:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
کاهش معنادار تورم نقطه‌ای دهک‌ها برای خرید خوراکی‌ها

تورم نقطه به نقطه خوراکی ها از کانال 60 درصد به 40 درصد رسید

در دومین ماه آبان، نرخ تورم نقطه ای کل کشور با عقب نشینی از کانال ۶۰ درصدی در مهرماه، به کانال ۴۰ درصدی رسیده است که نشان از روند نزولی تورم در آبان ماه دارد. از سوی دیگر، در این ماه، هزینه خانوارها برای تهیه خوراکی ها و آشامیدنی ها، نسبت به مهرماه ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افت قابل توجهی داشته است که در این میان، دهک های کم درآمد، نسبت به دهک های بالاتر، تورم کمتری را لمس کرده اند
کد خبر: ۱۸۴۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
خبراقتصادی - جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای خانوارهای کل کشور در آبان ۱۴۰۰ با کاهش ۳.۵ واحد درصدی در مقایسه با ماه قبل به رقم ۳۵.۷ درصد رسیده است.
در دومین ماه آبان، نرخ تورم نقطه ای کل کشور با عقب نشینی از کانال ۶۰ درصدی در مهرماه، به کانال ۴۰ درصدی رسیده است که نشان از روند نزولی تورم در آبان ماه دارد. از سوی دیگر، در این ماه، هزینه خانوارها برای تهیه خوراکی ها و آشامیدنی ها، نسبت به مهرماه ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افت قابل توجهی داشته است که در این میان، دهک های کم درآمد، نسبت به دهک های بالاتر، تورم کمتری را لمس کرده اند. هرچند این موضوع در بخش غیرخوراکی ها و خدمات، به طور کامل محقق نشده است و تنها در برخی از دهک ها، افت نرخ تورم نقطه ای در مقایسه با ماه قبل، به ثبت رسیده است.
این در حالی است که مهرماه سال جاری نیز این روند کاهشی برای تورم نقطه ای به ثبت رسیده بود. به گونه ای که در مهرماه امسال، نرخ تورم نقطه ای با کاهش ۴.۵ درصدی در مقایسه با ماه قبل به رقم ۳۹.۲ درصد رسیده بود.
از سوی دیگر بررسی جزئیات تورم نقطه ای دهک های هزینه ای در آبان ۱۴۰۰ نشان می دهد کمترین تورم نقطه ای متعلق به دهک دهم با ۳۱.۸ درصد و بیشترین تورم نقطه ای نیز مربوط به دهک دوم با ۳۸.۴ درصد است.
بر اساس این گزارش، بررسی نرخ تورم نقطه ای دهک های هزینه ای برای گروه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات نشان می دهد در دومین ماه پاییزی سال، در مجموع نرخ تورم نقطه ای این گروه از کانال ۶۰ درصدی به کانال ۴۰ درصدی کاهش یافته است. به بیان دیگر، نرخ تورم نقطه ای آبان ماه کل کشور در بخش خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات، در حالی به رقم ۴۶.۴ درصد رسیده است که در ماه قبل یعنی مهرماه ۱۴۰۰، تورم نقطه ای مذکور، به رقم ۶۰.۵ درصد رسیده بود؛ بنابراین در این بخش از هزینه های خانوار، افت نرخ تورم ثبت شده است.
به طور مشخص؛ در آبان ماه سال جاری، دهک دهم با ثبت تورم نقطه ای ۴۷.۹ درصدی برای گروه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات بیشترین نرخ تورم نقطه ای را داشته است؛ به عبارت دیگر خانوارهای دهک دهم هزینه ای که بالاترین سطح درآمدی را دارند، در هشتمین ماه سال به طور میانگین ۴۷.۹ درصد بیشتر از آبان ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. همچنین در این بخش، کمترین نرخ تورم نقطه ای متعلق به دهک اول با ۴۴.۵ درصد بوده است که نشان می دهد کم‌درآمدترین دهک جامعه در ماه گذشته، ۴۴.۵ درصد بیشتر از آبان سال قبل، برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
اما در بررسی روند تورم نقطه ای دهک های هزینه در بخش کالاهای غیر خوراکی و خدمات، فراز و فرود نسبت به مهرماه سال جاری مشاهده می شود. به بیان دیگر در این بخش، همچون بخش خوراکی ها، روند کاهشی برای همه دهک ها به ثبت نرسیده است؛ به گونه ای که نرخ تورم نقطه ای کل کشور برای گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات، با افزایش نسبت به مهرماه سال جاری، به رقم ۳۰.۲ درصد رسیده است. این در حالی است که بیشترین نرخ تورم نقطه ای در بین دهک های هزینه ای در گروه غیرخوراکی ها و خدمات، متعلق به دهک دوم با ۳۱.۶ درصد است که البته نسبت به ماه قبل (۳۲.۱ درصد)، کاهش داشته است. همچنین کمترین نرخ تورم نقطه ای این بخش، با ثبت رقم ۲۷.۹ درصد مربوط به دهک نهم هزینه ای می شود که این رقم نسبت به ماه قبل (۲۶ درصد)، بیشتر شده است.