:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
ثبت نام ۶۲۴ کارفرما در سامانه کارورزی

جذب بیش از ۴۵۰۰ متقاضی کار در بنگاههای اقتصادی

گزارش عملکرد ۱۲۰ روزه معاونت اشتغال وزارت کار نشان می‌دهد که ظرف چهار ماه گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ۶۲۴ کارفرما در سامانه کارورزی ثبت نام کرده و ۴۵۲۱ نفر از طریق اجرای طرح پرداخت مشوق‌های بیمه‌ای در بنگاههای اقتصادی جذب شده‌اند.
کد خبر: ۱۸۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
اقتصادگردان- بر اساس گزارش عملکرد ۱۲۰ روزه معاونت اشتغال وزارت کار در خصوص اجرای طرح کارورزی، تعداد ۶۲۴ نفر از کارفرمایان بنگاههای اقتصادی از طریق ثبت‌نام در سامانه کارورزی، تمایل خود را نسبت به شرکت در طرح و بهره مندی از مزایای آن اعلام کرده‌اند که تعداد ۴۷۲ بنگاه حایز شرایط مطابق دستورالعمل اجرایی طرح کارورزی بوده و امکان جذب کارورز را داشته‌اند.

همچنین ۴۵۲۱ نفر از طریق اجرای طرح پرداخت مشوق‌های بیمه‌ای در واحدهای اقتصادی جذب شده‌اند.

برقراری معافیت بیمه کارفرمایی برای کارفرمایانی که به جذب و بکارگیری کارورزان اقدام می کنند در قالب طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه در حال اجرا است.

دانش آموختگان دانشگاهی بیکار و جویای کار کارشناسی و بالاتر و کارگاههای خصوصی و تعاونی فعال در بخشهای اقتصادی دارای کد کارگاهی تامین اجتماعی گروه هدف این طرح هستند.

گزارش عملکرده ۱۲۰ روزه معاونت اشتغال وزارت کار از اشتغال ۳۳۵۰ نفری در راستای اجرای طرح یارانه دستمزد حکایت دارد.

بر اساس این گزارش، از ابتدای اجرای طرح تاکنون پس از دوره مقدماتی کارورزی، ۸۷۷۵ بنگاه اقتصادی اقدام به جذب و بکارگیری نیروی کار جوان از میان کارورزان کرده‌اند که حداکثر به مدت دو سال از معافیت بیمه کارفرمایی برخوردار شده‌اند.

این آمار در دوره صد روزه فعالیت دولت سیزدهم بالغ بر ۹۶۱ کارگاه است و اشتغال ایجاد شده در این دوره (نیمه مرداد تا پایان آبان ۱۴۰۰) از محل اجرای این طرح، بالغ بر ۴۵۲۱ نفر در ۹۶۱ کارگاه بوده است.

مطابق شیوه‌نامه اجرایی طرح، حق بیمه سهم کارفرما برای بکارگیری نیروی جدید فارغ التحصیل به مدت دو سال توسط وزارت کار به حساب کارفرما واریز می شود.

گزارش عملکرده ۱۲۰ روزه معاونت اشتغال وزارت کار همچنین از اشتغال ۳۳۵۰ نفری در راستای اجرای طرح یارانه دستمزد حکایت دارد.

طرح پرداخت یارانه دستمزد با هدف تحرک­ بخشی به ایجاد اشتغال در بنگاه­های خرد، کوچک و متوسط و همچنین زمینه­ سازی برای اشتغال دانش­ آموختگان مقاطع تحصیلی دیپلم و بالاتر، ارتقاء مهارت و کسب تجربه توسط جویندگان کار به ویژه شغل ­اولی­ ها از طریق تعامل با نیروهای متخصـص و با تـجربه، انتـقال دانش و فـناوری به بنگاه اقتصادی با ورود نیروی جوان و افزایش تولید و سرمایه‌گذاری در بخشهای خصوصی و تعاونی به عنوان یکی از سیاست­های فعال بازار کار تدوین و اجرا شده ­است.

بر اساس خروجی های سامانه یارانه دستمزد از ابتدای اجرای طرح تا پایان آبان سال جاری ۳۳ هزار و ۹۶ نفر برای مدت یک سال در استانهای محروم از اشتغال کشور و همچنین استانهای مرزی و آسیب دیده از سیل، جذب بنگاههای فعال بخشهای خصوصی و تعاونی شده اند؛  این آمار برای دوره صد روزه فعالیت دولت سیزدهم، بالغ بر ۳۳۵۰ نفر اشتغال بوده است.

طرح یارانه دستمزد با هدف کاهش هزینه‌های بکارگماری نیروی کار جدید برای کارفرمایان و به منظور پایداری تولید، حفظ اشتغال، افزایش فرصتهای شغلی و حمایت از بنگاههای خصوصی و تعاونی به اجرا درآمده و مناطق کم برخوردار از اشتغال و بنگاههای به شدت آسیب دیده از ویروس کرونا در اولویت اجرای این طرح قرار گرفته‌اند.