:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱

ازبکستان وزارت ابریشم دارد ولی ما ...

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف می گوید: انتقال مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی برای صنعت فرش خوش یمن نیست و کمکی به شاغلان این صنعت و بافندگان فرش نمی کند.
کد خبر: ۱۸۶۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
اقتصادگردان- عبدالله بهرامی درخصوص پیش بینی معافیت کامل بیمه‌ای در خصوص بیمه شدگان بدون کارفرما از جمله مشمولان قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار در لایحه بودجه ۱۴۰۱، اظهار کرد: باید دید ساز و کار آن به چه طریق خواهد بود و چگونه اجرا خواهد شد.آنچه مهم است نحوه تخصیص بودجه برای پوشش معافیت کامل بیمه ای است که همواره در مورد آن کوتاهی می شود.

به گفته وی، تنها ۲۲۵ هزار بافنده تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و بیمه مابقی قالیبافان قطع شده است.در حال حاضر بافندگان فرش تنها می توانند تحت پوشش بیمه اجتماعی صندوق روستاییان و عشایر قرار بگیرند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف در ادامه با ابراز گله مندی از تصمیم وزارت صمت در انتقال مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی، گفت: در کمال ناباوری تصمیمی غیر کارشناسانه گرفته شده که خوش یمن نیست. جنس میراث فرهنگی، بازرگانی و صنعتی نیست و کار فرهنگی انجام می دهد در حالی که فرش از جنس تولید و بازرگانی و صنعت است.

وی ادامه داد: این تصمیم در چارت مصوب وزارت صمت گرفته شده و دو وزیر توافق کردند که مرکز ملی فرش را به دل میراث فرهنگی ببرند اما معتقدم با این کار جایگاه فرش از آنچه اکنون هست پایین‌تر آمده و کم کم از بین می رود.

به اعتقاد بهرامی این انتقال نه تنها هیچ سنخیتی با سیاستگذاری‌های میراث فرهنگی ندارد بلکه به زیان هنر صنعت فرش و قالیبافان خواهد بود؛ چون جنس فرش از جنس مواد اولیه، بازرگانی و واردات و صادارت است.

به گفته این مقام تعاونی، به نظر می رسد که مسئولان حجم صادرات فرش را در حد خشکبار تلقی کرده و آن را به وزارتخانه دیگری سپرده اند؛ درحالی که این صنعت صادرات یک میلیارد دلاری داشته و به دلیل کوتاهی ها و برخی مسایل غیر کارشناسی و مهمتر از آن مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷ که همچنان در حال اجرا است، صادرات فرش امروز به ۶۰ میلیون دلار رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف تصریح کرد: در ازبکستان یک وزارتخانه به نام وزارت ابریشم تاسیس کرده اند تا از این طریق به صنعت فرش و صنایع دستی خود بها بدهند ولی ما به جای آنکه وزارت فرش را تشکیل بدهیم و صنعت نساجی را متحول کنیم؛ مرکز ملی فرش را به دل زیرمجموعه‌های وزارت میراث فرهنگی می بریم اما این کار کمکی به شاغلان این صنعت و قالیبافان نمی کند.

بهرامی گفت: مرکز ملی فرش در وزارت صمت تخصصی تر بود و تجربه چندین ساله داشتند ولی مشخص نیست که آیا برای انتقال آن به میراث فرهنگی برنامه‌ای مدون شده و سند راهبردی آن چیست؟