:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
سکه ۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان

سکه ۱۸۰ هزار تومان ارزان شد / کاهش قیمت ارز و طلا در بازار

قیمت ارز در روز سه شنبه نسبت به روز دوشنبه کاهش یافت و دلار بین 29 هزار تا 29130 تومان معامله شد. قیمت یورو 33 هزار تومان، و درهم امارات 7 هزار و 950 تومان اعلام شده است.قیمت سکه (سه‌شنبه، نهم آذرماه) در بازار تهران با ۱۸۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به قیمت ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد
کد خبر: ۱۸۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
قیمت ارز در روز سه شنبه نسبت به روز دوشنبه کاهش یافت و دلار بین 29 هزار تا 29130 تومان معامله شد. قیمت یورو 33 هزار تومان، و درهم امارات 7 هزار و 950 تومان اعلام شده است.
همچنین قیمت یورو و دلار در صرافی‌های بانکی کاهشی شد .نرخ هر دلار در صرافی‌های بانکی  (سه‌شنبه، نهم آذرماه) با ۱۰۱ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۲۶ هزار و ۵۱۳ تومان رسید.  قیمت فروش یورو با ۵۱ تومان کاهش، برابر با ۳۰ هزار و ۷۵۳ تومان بود.   همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۸۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۱۴۴ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۳۹۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۶۳۵ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۷۲۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۹۹۵ تومان اعلام شد.
همچنین در سامانه نیما در معاملات روز سه شنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۵۹۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۶۱۴ تومان معامله شد.
قیمت سکه  (سه‌شنبه، نهم آذرماه) در بازار تهران با ۱۸۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به قیمت ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۴۳۳ هزار تومان شد. همچنین قیمت اُنس جهانی طلا در مقایسه با روز گذشته دو دلار کاهش داشت و به بهای یک‌هزار و ۷۹۲ دلار و ۷۴ سنت ارزش‌گذاری شد.
دبیر اتحادیه طلا و جواهر گفت:  با توجه به افت نرخ انس جهانی، شاهد کاهش قیمت سکه و طلا در بازار هستیم.
نادر بذرافشان با بیان اینکه انس جهانی طی هفته جاری ۸ دلار کاهش قیمت داشته افزود:  انس جهانی ۱۷۹۲ دلار قیمت‌گذاری شده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴ هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی ۳۰ هزار تومان، در مقایسه با روز قبل کاهش قیمت راتجربه کردند.هم اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان،قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بفروش می‌رسد. هر مثقال طلای ۱۷ عیار، ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۵۷ هزار تومان فروخته می‌شود.
مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است.  نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در مقایسه با روز گذشته ۱۰۱ تومان کاهش داشت همچنین انس جهانی طلا نیز ۲ دلار کاهش یافت. براین اساس قیمت انواع سکه و طلا متاثر از دو مولفه نرخ ارز و انس جهانی کاهشی بود.  
قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در این محدوده نوسان داشت و در مقطعی به سمت رقم ۲۷ هزار تومان نیز حرکت کرد. در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بود، البته برای چند روزی نیز در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت.

قیمت دلار در هفته‌های گذشته در کانال ۲۷ هزار تومان نوسان داشته است، اما از ابتدای هفته قیمت‌ها سیر نزولی آرامی داشت به طوری که به کانال ۲۶ هزار تومان عقبگرد داشت.  

صعود جهانی دلار

ارزش دلار مقابل ارزهای مهم افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات  با ۰.۱۹ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۶.۲۸۵ واحد بسته شد.شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می‌شود که در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا،  دلار کانادا،  دلار سنگاپور،  فرانک سوییس، رینگیت مالزی،  ین ژاپن و یوان چین است.

به گزارش بلومبرگ، کاهش کسری حساب تجاری آمریکا در ماه نوامبر خبر خوبی برای اسکناس سبز محسوب می شود به ویژه آنکه این رقم در حال رسیدن به آستانه مرز بسیار مهم یک تریلیون دلاری نیز قرار دارد. کسری تجاری آمریکا در یک ساله منتهی به این ماه معادل یک تریلیون و ۶۸ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار اندازه گیری شده است که ۳۴۸ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار از این کسری مربوط به تجارت با چین بوده است. چین و کانادا بیشترین مازاد حساب تجاری با آمریکا را دارند.


وزارت بازرگانی آمریکا آمار نهایی رشد اقتصادی سه ماهه سوم امسال را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی این کشور مثبت ۲.۱ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۴.۶ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۰.۶ درصد کمتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است. این رشد اقتصادی که چهارمین رشد فصلی متوالی ثبت شده این کشور بوده است، بیش از همه تحت تاثیر رشد بخش سرمایه گذاری ثابت قرار گرفته که رشد آن ۴.۱ درصد اندازه گیری شده است.

همان طور که پیش از این نیز انتظار می رفت، دولت بایدن که از عملکرد جروم پاول- رئیس کنونی بانک مرکزی آمریکا- رضایت داشت، وی را بار دیگر برای این سمت نامزد و برای اخذ رای اعتماد به مجلس سنا معرفی کرده است. پاول اگر چه در دوره ترامپ به این سمت منصوب شد اما با وی اختلافات زیادی داشت و ژانت یلن- وزیر خزانه داری- که خود نیز سابقه ریاست بر فدرال رزرو را در دوره زمامداری باراک اوباما در کارنامه دارد، بارها از تمدید ریاست پاول بر بانک مرکزی آمریکا حمایت کرده بود.

با وجود عبور متوسط تورم کشورهای عضو منطقه یورو از چهار درصد در ماه اکتبر، رئیس بانک مرکزی اروپا تلویحا احتمال افزایش نرخ بهره در سطح منطقه یورو را رد کرده است. کریستین لاگارد با بیان اینکه چشم انداز تورمی کوتاه مدت و میان مدت در منطقه یورو در وضعیت نامناسبی قرار دارد، گفته است احتمال افزایش نرخ بهره در سال آینده اگر چه غیرممکن نیست اما بسیار بعید است. نرخ بهره منطقه یورو اکنون در قعر تاریخی منفی ۰.۲۵ تا منفی ۰.۵ درصدی قرار دارد.

پس از چندین ماه کشمکش، لایحه حمایتی عظیم یک تریلیون دلاری آمریکا با هدف تقویت سرمایه گذاری در زیرساخت های این کشور با امضای جو بایدن- رئیس جمهور این کشور- به قانون تبدیل شد. با این لایحه انتظار می رود رشد اقتصادی آمریکا تقویت شود و این در حالی است که در اردوگاه رقیب دلار یعنی یورو، کریستین لاگارد- رئیس بانک مرکزی اروپا- با رد درخواست‌ها برای افزایش نرخ بهره از قعر تاریخی فعلی گفته است که بازارهای مالی از نظر وی هنوز آمادگی چنین چیزی را ندارند.

افزایش تورم در اقتصادهای بزرگ اروپایی خبر خوبی برای ارز واحد اروپایی نخواهد بود. نرخ تورم آلمان در ماه اکتبر باز هم بالای نرخ هدف گذاری شده دو درصدی باقی مانده و طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده مثبت ۴.۵ درصد بوده که ۰.۴ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم، بالاترین تورم ثبت شده در ۲۸ سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود.