:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

تفکیک «گروه بررسی سوانح هوایی» از سازمان هواپیمایی

بر اساس آیین نامه جدید بررسی سوانح هوایی، گروه بررسی این سوانح، مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به بررسی سانحه خواهند کرد.
کد خبر: ۱۸۴۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
اقتصادگردان- محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور تصویبنامه ۱۹ آبان هیات وزیران در خصوص اصلاح ایین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی (غیر نظامی) را به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ کرد. برخی از مواد اصلاح شده در این آیین نامه به این شرح زیر است. ماده ۳ تبصره ۲: سازمان می‌تواند حسب تشخیص مطابق با استانداردهای بین‌المللی پیمان شیکاگو و پس از انجام تشریفات قانونی، تمام یا بخشی از فرآیند بررسی سانحه را در چارچوب موافقت‌نامه دو جانبه، به یک کشور یا نهاد خارجی زیرنظر سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) واگذار نماید. ماده ۹: بررسی سوانح و حوادث هوایی توسط کارگروهی متشکل از کارشناسان و متخصصان مربوطه در ۱۶ گروه بررسی انجام می‌پذیرد. ماده ۱۰: به منظور حصول اطمینان از انجام بدون تأخیر، دقیق و کامل بررسی‌ها توسط اعضای کارگروه بررسی سوانح و حوادث هوایی موضوع ماده ۹ این آیین‌نامه، مسوول بررسی یا به تشخیص وی سایر اعضای کارگروه یادشده باید با اختیار تام به محل سانحه اعزام شوند و به صحنه سانحه و لاشه وسیله پرنده، تمام بقایای مربوط از قبیل اطلاعات ثبت و ضبط‌شده پروازی، گزارش‌های شاهد یا شواهد عینی و مکالمات ضبط‌شده مراقبت پرواز و کلیه مستندات مربوط دسترسی و نظارت (کنترل) مستقیم داشته باشد. ماده ۱۱: با شروع فرآیند بررسی سانحه یا حادثه، مسوول بررسی باید با اختیار تام، اعضای کارگروه بررسی سوانح و حوادث هوایی موضوع ماده ۹ این آیین‌نامه را انتخاب و بدون تأخیر و محدودیتی ضمن رعایت قوانین و مقررات مربوط با جمع‌آوری اطلاعات و مدارک مربوط و در صورت لزوم ارسال قطعات و مواد به آزمایشگاه‌ها و موسسات معتبر داخلی یا خارجی و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست‌آمده از دستگاه‌های ثبت و ضبط پروازی و سایر مستندات مربوط، علل و عوامل وقوع سانحه را تعیین و در صورت لزوم ضمن ارایه توصیه‌های ایمنی، گزارش‌های مربوط را تهیه و به مبادی ذی‌ربط ارسال نماید. مسوول بررسی سانحه، مستقل از دفاتر نظارتی سازمان و سایر ذی‌نفعان صنعت هوانوردی کشوری اقدام به بررسی سوانح و حوادث می‌کند و گزارش نهایی از طریق دفتر بررسی سوانح و حوادث مستقلاً منتشر می‌شود. ماده ۲۸- گزارش‌های نهایی مربوط به سوانح و حوادث و مدارک و اسناد مربوط باید در سازمان نگهداری شوند و در صورت لزوم مورد بهره‌برداری قرار گیرند. سازمان باید از اطلاعات دستگاه ثبت داده‌های هواپیما، ضبط مکالمات پروازی و رادیویی خلبانان، ثبت تصاویر و کلیه اسناد و سایر اطلاعات مربوط به سوانح و حوادث حفاظت کند و از افشای آن برای مقاصدی غیر از بررسی سوانح و حوادث جلوگیری نماید.