:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
به‌روز شده در: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
هزینه‌کرد ۶۵ میلیارد دلاری برای ارز ۴۲۰۰ تومانی از سال 96
کسی در این موارد شک ندارد که در نهایت باید ارز ترجیحی روزی حذف شود و اکنون هم وضع معیشت مردم خوب نیست و دچار بیماری معیشتی هستیم. پس کسی نباید درباره این دو موضوع به مجلس توضیح دهد چون از آن اطلاع داریم بلکه دولت باید بگوید آیا می‌تواند عمل جراحی را به نحوی انجام دهد که این بیمار رو به بهبود برود و به کما نرود یا نه؟ دولت هنوز نتوانسته این را به مجلس ثابت کند
کد خبر: ۱۸۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
خبراقتصادی  - سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه تصمیم دولت حذف ارز ترجیحی در سال آینده است گفت که هنوز قاطبه کمیسیون تلفیق برای حذف ارز ترجیحی اقناع نشده اند.

رحیم زارع در توضیح جلسه  کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: پیرو جلسات صبح و عصر روز دوشنبه جلسه تلفیق با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و معاونیش، وزرای بهداشت و جهاد کشاورزی درباره تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی تشکیل شد و  هم سازمان برنامه و بودجه رسما اعلام کرد ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نداریم و ارز با نرخ ای.تی.اس است. تقریبا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای ۶۰ میلیون نفر کنار گذاشته شده است.
وزیر بهداشت هم گفت که کارت سلامت برای بیماران مزمن بر اساس کد ملی آن ها صادر کرده و ما به تفاوت داروی مورد نیاز  برای بیماران حاد و مقطعی از طریق بیمه ها پرداخت می شود منتها به دلیل نبود اعتماد لازم در بین بیمه ها از لحاظ نبود زیرساخت ها به دنبال ترکیبی از کارت سلامت و پرداخت ما به تفاوت از طریق بیمه ها هستیم. اعضای کمیسیون تلفیق درباره حوزه دارو برای حذف ارز ترجیحی قانع نشدند.
بحث این بود که حذف ارز ترجیحی فشار زیادی به منابع ارزی وارد کرده و کل صادرات نفت را برای تامین کالاهای اساسی در برمی گیرد از طرف دیگر دولت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه ۶۰ میلیون نفر در نظر گرفته است؛ پاسخ این سوالات این بود که دولت دو سه ماه اول حذف ارز ترجیحی یارانه نقدی پرداخت می کند و بعد به صورت بن کارا و کارت سلامت یارانه داده می شود البته درباره نان و گندم گفتند شاید یارانه آن را به همه بدهند.

زارع گفت که قاطبه کمیسیون تلفیق برای حذف ارز ترجیحی هنوز اقناع نشده و ان شاءالله در جلسات بعدی آن را بررسی کرده تا تصمیمی گرفته شود که دولت و مجلس هماهنگی و همدلی داشته باشند.نظر همکاران در کمیسیون تلفیق برقراری آرامش معیشتی مردم است. استراتژی و راهبرد مجلس این است که دولت چه طور با حذف ارز ترجیحی می خواهد شرایط را جبران کند که هنوز ما به نتیجه واحدی نرسیدیم. ان شاءالله نتیجه ای به نفع مردم گرفته شود.

60 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم برای جبران حذف ارز 4200 تومانی دارو

طبق برآوردهای وزارت بهداشت ۶۰ هزار میلیارد تومان برای جبران حذف ارز ترجیحی دارو نیاز است که حدودا ۱۰ هزار میلیارد تومان بیش تر از چیزی است که دولت در تبصره ۱۴ گنجاده است.

جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 در خصوص حذف ارز ترجیحی دارو در بودجه سال آتی گفت: اگر ارز ترجیحی که تا کنون به دارو اختصاص داده می شد را در بودجه سال بعد حذف کنیم حدود 90 تا 100 هزار میلیارد تومان منابع آزاد می شود که از این مقدار، چیزی حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان آن به وزارت بهداشت و برای بیمه ها در نظر گرفته شده است، که البته وزارت بهداشت گفته است که این مقدار پاسخگو نیست و این عدد باید به حدود 60 هزار میلیارد تومان برسد.
البته برای حذف ارز 4200 برای دارو نکاتی مطرح است از جمله بحث بیمه ی اتباع خارجی که در کشور هستند و یا تحت پوشش نبودن بعضی داروها توسط بیمه ها و مواردی از این قبیل که باید مورد بررسی قرار گیرند و تمهیدات لازم انجام شود.
کالاهایی که پیش بینی شده است یارانه ی آن ها به مردم داده شود شامل نان و دارو نیستند، بلکه بخشی از مبالغ کالاهای روغنی و نهاده های دامی به صورت یارانه نقدی پرداخت می شود. علت این امر هم این است که قیمت دارو برای مردم فرقی نمی کند و ما به تفاوت قیمت با ارز ترجیحی و بدون ترجیحی و افزایش قیمت دارو به بیمه ها پرداخت می شود و قیمت برای متقاضی دارو تفاوتی نمی‌کند. بنابراین یارانه ای برای گندم و دارو به مردم پرداخت نمی شود چون انتظار تغییر قیمت در این دو کالا را نداریم.
در کمیسیون برنامه در ارتباط با آثار و پیامدهای حذف ارز ترجیحی بحث‌هایی مطرح شده اما رای گیری در این رابطه صورت نگرفته است، با این وجود  نه تنها کمیسیون برنامه  بلکه کلیت مجلس نیز حذف ارز 4200 تومانی را به عنوان یک الزام تایید می‌کند.
 حتی مجلس در بودجه 1400 نیز صرفاً در 6 ماهه اول مجوز تخصیص ارز ترجیحی را صادر کرد و در 6 ماه دوم دولت را ملزم به حذف ارز 4200 کرده بود؛ بنابراین از مصوبه سال گذشته مجلس نیز می‌توان این استنباط را داشت که موافق حذف ارز ترجیحی است.
بر اساس آنچه که در لایحه بودجه 1401 آمده،  وزارت تعاون مکلف شده تا با در اختیار داشتن سامانه‌های اطلاعاتی، سه‌دهک بالای درآمدی را شناسایی و از دریافت یارانه حذف کند.
قادری عنوان کرد: بر اساس برخی ارزیابی‌ها هم‌اکنون گردش مالی 22 میلیون نفر از ایرانیان بالای یک میلیارد تومان است که البته ممکن است برخی از آنها مامور خرید در یک دستگاه اجرایی  باشند یا اینکه منزل مسکونی خود را جابجا کرده باشند ولی دیگر افراد که دارای گردش مالی بالا هستند دلیلی ندارد که یارانه نقدی دریافت کنند.

نماینده گرگان: دولت برای حذف ارز ترجیحی نمایندگان را قانع کند


نماینده مردم گرگان در مجلس گفت: از سال ۹۶ تا الان، 65 میلیارد دلار برای ارز ترجیحی هزینه شده است. اگر دولت برنامه داشته باشد، مجلس همراهی می‌کند.
رمضانعلی سنگدوینی در جلسه علنی (چهارشنبه) مجلس در مورد حذف ارز ترجیحی گفت: از سال ۹۶ برای ارز ترجیحی ۶۵ میلیارد دلار هزینه شده است. این روند فسادزا است اگر دولت برنامه دارد و می‌تواند کنترل کند و برنامه ارائه دهد، نمایندگان را قانع کند و نتیجه را سر سفره مردم ببرد، مجلس حتما همراهی می‌کند.

موسوی : مجلس هنوز برنامه مشخصی برای چگونگی اجرای حذف ارز ترجیحی دریافت نکرده است

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که بنا براظهارات صریح رئیس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس، دولت به دلیل محدودیت های ارزی ناچار به حذف ارز ترجیحی است گفت: هنوز برنامه مشخصی درباره چگونگی حذف ارز ترجیحی و مقابله با آثار آن بر روی معیشت مردم به مجلس ارائه نشده، این درحالی است که هم در قانون بودجه ۱۴۰۰ و هم در تفاهمی که بین سازمان برنامه و کمیسیون های مجلس انجام شده بود،  دولت برای تدوین بسته های حمایت معیشتی از مردم، اختیارات لازم را داشته است.
سید نظام الدین موسوی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که دولت معتقد است که براساس قانون، مکلف به حذف ارز ترجیحی است گفت: در جلسه علنی مجلس، آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه صراحتا اعلام کرد که دولت با ۳۸۰ هزار میلیارد تومانی که از محل درآمدهای ارزی کسب می کند باید هم حقوق بدهد، هم بودجه عمرانی را تامین کند و هم ارز ترجیحی را و این امر امکان پذیر نیست و نمی توان این شرایط را ادامه داد؛ این موضع صریح ایشان است. پس دلیل پیگیری جدی دولت برای حذف ارز ترجیحی، کمبود منابع است نه مصوبه مجلس.
واقعیت این است که دولت براساس گزارش علنی آقای میرکاظمی به دلیل محدودیت درآمدهای ارزی قادر به تامین ارز ترجیحی نیست و می خواهد آن را حذف کند، برخی نمایندگان مجلس هم البته با کلیت آن موافق هستند اما دولت هنوز برنامه اجرایی مشخصی برای عملیاتی شدن این موضوع به نمایندگان ارائه نکرده است. ما منتظریم دولت برنامه اجرایی خود را بدهد تا بتوانیم تصمیم بگیریم، چراکه خط قرمز مجلس معیشت مردم است.
 
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که  لایحه دو فوریتی برای افزایش سقف اعتبارات ارز ترجیحی تقدیم مجلس شده بود گفت: این حرف دقیق نیست چرا که کمیسیون‌های مجلس برای چگونگی تأمین ارز مورد نیاز با سازمان برنامه بعنوان نماینده دولت توافق کرده بودند و همچنین  ارز مورد نیاز دولت سیزدهم در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به تصویب رسیده و تامین شده است.

موسوی درپاسخ به این سوال که در قانون بودجه ۱۴۰۰ راهکار جبران حذف ارز ترجیحی پیش بینی نشده است تاکید کرد: در جزء ۲ بند «ب» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۰ رای جبران ارز ۴۲۰۰ تومانی، اختیارات لازم برای تدوین سیاست های حمایتی معیشتی از مردم حتی به صورت پرداخت یارانه مستقیم به دولت داده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که  لایحه دو فوریتی دولت برای این بود که خارج از نوبت رسیدگی شود نه با عجله یا ۴۸ ساعته، گفت: در فرایند بررسی قانونی، لوایح دو فوریتی الزاما باید ظرف ۴۸ ساعت بررسی و تصویب شود و این تکلیف قانونی است و طبیعتا تصمیم چنین مهمی را نمی شود ظرف ۴۸ ساعت گرفت.  لذا  اگر دولت به دنبال بررسی کارشناسی بود همانگونه که رئیس مجلس تاکید کرد باید لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۰ را ارائه می کرد و مجلس آن را  خارج از نوبت و بدون عجله بررسی می‌کرد.

حاجی بابایی: دولت هنوز اطمینان خاطری برای حذف ارز ترجیحی ایجاد نکرده است


رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت که دولت هنوز نتوانسته به مجلس ثابت کند که بدون آسیب به زندگی مردم می‌تواند ارز ترجیحی را حذف کند.
حمیدرضا حاجی بابایی با تاکید بر این‌که خط قرمز مجلس، معیشت مردم است، گفت: از دولت خواسته‌ایم درباره ارز ترجیحی به مجلس گزارش بدهد.
درباره حذف ارز ترجیحی باید دولت نکاتی را رعایت کند؛ این‌که برای مجلس کاملا محرز شود که دولت قدرت اجرای این برنامه را دارد و همچنین در اجرا به مردم آسیب نمی‌رسد، همچنین دولت قدرت کنترل شرایط را داشته و می‌تواند در همه مراحل مردم را همراهی کند. در نهایت در بحث دارو و نهاده‌های کشاورزی و در واقع تامین غذای مردم نیز بتواند اطمینان خاطری ایجاد کند.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: کسی در این موارد شک ندارد که در نهایت باید ارز ترجیحی روزی حذف شود و اکنون هم وضع معیشت مردم خوب نیست و دچار بیماری معیشتی هستیم. پس کسی نباید درباره این دو موضوع به مجلس توضیح دهد چون از آن اطلاع داریم بلکه دولت باید بگوید آیا می‌تواند عمل جراحی را به نحوی انجام دهد که این بیمار رو به بهبود برود و به کما نرود یا نه؟ دولت هنوز نتوانسته این را به مجلس ثابت کند.

اگر مجلس به این نتیجه برسد که دولت قادر است بدون آسیب‌زدن به معیشت و سفره مردم، گام حذف ارز ترجیحی را بردارد، مجلس حتما کمک می‌کند اما اگر حس کنیم ممکن است آسیب به تامین غذای و سفره مردم وارد شود، بعید است که مجلس کمک کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: