:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
با پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا صورت گرفت

تثبیت بیش از ۱۹ هزار فرصت شغلی در چهار ماه گذشته

بر اساس گزارشها در ۱۲۰ روز عملکرد دولت سیزدهم، بیش از ۸۲۰۰ بنگاه اقتصادی از تسهیلات حمایتی کرونا بهره‌مند شده و از محل پرداخت این تسهیلات ۱۹ هزار و ۸۲۸ فرصت شغلی تثبیت شده است.
کد خبر: ۱۸۴۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
اقتصادگردان- به دنبال شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و تداوم آن، صاحبان بسیاری از مشاغل و کسب و کارها و صنوف عمدتا خدماتی به شدت آسیب دیده و با توقف فعالیت روبه رو شدند.

در این بین، کسبه و واحدهای صنفی خدماتی از جمله رستورانها، اغذیه فروشی ها، هتل‌ها، آرایشگاهها و مراکز گردشگری، مراکز آموزشی و باشگاههای ورزشی بیشترین تاثیر از کرونا را متحمل شده و در مسیر رکود و تعطیلی قرار گرفتند.

دولت با وجود محدودیتهای مالی و کمبود منابع عمومی، برخی سیاست های مالی و پولی را برای حمایت از بنگاههای آسیب دیده از کرونا در پیش گرفت.

پرداخت تسهیلات به آسیب دیدگان کرونا

دولت رئیسی در چهار ماه گذشته مصوبه ستاد ملی کرونا در دولت گذشته مبنی بر پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب دیده و پرداخت وام ودیعه مسکن را ادامه داده است.

یکی از مهمترین اقدامات حمایتی دولت برای حمایت از بنگاههای آسیب دیده از کرونا، اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای رسته‌های منتخب و آسیب دیده از کرونا بوده که گروه هدف آن صاحبان کسب و کارها و شاغلین بخش رسمی و غیررسمی ۱۴ رسته به شدت آسیب دیده از کرونا هستند.

در این زمینه، شناسایی رسته فعالیت‌های اقتصادی آسیب ‌دیده در تعامل با دستگاه های اجرایی، ۱۴ رسته و ۸۵۰ زیر رسته مشمول تسهیلات کرونا، تهیه و تدوین بسته حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا و تصویب آن در ستاد کرونا وابلاغ به استانها و دستگاههای اجرایی، طراحی و ثبت اطلاعات متقاضیان دریافت تسهیلات در سامانه مرتبط با موضوع تسهیلات کرونا و موارد دیگر در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام گرفته است.

بر اساس آمار ارئه شده در این گزارش ۸۲۶۹ بنگاه اقتصادی از این تسهیلات استفاده کردند و مبلغ تسهیلات ارائه شده در چهار ماه گذشته ۲۸۷۶ میلیارد ریال بوده است؛ همچنین از محل پرداخت تسهیلات کرونا، ۱۹ هزار و ۸۲۸ نفر فرصت شغلی تثبیت شده است.

وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن اگر چه در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفت اما رفته رفته با استقبال بیشتری همراه شد؛ به نحوی که از ابتدای سال پرداخت این وام در دستور کار دولت قرار گرفت و به دنبال تغییر دولت همچنان با جدیت ادامه پیدا کرد.

پیش از این بسیاری از فعالان و کارشناسان حوزه کار تداوم پرداخت تسهیلات و وام ودیعه مسکن به خانوارهای کارگری را به جهت افزایش هزینه های مسکن و اجاره بها خواستار شده بودند.

بر همین اساس در دولت سیزدهم یک میلیون و  ۶۸۵ هزار نفر برای دریافت وام ودیعه ثبت نام کردند که از این تعداد ۶۴۰ هزار نفر به بانکها معرفی شده و ۱۴۲ هزار نفر هم تسهیلات دریافت کردند. دولت برای پرداخت به مستاجران مشمول این وام مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان کنار گذاشته است.

وام سرپرستان خانوار

با تصمیم تیم اقتصادی دولت، مقرر شد به سرپرستان خانواری که در این مدت به واسطه کرونا در بیمارستان بستری شدند، در صورت بیکار بودن سرپرست خانوار، مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت شود. مدت بازپرداخت وام سه ساله است و مشمولان آن توسط وزارت رفاه شناسایی می‌شوند.

با وجود تاثیرگذاری ویروس کرونا بر اقتصاد ایران دولت از ابتدای این بحران اهتمام خود را در حمایت از صاحبان مشاغل، کسب و کارها و معیشت خانوارها به کار گرفت. استمهال حق بیمه کارفرمایی، اعمال معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیات و ارائه تسهیلات به کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا، پرداخت وام یارانه و وام ودیعه اجاره مسکن، تمدید مجوز مشاغل، پرداخت مشوق های بیمه کارفرمایی و برقراری بیمه بیکاری کرونا از چمله اقداماتی بود که صورت پذیرفت تا کسب و کارها به ویژه مشاغل شدیدا آسیب دیده از حمایتهای اقتصادی بیشتر برخوردار شوند و همزمان با تشدید محدودیتهای کرونایی، حمایتهای بانکی جدیدی دریافت کنند.