بر اساس آیین نامه جدید بررسی سوانح هوایی، گروه بررسی این سوانح، مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به بررسی سانحه خواهند کرد.
اقتصادگردان- محمد مخبر معاون اول رییسجمهور تصویبنامه ۱۹ آبان هیات وزیران در خصوص اصلاح ایین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی (غیر نظامی) را به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ کرد. برخی از مواد اصلاح شده در این آیین نامه به این شرح زیر است. ماده ۳ تبصره ۲: سازمان میتواند حسب تشخیص مطابق با استانداردهای بینالمللی پیمان شیکاگو و پس از انجام تشریفات قانونی، تمام یا بخشی از فرآیند بررسی سانحه را در چارچوب موافقتنامه دو جانبه، به یک کشور یا نهاد خارجی زیرنظر سازمان بینالمللی هوانوردی (ایکائو) واگذار نماید. ماده ۹: بررسی سوانح و حوادث هوایی توسط کارگروهی متشکل از کارشناسان و متخصصان مربوطه در ۱۶ گروه بررسی انجام میپذیرد. ماده ۱۰: به منظور حصول اطمینان از انجام بدون تأخیر، دقیق و کامل بررسیها توسط اعضای کارگروه بررسی سوانح و حوادث هوایی موضوع ماده ۹ این آییننامه، مسوول بررسی یا به تشخیص وی سایر اعضای کارگروه یادشده باید با اختیار تام به محل سانحه اعزام شوند و به صحنه سانحه و لاشه وسیله پرنده، تمام بقایای مربوط از قبیل اطلاعات ثبت و ضبطشده پروازی، گزارشهای شاهد یا شواهد عینی و مکالمات ضبطشده مراقبت پرواز و کلیه مستندات مربوط دسترسی و نظارت (کنترل) مستقیم داشته باشد. ماده ۱۱: با شروع فرآیند بررسی سانحه یا حادثه، مسوول بررسی باید با اختیار تام، اعضای کارگروه بررسی سوانح و حوادث هوایی موضوع ماده ۹ این آییننامه را انتخاب و بدون تأخیر و محدودیتی ضمن رعایت قوانین و مقررات مربوط با جمعآوری اطلاعات و مدارک مربوط و در صورت لزوم ارسال قطعات و مواد به آزمایشگاهها و موسسات معتبر داخلی یا خارجی و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دستآمده از دستگاههای ثبت و ضبط پروازی و سایر مستندات مربوط، علل و عوامل وقوع سانحه را تعیین و در صورت لزوم ضمن ارایه توصیههای ایمنی، گزارشهای مربوط را تهیه و به مبادی ذیربط ارسال نماید. مسوول بررسی سانحه، مستقل از دفاتر نظارتی سازمان و سایر ذینفعان صنعت هوانوردی کشوری اقدام به بررسی سوانح و حوادث میکند و گزارش نهایی از طریق دفتر بررسی سوانح و حوادث مستقلاً منتشر میشود. ماده ۲۸- گزارشهای نهایی مربوط به سوانح و حوادث و مدارک و اسناد مربوط باید در سازمان نگهداری شوند و در صورت لزوم مورد بهرهبرداری قرار گیرند. سازمان باید از اطلاعات دستگاه ثبت دادههای هواپیما، ضبط مکالمات پروازی و رادیویی خلبانان، ثبت تصاویر و کلیه اسناد و سایر اطلاعات مربوط به سوانح و حوادث حفاظت کند و از افشای آن برای مقاصدی غیر از بررسی سوانح و حوادث جلوگیری نماید.