:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تراکنش‌های بانکی باز هم زیاد شد

ثبت ۳.۲ میلیارد تراکنش بانکی در آبان ۱۴۰۰

مبلغ تراکنش‌های شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی کشور در هشتمین ماه سال جاری به بیش از ۶۶۷ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مهرماه در تعداد و ارزش ریالی به ترتیب ۰.۲۹ و ۱۱.۸۶ درصد رشد داشته است
کد خبر: ۱۸۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
خبراقتصادی - ۳ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تراکنش در آبان امسال از طریق بیش از ۹.۶ میلیون کارتخوان فروشگاهی، ۱.۴ میلیون ابزار موبایلی و ۱.۶ میلیون ابزار پذیرش اینترنتی انجام شد.
در شرایطی که طبق اعلام شرکت شاپرک، در آبان ماه سال جاری بیش از ۳ میلیارد و ۲۸۰  میلیون تراکنش انجام شده که کمتر از ۹۰ درصد از کل این تراکنش‌ها از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی بوده است؛ بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش‌ها در دومین ماه پاییزی ۱۴۰۰ نشان می دهد، کارتخوان فروشگاهی با ۸۹.۵۹ درصد بیشترین سهم را داشته و پس از آن ابزار پذیرش اینترنتی با ۷.۱۳ درصد و در نهایت ابزار پذیرش موبایلی با ۳.۲۹ درصد، در رتبه های بعدی قرار دارند.
همچنین مقایسه تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در آبان ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته، نشان می‌دهد تعداد ابزارهای فعال سیستمی پذیرش اینترنتی، موبایلی و کارتخوان فروشگاهی نسبت به مهرماه با رشد ۱.۳۶  درصدی همراه بوده است؛ به گونه‌ای که تعداد ابزار پذیرش اینترنتی در آبان ماه با رشد ۲.۰۱ درصدی نسبت به مهرماه ۱۴۰۰ به رقم ۱,۶۲۲,۴۵۳ رسیده است.

بنابراین مجموع تعداد این ابزارها (اینترنتی، موبایلی و فروشگاهی) در هشتمین ماه سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۲.۷۷۵.۲۸۴ رسیده که نسبت به ماه قبل، بیش از یک درصد بیشتر شده است.
همچنین مقایسه سهم تعداد هر یک از این ابزارهای پذیرش فعال سیستمی از کل ابزارهای بازار در آبان ۱۴۰۰، نشان می دهد سهم کارتخوان های فروشگاهی از بازار ۷۵.۷۴ درصد بوده است که این میزان در مهرماه امسال، ۷۵.۷۹ درصد تعیین شده بود و سهم ابزار پذیرش موبایلی از بازار در هشتیمن ماه سال، به ۱۱.۵۶ درصد رسیده که نسبت به مهرماه، اندکی کاهش یافته است.
بر اساس تازه‌ترین گزارش اقتصادی منتشرشده از سوی شاپرک، مجموع تعداد تراکنش‌های انجام شده شاپرک در آبان ماه سال جاری به بیش از ۳۲۸۰ میلیون رسیده که ارزش این تراکنش‌ها در مجموع به بیش از ۶۶۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به مهرماه معادل ۰.۲۹ درصد در تعداد و ۱۱.۸۶ درصد رشد در ارزش ریالی داشته است.
در آبان ۱۴۰۰ سهم ابزارهای پذیرش اینترنتی در تراکنش‌های انجام شده ۷.۱۳ درصد و ابزار پذیرش موبایلی ۳.۲۹ درصد بوده و این در حالی است که کارت‌خوان‌های فروشگاهی ۸۹.۵۹ درصد از کل تراکنش‌های انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.
از تعداد تراکنش‌های انجام شده ۸۸.۳۴ درصد مربوط به خرید کالا و خدمات، ۷.۴۰ درصد مربوط به پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه و معادل ۴.۲۶ درصد مربوط به مانده‌گیری بوده است.از مجموع کل تراکنش‌های انجام‌شده در آبان ماه معادل ۹۲.۵۷ درصد موفق و ۷.۴۳ درصد ناموفق بوده، البته تراکنش‌هایی که با سوییچ شاپرک انجام شده، ۹۹.۹۹ درصد موفق بوده است.
اما از مجموع تراکنش‌های ناموفق انجام شده در این ماه، ۰.۵۱ درصد به دلیل خطای پذیرندگی، ۰.۱۷ درصد به دلیل خطای شاپرکی، ۱۳.۴۴ درصد به دلیل خطای صادرکنندگی، ۸۵.۳۳ درصد به دلیل خطای کاربری و ۰.۵۶ درصد به علت خطای کسب‌وکار بوده است.
بر اساس این گزارش، نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی در آبانماه سال جاری نیز ۱۵.۹۱ درصد بوده و این در حالی است که نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی در این ماه تنها ۱.۷۹ درصد بوده است.
بنا بر تحلیل آمارهای رسمی در آبان سال‌جاری، ابزار کارت‌خوان فروشگاهی با ۳۰۴ تراکنش به ازای هر کارت‌خوان در مکان نخست قرار می‌گیرد و پذیرش اینترنتی با ۱۴۴ تراکنش به ازای هر ابزار و پذیرش موبایلی با ۷۳ تراکنش به ازای هر ابزار فعال به ترتیب در مکان‌های بعدی قرار می‌گیرند.
 افزون بر این متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در ماه مذکور معادل ۲۵۷ تراکنش است که این تعداد نسبت به مقدار مشابه در ماه گذشته کاهش ۲.۷۴ واحدی (منفی ۱.۰۵ درصدی) را تجربه کرده است.
همچنین بیشترین کاهش متوسط تعداد تراکنش مربوط به کارت‌خوان فروشگاهی بوده است.
 شاخص مهم دیگر، شاخص متوسط مبلغ تراکنش‌ها به ازای هر ابزار پذیرش است که بنا بر آمارهای رسمی، متوسط مبلغ هر تراکنش در ابزار پذیرش اینترنتی ۵۲ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان بوده که این عدد برای کارت‌خوان‌های فروشگاهی ۶۰ میلیون تومان و برای پذیرش موبایلی تنها ۷۸۷ هزار تومان بوده است.

سهم بانک‌ها از تعداد و مبلغ تراکنش‌های بانکی چند درصد است؟

بانک‌های ملت، ملی، صادرات، سپه، پارسیان، کشاورزی، تجارت، سامان و رفاه بیش‌ترین سهم را از تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت در دومین ماه پاییز داشته‌اند.
اکنون مدت‌هاست که شبکه پرداخت بانکی ایران یک دست شده و از اینرو به راحتی می‌توان با رصد اطلاعات و داده‌ها به آمار پرداخت‌های بانکی و بین بانکی دست یافت. یکی از این آمارها، تعداد و مبلغ تراکنش‌های بانکی در شبکه پرداخت و سهم هر بانک پذیرنده از این مبادلات است.

بررسی آمار سهم بازار هر یک از بانک‌های پذیرنده از تعداد و مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت در آبان ماه ۱۴۰۰ حاکی از آن است که بانک ملت با سهم ۲۰.۱۰ درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم ۱۹.۲۲ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف زیاد، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

پس از بانک ملت به ترتیب بانک‌های ملی، صادرات، سپه، پارسیان، کشاورزی، تجارت، سامان و رفاه کارگران بیشترین سهم را از تعداد تراکنش‌ها و بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، کشاورزی، سپه، آینده، سامان و رفاه بیشترین سهم را از مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت داشته‌اند.

از یک طرف همان طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید بررسی سهم تعدادی بانک‌های پذیرنده از کل بازار تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش در آبان ماه ۱۴۰۰ نشان می دهد که:

بالاترین سهم تعدادی از تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی به ترتیب به بانک‌های ملت (۱۹.۵۳ درصد)، ملی (۱۵.۰۶ درصد)، سپه (۱۰.۷۴ درصد) و صادرات (۸.۳۷ درصد) تعلق دارد.

بالاترین سهم تعدادی از تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی به بانک‌های پارسیان (۲۸.۸۰ درصد)، ملت (۱۶.۷۰ درصد)، ملی (۱۶.۳۸ درصد) و سامان (۷.۵۱ درصد) اختصاص داشته ‌است.

بالاترین سهم تعدادی از تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی به بانک‌های ملت ( ۴۲.۹۶ درصد)، آینده (۲۶.۹۲ درصد)، اقتصاد نوین (۱۳.۲۹  درصد) و ملی (۷.۹۱ درصد) تعلق دارد.

همچنین در طرف دیگر بررسی سهم مبلغی بانک‌های پذیرنده از کل بازار تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش در آبان ماه ۱۴۰۰ حاکی از آن است که:

بالاترین سهم مبلغی از تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی به بانک‌های ملت (۱۹.۵۴ درصد)، ملی (۱۴.۱۲ درصد)، صادرات (۱۱.۸۹ درصد) و سپه (۹.۳۴ درصد) تعلق دارد.

بالاترین سهم مبلغی از تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی به بانک‌های آینده (۲۶.۰۱ درصد)، ‌ ملت  (۱۶.۶۹ درصد)، سامان (۱۲.۸۸ درصد) و تجارت (۷.۹۹ درصد) اختصاص یافته است.

بالاترین سهم مبلغی از تراکنش‌های ابزارهای پذیرش موبایلی به بانک‌های ملت (۴۵.۷۱ درصد)، ‌ آینده (۲۵.۴۴ درصد)، اقتصاد نوین (۱۲.۰۱ درصد) و ملی (۵.۰۲ درصد) تعلق گرفته و این بانک‌ها به ترتیب در مکان‌های اول تا چهارم جای گرفته‌اند.