:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دبیر شورای عالی مناطق آزاد خبر داد

راه‌اندازی بانک آف شور در جزیره کیش

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از راه‌اندازی بانک آف شور (فراساحلی) در جزیره کیش با همکاری بانک مرکزی خبر داد.
کد خبر: ۱۸۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
اقتصادگردان- سعید محمد در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه و سیزدهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور با بیان اینکه مردم و کشور امروز بیش از هر زمان دیگری به تلاش‌های جهادگران اقتصادی نیازمند هستند، اظهار کرد: بانک، بیمه و بورس میدان جنگ اقتصادی با دشمن است و فعالان این حوزه‌ها باید بدون در نظر گرفتن منافع جزیره‌ای تاب‌آوری کشور را افزایش دهند. البته تحریم‌ها آزاردهنده است اما بخشی از مشکلات کشور به دلیل عملکرد ناصحیح و نگاه جزیره‌ای است.

وی ادامه داد: من از بخش دولتی و بخش خصوصی خواهش می‌کنم تلاش کنند تا شاخصه‌های اقتصادی کشور به سمت منفعت ملی حرکت کنند.

استراتژی منحصر به فرد برای هر منطقه

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در ادامه در مورد رویکردهای مناطق آزاد توضیح داد: سرمایه‌گذاری در مناطق هشت گانه فعلی و هر منطقه آزاد دیگر که امسال مصوب می‌شود و همچنین ۳۰ منطقه فعال اقتصادی جمعاً ۴۵ درصد اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند جزو رویکردهای ما است.

محمد با تاکید بر اینکه با هر منطقه منطبق بر آمایش همان منطقه برخورد می‌شود، توضیح داد: هر بخش هدف‌گذاری خاص خود را دارد. در همه مناطق دارای راهبردهای مشخص است که به زودی اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: در سایت دبیرخانه فرصت‌های سرمایه‌گذاری بارگذاری شده و بیش از ۱۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری معرفی شده است. ما از سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران محترم استقبال می‌کنیم.

رسیدن به نسل هفتم مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه بیش از ۸۷۰ شعب نهادهای مالی در مناطق آزاد قرار دارد، اظهار کرد: نقشه راه ما رسیدن به نسل هفتم مناطق آزاد که دیجیتال است خواهد بود. در حال حاضر در نسل یک یعنی تجارت‌محور و نسل دو یعنی تولیدمحور قرار داریم و حتی در این دو مولفه به شاخص‌های مورد نظر نرسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به نسل سوم که خدمات‌محور است ارتقا پیدا کنیم، گفت: بانک آف شور در سطح مسئولین اقتصادی کشور جا افتاده و قرار است این بانک به صورت پایلوت در جزیره کیش به کمک بانک مرکزی راه‌اندازی شود. مقدمات آن نیز در حال انجام است. همچنین با همکاری سازمان بورس در حال فراهم آوردن مقدمات راه‌اندازی بورس بین‌الملل هستیم.

محمد با تاکید بر اینکه برنامه‌های عملیاتی برای رسیدن به نسل چهارم (دانش‌محور) پیگیری می‌شود، توضیح داد: تاسیس صندوق جامع پژوهش و فناوری، توسعه مراکز نوآوری، تخصیص بسترهای تشویقی و... از برنامه‌های مذکور است.

وی در مورد نسل ششم مناطق آزاد نیز توضیح داد: نسل ششم فرامرزی بوده و آن ایجاد مناطق آزاد با سایر کشورها است که با ایجاد دیپلماسی با کشورهای همسایه به وجود آمده و تقاضاهایی هم از سمت آنها دریافت کرده‌ایم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ادامه داد: به عنوان مثال ایجاد منطقه آزاد مشترک با چین در قالب تفاهمنامه شانگ‌های یا ایجاد منطقه آزاد مشترک در اوراسیا طبق موافقت‌نامه اوراسیا.

محمد ادامه داد: نسل هفتم نیز همان هوش مصنوعی بوده که زنجیره‌های بلوکی آن در دستور کار است.

ایجاد رمزارز ملی

وی در ادامه با تاکید بر اینکه با بهره‌گیری از ظرفیت رمزارزها و پلتفرم صرافی دیجیتال از رمزارزها حمایت می‌کنیم، اظهار کرد: پیشنهاد تاسیس رمزارز ملی نیز مطرح شده است.