:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه‌سوز امضا شد

صرفه‌جویی ٨٠ میلیون دلاری با جایگزین شدن سی‌ان‌جی به‌جای بنزین

قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه‌سوز امروز با حضور مسوولان وزارت صمت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و گروه صنعتی ایران خودرو امضا شد.
کد خبر: ۱۸۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳
اقتصادگردان- قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه‌سوز امروز با حضور جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش و مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و گروه صنعتی ایران خودرو امضا شد.

این قرارداد براساس مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر طرح حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای عمومی، تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به سی‌ان‌جی‌سوز و به‌منظور افزایش درآمدهای حاصل از فروش بنزین، رعایت حقوق شهروندی و الزام‌های محیط زیستی به امضا رسید.  

برپایه این قرارداد همکاری، ۴۵ هزار خودرو پایه گازسوز در شرکت ایران خودرو تولید می‌شود که از این تعداد ۴۰ هزار خودرو تولیدی تاکسی و ۵ هزار خودرو نیز وانت خواهد بود.

معادل پرداختی وزارت نفت به شرکت خودروساز ۵۰۵ دلار به ازای تولید هر وانت دوگانه سوز و ۴۲۵ دلار به ازای تولید هر تاکسی دوگانه سوز خواهد بود که شرایط تولید نیز براساس نسل‌های ۴ و ۵ است.

صرفه‌جویی ٨٠ میلیون دلاری

جلیل سالاری - معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در مراسم امضای قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی گازسوز اظهار کرد: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تولید گازوئیل یورو در کشور ۳۰ میلیون لیتر افزایش می‌یابد. هم‌اکنون بیش از ۷۵ درصد تجهیزات تولید سوخت در کشور بومی‌سازی شده است.

به گفته او از طریق جایگزینی سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) با بنزین، در مصرف روزانه ۱۸۰ هزار لیتر بنزین صرفه‌جویی شده است. مقدار صرفه‌جویی حاصل از جایگزینی سی‌ان‌جی با بنزین در کشور به‌دنبال اجرای مصوبه شورای اقتصاد حدود ۸۰ میلیون دلار بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه از سنوات گذشته، وزارت نفت تکالیف خود را در حوزه تامین سوخت ناوگان حمل و نقل به نحو احسن انجام داده است، اظهار کرد: برای ارتقاء کیفیت سوخت ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفت که نتیجه‌بخش بوده و اکنون بخش عمده سوخت کلانشهرها دارای استانداردهای یورو است.

وی با بیان اینکه همچنین در حوزه حمل و نقل سنگین مقرر شده که ۳۰ میلیون لیتر به نفت و گاز باکیفیت اضافه شود، گفت: در تولید داخل توانستیم ۷۵ درصد تجهیزات را بومی کنیم، همچنین سعی کردیم تا در حوزه پژوهش، تولیدات دانش‌بنیان و محصول محور باشند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه جایگزینی CNG با بنزین و ظرفیت‌سازی در این حوزه در دستور کار قرار گرفته و اکنون ظرفیت ایجاد شده در بخش CNG بیش از ناوگان است، گفت: البته اقداماتی هم انجام شد که تعداد خودروهای حمل و نقل سبک اضافه شود.

سالاری با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن تبدیل کارگاهی ۱۴۶۰ خودرو به CNGسوز، گفت:  بالغ بر ٣٠٠ کارگاه فعال است، ۱۵۰ هزار خودرو تبدیل شد. همچنین ۶۵۰ هزار دستگاه نیز در دست اجرا قرار گرفته است که از این مسیر ۱۸۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده است.

مدیرعامل شرگت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: وزارت نفت به لحاظ مسئولیت اجتماعی در زمینه توزیع سوخت به تعهدهای خود عمل کرده، در بخش مدیریت مصرف هم نگاه‌مان سودمحوری است و کاهش مصرف و توجه به محیط زیست نیز از دیگر اهداف ما در این بخش به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه در بخش تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه سوز پیش‌بینی می‌شود از محل بند ق تبصره ۱۲ تولید ۴۵ هزار خودرو عملیاتی شود و برای این منظور ما بابت دوگانه سوز کردن تاکسی‌ها ۴۲۵ دلار و به تولید وانت ۵۰۵ دلار کمک پرداخت کردیم، اظهار کرد: مسائل زیست محیطی میز در برنامه‌ها گنجانده شده و در چینش سبد سوخت مد نظر قرار گرفته است که برای تحقق این امر در برنامه چهارم و پنجم توسعه، تولید ۵ درصد خودروی پایه دیزلی و هیبریدی دیده شده است.

سالاری همچنین در جمع خبرنگاران گفت: تلاش خودروسازان هم باید مضاعف شود، بنابراین ضرورت دارد به بخش تبدیل ناوگان توجه کنیم، پیش از این نیز گامی ۶۰۰ هزار خودرویی در زمینه تبدیل کارگاهی برداشته شده است و امروز هم با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو، قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی گازسوز در کارخانه محقق می‌شود که امیدواریم این تعداد باز هم افزایش یابد تا افزون بر مزایای محیط زیستی، ارزش افزوده‌ای هم در این بخش اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه برای افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه برنامه‌ریزی داریم، گفت: تاکنون ۶۰۰ هزار خودرو تبدیل کارگاهی شده‌اند و ۴۵ هزار خودروی گازسوز نیز از طریق این قرارداد در کارخانه تولید می‌شود که از این تعداد ۴۰ هزار خودروی تاکسی و ۵۰۰۰ خودروی وانت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: معادل پرداختی وزارت نفت به شرکت خودروساز ۵۰۵ دلار به ازای تولید هر وانت دوگانه‌سوز و ۴۲۵ دلار به ازای تولید هر تاکسی دوگانه‌سوز خواهد بود که شرایط تولید هم بر اساس نسل‌های ۴ و ۵ است.

سالاری با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت توزیع روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد، اما مقدار توزیع هم‌اکنون روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب است بنابراین ضرورت دارد که در بخش ناوگان اقدام‌های گسترده‌تری انجام شود، گفت: فعلا در حوزه LPG شرایط باتوجه به اینکه از سال ۱۳۹۰ افزایش قیمت اتفاق نیفتاده، انگیزه ای برای بحث جایگزینی اتفاق نخواهد افتاد، طبیعتا باید در حوزه قیمت ها تجدید نظر شود و در بخش تقاضا باید جذابیت ایجاد شود و امکان اینکه سبد LPG در بخش حمل نقل به وجود آید فراهم شود.

رونمایی از اولین خودروی برقی

مهدی صادقی نیارکی- معاون وزیر صمت در این مراسم  گفت: نفت سرمایه بین نسلی و جزو انفال است، رویدادهای نظیر آنچه امروز رخ داد در راستای اقتصاد مقاومتی است. یعنی به جای اینکه پرمصرف باشیم به سمت سرمایه گذاری بلندمدت حرکت می کنیم، در این خصوص برنامه های دولت به دو گونه است. اول بحث اقدامات مربوط به تغییر در طراحی موتورها و جعبه دنده‌ها و دیگری خودروهای پایه گازسوز است که این قرارداد، کمک به مصرف کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه اقدامات ناظر بر فعالیت‌های آتی برای این کار، برنامه‌هایی است که در نقشه راه خودروسازها دیده شده است. اولین مورد، تولید گیربکس‌های جدید با کاهش مصرف سوخت است. مورد دوم موتور کم مصرف سه ستونه است که تا پایان ۱۴۰۲ به تولید انبوه خواهد رسید و همچنین تولید خودروهای پایه گازسوز مورد سوم است، اظهار کرد: بازسازی و نوسازی خودروهای فرسوده با اولویت ناوگان عمومی خواهد بود، امروز اولین اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل رونمایی شد. در این زمینه، ظرفیت سالانه تولید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس در کشور وجود دارد.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه با استفاده از امکانات و مزیت های نسبی کشور، هم خودروهای به روز تولید شده و هم در مصرف نفت به عنوان ثروت بین نسلی صرفه جویی خواهد شد، گفت: توان تولید روزانه ۴ دستگاه یعنی سالیانه ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی فقط در ایران خودرو وجود دارد که نیاز به تامین مالی از سوی وزارت نفت دارد. درخواست ما این است تامین مالی ابتدا صورت گیرد و به بعد از پیمایش موکول نشود زیرا به این شکل تاکنون تجربه موفقی حاصل نشده است.

به گفته صادقی نیارکی با استفاده از امکانات و مزیت های نسبی کشور، هم خودروهای به روز تولید شده و هم در مصرف نفت به عنوان ثروت بین نسلی صرفه جویی خواهد شد.

وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: باید با وزارت راه و شهرسازی و هم با وزارت نفت مجدد ماده ۱۲ را مورد بررسی قرار دهیم و پیشنهاد مشترک را به شورای اقتصاد ببریم مبنی بر اینکه در ابتدای کار بحث تامین مالی برای این پروژه ها اتفاق بیفتد و اثر بخشی حاصل شود، هماهنگی های لازم با خودروساز صورت گرفته و وزارت نفت نیز ورود پیدا کرده و نیز حدود ۵۰۰ دلاری که ذکر شده کمک به خریداران خودرو است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: این مساله در محیط کارخانه اتفاق می افتد و خودروساز، خودروی دست اول را تحویل می دهد که خودروهای نسل جدیدتری است و می تواند رضایت بیشتری برای مصرف کنندگان داشته باشد، در کنار کارهای بسیار خوبی که همکاران ما در وزارت نفت و صنعت برای تجهیز کارگاهی انجام دادند که حدود ۱۵۰ هزار دستگاه با هماهنگی بین شرکت پخش و پالایش، سازمان ملی استاندارد، وزارت صمت و وزارت کشور اتفاق افتاد برای بحث تجهیز کارگاهی که آن هم ادامه دارد و کار در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه مجوز واردات ماشین آلات سنگین و معدنی صادر شده، چه تاثیری روی شرکت هپکو خواهد گذاشت، گفت: رنج تولیدات داخل از سال ۱۳۹۶ تا کنون ممنوع شده یعنی رنج تولیدات که شرکت هپکو در ماشین آلات راهسازی تولید می کند ، ممنوع است، آنچیزی که شما مطرح می کنید بحث قانون معادن آیین نامه اجرایی است که آن هم چارچوبی را معاونت امور معادن مشخص کرده که هم ارجاع کار به داخلی ها داده شود و اگر لازم شد در بخش هایی که توان تولید نداریم و نیاز است واردات انجام شود از آن مسیر دنبال شود.

فرشاد مقیمی - مدیرعامل ایران خودرو نیز در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه در فروش فوق العاده قیمت ها در هر دوره قطعی است و حداکثر هم ظرف سه ماه خودرو را تحویل داده ایم، گفت: قراردادی که در گذشته امضا شد با چالش هایی روبرو بود اما قرارداد امروز قابلیت اجرایی دارد و اینکه ۴۵ هزار دستگاه را استارت خواهیم زد و اعلام آمادگی برای سالانه ۱۰۰ هزار خودرو گازسوز را در ظرفیتها داریم که با توافقاتی که با وزارت نفت خواهیم کرد برای سال ۱۴۰۱ این برنامه تولید را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه علاوه بر خودروهای سبک در خودروهای سنگین نیز کارهای خاص و ویژه ای را در حوزه مرکز تحقیقات انجام داده ایم که در آن حوزه نیز آمادگی خود را اعلام کردیم که ان شاءالله در آینده توافقات این بخش نیز صورت خواهد گرفت.

او با بیان اینکه بهای تمام شده اقلام و تجهیزاتی که باید روی خودرو استفاده کنیم، قیمت خودرو را افزایش می دهد و با کمکی که وزارت نفت انجام می دهد بخشی از آن تامین می شود، گفت: با این تفاهم این کار با سرعت انجام خواهد شد.