند انتشار اخبار مثبت از مذاکرات احیای برجام می‌تواند شوک فروش دیگری به بازار القا کرده و قیمت را کاهش دهد و بنابراین جو بازار را همچنان کاهشی می‌دانند که البته این استراحت دلار در کانال حدود ۲۷ تا ۲۸ هزار تومانی می‌تواند در راستای کاهش پله‌ای نرخ ارز و همچنین جلوگیری از حرکات هیجانی کاهشی یا افزایشی مفید باشد.
در این میان سناریویی وجود دارد که براساس آن برخی از کارشناسان بر این باورند که با توجه به متزلزل بودن بازار و قیمت در فضای کنونی، افزایش اندک نرخ دلار می‌تواند موقتی باشد و بازگشت مجدد دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی را به دلیل بالا رفتن دوباره تعداد فروشندگان محتمل‌تر می‌دانند.
از سوی دیگر، هرچند عمده خریداران بازار ارز تهران با بهره بردن از فضای خلوت رسانه‌ای مذاکرات هسته‌ای فشار خرید خود را بالا برده و توانستند قیمت ارز را به کانال ۲۸ هزارتومانی برسانند اما شنیده‌ها حاکی از آن است که حجم معاملات بازار ارز کاهش یافته و همین امر سبب شده خریدوفروش‌های اندک بازار نیز بتواند در تعیین قیمت اثرگذار باشد.
این در حالی است که حجم عظیم مبادلات در بازار متشکل ارز انجام می‌شود و بانک مرکزی نیز با توسعه این بازار سیاست خود در راستای نرخ‌گذاری شفاف و واقعی مبتنی بر عرضه و تقاضا در این بازار را محقق کرده است. ضمن اینکه عمده تامین نیاز اسکناس هم در این بازار اتفاق می‌افتد و در کنار آن حواله های ارزی واردات نیز به صور مستمر و روان، در سامانه نیما در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد. در نتیجه به نظر می‌رسد با ادامه این سیاست‌ها شاهد نزدیک شدن نرخ‌ها به یکدیگر و تحقق یکسان‌سازی نرخ ارز باشیم.
از سوی دیگر احتمالات نوسانات دوباره نرخ هم وجود دارد به نحوی که کانال‌شکنی‌های سریالی قیمت دلار در روزهای اخیر بر اساس فضای خبری مذاکرات هسته‌ای بوده و باتوجه به اینکه این روند هیجانی تلقی می‌شود، به نظر می‌رسد با افزایش قیمت و خروج از کانال ۲۷ هزار تومانی روند کاهشی نرخ ارز متوقف شود. بنابراین سرمایه‌گذاری در این بازار بیشتر از همیشه پرریسک است و قابلیت پیش‌بینی را از بازیگران این بازار گرفته چرا که نرخ ارز همواره دستخوش نوسانات داخلی و خارجی بوده است و نمی‌تواند بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری باشد. در چنین فضای بی‌ثبات و نااطمینان، برخی از معامله گران ترجیح می‌دهند مداخله خاصی در بازار نداشته باشند و در مقابل برخی دیگر تمایل دارند خرید و فروش‌های خود را بر اساس نقاط خاص قیمتی تنظیم کنند بنابراین نباید انتظار سوددهی بالا از این بازار داشت و ریسک سرمایه‌گذاری در بازار را نادیده گرفت.  

قیمت طلای جهانی

قیمت هر اونس طلا  با ۰.۱۹ درصد افزایش به ۱۸۲۶ دلار و ۲ سنت رسید.به گزارش رویترز، در حالی که سرمایه گذاران در انتظار آمارهای اقتصادی ای هستند که می تواند ابهامات موجود در خصوص سیاست پولی آینده فدرال رزرو را بزداید و در شرایطی که تضعیف دلار و افت سوددهی اوراق خزانه داری آمریکا موجب تقویت بازار طلا شده، قیمت فلز زرد  شاهد افزایش بود و در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی از ماه نوامبر تاکنون قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا  با 0.19 درصد افزایش به 1826 دلار و 2 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی  برای تحویل در ماه فوریه هم با 0.25 درصد رشد به 1825 دلار و 90 سنت رسید.
قیمت طلا از ابتدای هفته تاکنون حدود 1.4 درصد رشد داشته است.روز پنجشنبه و یک روز پس از انتشار آمارهایی که نشان می داد قیمت های مصرف کننده در آمریکا طی ماه دسامبر بالاتر رفته، ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی کاهش داشت و به پایین ترین رقم دو ماه گذشته رسید. سوددهی اوراق قرضه ده سال دولت آمریکا هم از بالاترین رقم های 2 سال اخیر که اوایل هفته به ثبت رسیده بود فاصله گرفته است.طی روزهای گذشته مقام های بانک مرکزی آمریکا این سیگنال را به بازار ارسال کرده اند که فدرال رزرو خود را برای آغاز افزایش نرخ بهره در ماه مارس آماده می کند.
در هنگام افزایش نرخ بهره بازار طلا به محلی جذاب برای سرمایه گذاران تبدیل می شود، اما هرگونه افزایش نرخ بهره در آمریکا با بالا بردن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار فلز زرد می تواند بر جذابیت این بازار اثر بگذارد.
سرمایه گذاران اکنون منتظر انتشار آمارهای دولت آمریکا در مورد میزان خرده فروشی و تولیدات صنعتی هستند تا تحلیل دقیق تری در مورد سیاست های پولی آینده فدرال رزرو به دست بیاورند.

خطر سقوط بیت کوین برای السالوادرو

دولت طرفدار ارز دیجیتال اولین ضرر خود را متحمل شد.سقوط اخیر قیمت بزرگترین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین، نه تنها خرده فروشی‌ها و سرمایه گذاران نهادی جهان بلکه کشور کوچک السالوادور را که دارایی های رمزارز را به عنوان راهی برای تقویت اقتصاد فقیر خود پذیرفته بود، تحت تأثیر قرار داده است.
سقوط اخیر قیمت بزرگترین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین، نه تنها خرده فروشی‌ها و سرمایه گذاران نهادی جهان بلکه کشور کوچک السالوادور را که دارایی های رمزارز را به عنوان راهی برای تقویت اقتصاد فقیر خود پذیرفته بود، تحت تأثیر قرار داده است.
بر اساس گزارش بلومبرگ که با توجه به توییت های نایب بوکله، رئیس جمهور طرفدار بیت کوینِ السالوادور، دارایی های ارز دیجیتال این کشور را تخمین زده است، السالوادور حداقل 1391 بیت کوین را با استفاده از بودجه دولتی خریداری کرده است.
این رسانه محاسبه کرد که بر اساس قیمت میانگین 51056 دلار برای هر سکه بیت کوین، این خرید حدود 71 میلیون دلار برای السالوادور هزینه داشته است.با فرض اینکه دولت سکه های دیجیتال را در اختیار دارد، اکنون ارزش آنها حدود 61 میلیون دلار است که 14 درصد زیان محسوب می شود.
بر اساس این گزارش، قیمت بیت کوین از زمان رسیدن به بالاترین حد خود در ماه نوامبر، حدود 40 درصد کاهش یافته است.هفته گذشته، بیت کوین برای مدت کوتاهی به زیر 40000 دلار نیز سقوط کرد و به پایین‌ترین حد خود از ماه سپتامبر رسید، و این کاهش به کل بازار ارزهای دیجیتال سرایت کرد. روز پنجشنبه، بیت کوین با قیمت 43765 دلار به ازای هر توکن معامله شد.کنگره السالوادور پذیرش بیت کوین را به عنوان ارز قانونی در ژوئن 2021 تصویب کرد.در اواخر ماه سپتامبر، بوکله اعلام کرد که دولت وی اولین 400 بیت کوین خود را خریداری کرده است. این کشور قصد دارد از چندین منبع انرژی تجدیدپذیر برای تامین برق مورد نیاز جهت استخراج رمزارز خود استفاده کند.