:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
جانمایی سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران در ایستگاه رصدهای نهایی

آیا سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شهر آفتاب می‌رود؟

بررسی‌ها برای برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنان ادامه دارد؛در ادامه بازدید از محل‌های مستعد برگزاری این رویداد فرهنگی، زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی شهر آفتاب مورد بررسی قرار گرفت که معاون فرهنگی وزارت فرهنگ بر رسیدن این زیرساخت‌ها به حد مطلوب تاکید کرد.
کد خبر: ۱۸۴۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
اقتصادگردان- یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی سالانه کشور در حوزه کتاب برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است که سال گذشته به دلیل محدودیت های کرونایی به صورت فیزیکی برگزار نشد، اما خبر هفته کتابی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، برای آماده‌سازی مقدمات برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ به صورت فیزیکی مایه شعف فعالان این حوزه شده است.

علی رمضانی در این خبر اعلام کرد: جلسات و برنامه ریزی هایی را برای شروع آن در نظر گرفته ایم. اتاق عملیات نمایشگاه فیزیکی در سال ۱۴۰۱ را به راه انداخته ایم که این کار صورت بگیرد. نمایشگاه فیزیکی در ماه های قبل از برگزاری، ما و ناشران را درگیر خود می کند و برای آن باید آمادگی هایی کسب کنیم.

بازدید متولیان فرهنگی کشور از محل های مستعد برگزاری این دوره نمایشگاه و ارزیابی های لازم از جمله برنامه های صورت گرفته در این راستاست.

در مرحله اول مصلی امام خمینی (ره) مورد ارزیابی و بازدید قرار گرفته بود و سه شنبه (نهم آذرماه ۱۴۰۰) یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، علیرضا اسماعیلی (مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و حسین صفری (معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران) از مجموعه شهر آفتاب بازدید کرده و با محمد رئوف قادری (مدیرعامل شهر آفتاب)، معاونان و مدیران آن مجموعه دیدار کردند.

زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی شهر آفتاب به حد مطلوب برسد

احمدوند با اشاره به این‌که پس از بازدید از شهر آفتاب باید نقایص آن و توقعات مخاطبان و ناشران از جمله امکانات رفاهی و زیرساختی مجموعه مورد بررسی قرار گیرد، بیان کرد: ضرورت دارد این امکانات به حد مطلوبی برسد و چه بسا بیش از گذشته باشد که بتواند مورد مقبولیت قرار گیرد تا بتوانیم انتقال نمایشگاه را انجام دهیم.

وی با اشاره به این که نگاه به آینده شهر آفتاب مثبت است، عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در این مجموعه لازم است. اما موضوعات مختلفی وجود دارد که نیاز به کار جهادی دارد و پس از بازدید از این مجموعه باید نقایص شهر آفتاب و توقعات مخاطبان و ناشران از جمله امکانات رفاهی و زیرساختی مجموعه نیز مورد بررسی قرار گیرد.

احمدوند افزود: ما به دنبال کار هیجانی نیستیم که با یک تصمیم نمایشگاه را از محیطی به محیطی دیگر منتقل کنیم. در حال حاضر در تلاش هستیم تا مراکز مختلف شهر و امکانات آن‌ها را بررسی کرده و بر اساس منطق در خصوص محل برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران آماده است

رئوف قادری نیز بر افزایش ظرفیت‌های این مجموعه تاکید و به بحث فضای مسقف اشاره کرد و گفت: سالن تجارت جهانی نیز به شهر آفتاب افزوده شده است که ظرفیت قابل ملاحظه‌ای است؛ همچنین این مجموعه به لحاظ زیر ساختی، دسترسی و امکانات رفاهی نسبت به زمانی که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آن برگزار شد، پیشرفت کرده است.

او همچنین به رفع نقایص کامل این مجموعه اشاره کرد و یادآور شد: با حمایت شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران، مجموعه شهر آفتاب برای برگزاری دوره جدید نمایشگاه کتاب تهران آمادگی کامل دارد. به نظر بنده نمایشگاه‌های پرمخاطب باید از دل شهر خارج شده و در شهر آفتاب برگزار شود و بر همین اساس نیز این مجموعه کار خود را پیش برده است. پس از کرونا شش نمایشگاه در شهرآفتاب برگزار شد که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ قله‌ نمایشگاه‌های کشور

در بخش دیگر بازدید از مجموعه شهر آفتاب، علی رمضانی اظهار کرد: تصمیم‌گیری در خصوص محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از لحاظ میزان مخاطب و مساحت مورد نیاز قله‌ نمایشگاه‌های کشور و مهمترین رویداد فرهنگی سال محسوب می‌شود نیازمند بررسی جنبه‌های مختلف است.

وی در ادامه تصریح کرد: زیرساخت‌ها اعم از تسهیل دسترسی، مسائل رفاهی و موارد دیگر باید برای بهره‌گیری عموم مردم و بازدید از فعالیت عظیم اهالی قلم و ناشران کشور، فراهم شده و مکمل آرامش‌آفرینیِ کتاب در عرصه فرهنگی کشور باشد. این موضوع در صورت اهتمام ویژه مسئولان شهرداری تهران قابل تامین است.

همچنین در این دیدار در خصوص متراژ و امکانات گذشته و حال مجموعه شهر آفتاب گفت‌وگوهایی صورت گرفت.

گفتنی است پس از ارزیابی‌های صورت گرفته از مصلی‌ امام خمینی (ره)، مجموعه شهر آفتاب و نمایشگاه بین‌المللی تهران در خصوص برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل مناسب تصمیم‌گیری خواهد شد.