:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

استاندار اصفهان بر تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی با اتریش تاکید کرد

استاندار اصفهان گفت: همکاری و تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی اصفهان و اتریش می‌تواند زمینه اقدامات بزرگ را فراهم کند.
کد خبر: ۱۸۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
اقتصادگردان- سید رضا مرتضوی روز پنجشنبه در دیدار با سفیر اتریش در ایران، گفت: اصفهان خواستگاه یک تمدن کهن و آثار آن در اماکن مختلف شهر نمایان است.
وی با اشاره به روابط ۵۰۰ ساله ایران و اتریش، ادامه داد: در این روابط خوب، چالشی وجود نداشته است و می‌تواند بنیان خوبی برای تقویت روابط در آینده باشد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان شهر صنعتی، علمی، گردشگری و صنایع دستی است، افزود: این پیشینه می‌تواند زمینه تعریف کارهای بزرگ مشترک باشد و از این طریق با برنامه‌ریزی، تعاملات طرفین گسترش یابد.
وی با اشاره به حضور موثر رایزن بازرگانی اتریش در این سفر، اظهار کرد:  حضور تجار ۲ کشور درکنار همدیگر و استفاده از فرصت‌هایی که طرف مقابل امکان حمایت و پشتیبانی داشته باشد، زمینه رشد ۲ کشور در عرصه‌های مورد همکاری را فراهم خواهد ساخت و حضور رایزن اتریش می‌تواند در این زمینه موثر باشد.
مرتضوی به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی اشاره کرد و افزود: مساله آب و هوا و محیط زیست همانطور که در نقاط مختلف جهان حائز اهمیت است در ایران و بویژه اصفهان نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند از دیگر زمینه‌های تعامل علمی ۲ کشور باشد.
وی با اشاره به ابراز تمایل سفیر اتریش درباره همکاری علمی اصفهان در زمینه گیاهان دارویی، تصریح کرد: امکان اعلام فراخوان کشور اتریش به دانشگاه‌های اصفهان، برای تولید مقالات علمی و استفاده از دستاوردهای دانشمندان ایرانی در این زمینه وجود دارد.
استاندار اصفهان اضافه کرد: اصفهان آماده برگزاری همایش مشترک و حضور دانشمندان اتریشی در این خطه بمنظور تبادل علمی بین دانشگاه‌های اتریش و ایران در زمینه گیاهان دارویی است.
وی گفت: مدیریت شهری، صنعت و سایر عرصه‌های کشاورزی می‌تواند از دیگر زمینه‌های تعامل و همکاری علمی ۲ کشور باشد.
مرتضوی تاکید کرد: اتاق بازرگانی اصفهان نیز می‌تواند بعنوان میزبان خوبی برای تجار اتریشی بمنظور تعاملات اقتصادی باشد زیرا افزایش تبادلات اقتصادی از طریق بخش خصوصی می‌تواند زمینه‌ساز پایداری روابط شود.
وی با ابراز تاسف از کاهش تبادلات اقتصادی در سال‌های اخیر تاکید کرد: سیاست‌های اتحادیه اروپا و آمریکا، برغم سیاست‌های مستقل اتریش بر این روابط ضربه وارد کرده است و از همین رو برقراری دیپلماسی عمومی بلندمدت می‌تواند سبب پایداری روابط ایران و اتریش در همه حوزه‌ها بویژه اقتصاد و فرهنگ باشد.
استاندار اصفهان اظهار داشت: از سرگیری پروازهای وین به اصفهان، برگزاری هفته گردشگری ایران در وین و برگزاری نمایشگاهی در آنجا نیز از دیگر زمینه‌ها برای اقدامات مشترک باشد.
وی با اشاره به نقش کرونا در کاهش ارتباطات، تصریح کرد: در عین حال این مساله نمی‌تواند بلند مدت باشد و اصفهان می‌تواند میزبان تورهای گردشگری اتریش باشد.
مرتضوی ادامه داد: مدیریت استان آماده است با دایر کردن میز وین در اصفهان در زمینه تداوم ارتباطات بازرگانی و تقویت فعالیت‌های اقتصادی مشترک گام‌های اساسی بردارد.
"وُلُف ویترش هایم" سفیر اتریش در ایران روز پنجشنبه در اولین سفر خود به اصفهان با استاندار اصفهان دیدار کرد.
وی در سفر یک روزه به اصفهان ضمن ملاقات با دروازه‌بان اتریشی باشگاه سپاهان از برخی مراکز گردشگری از جمله کوه آتشگاه، منارجنبان، میدان‌امام (ره) و کلیسای وانک بازدید کرد.