:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

رشد نرخ سود در بازار بین‌بانکی به 21 درصد

جدول تغییرات هفتگی نرخ سود بین بانکی نشان می‌دهد این نرخ در ادامه روند صعودی هفته‌های اخیر خود با عبور از رکورد ۹ ماه گذشته، به بیش از ۲۱ درصد رسید
کد خبر: ۱۸۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
خبر اقتصادی - نرخ سود بین‌بانکی یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول است که به نرخ‌های سود یا بهره در سال بازارها جهت می‌دهد.

در بازار بین بانکی، بانک‌ها و موسسات اعتباری برای تامین مالی کوتاه مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود با یکدیگر معامله می‌کنند و در فاصله زمانی کوتاه و با نرخ سودی معلوم بازپرداخت کنند.

در این بازار، بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می دهند تا بتوانند از طرف دیگر نرخ سود را در بازار مدیریت کنند.

همچنین این بازار کمک می‌کند تا بانک ها برای تامین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند در نتیجه از انبساط حجم نقدینگی جلوگیری می‌شود. این نرخ هم اکنون ۲۱.۰۹ درصد است.

نرخ بین بانکی در دو ماه نخست سال در محدوده ۱۹.۹ درصد قرار داشت اما در خردادماه با کاهشی محسوس به رقم ۱۸ درصد رسید و در اواسط تیرماه هم رقم ۱۷.۹۴ درصد را ثبت کرد.

نرخ سود بین بانکی در مرداد و شهریورماه امسال و همزمان با تغییر دولت در محدوده قیمتی ۱۸ درصد در نوسان بود و در مهرماه وارد کانال ۱۹ درصد شد و این سیر صعودی ادامه داشت تا اینکه در آبان ماه به قله ۲۰ درصد رسید و به حرکت رو به جلوی خود ادامه داد و در یکهفته منتهی به چهارم آذرماه به ۲۱.۰۹ درصد رسید.

همانطور که اشاره شد تغییرات نرخ بهره بین بانکی در کل بازار پول تأثیر می‌گذارد. زمانی که نرخ‌ها تغییر می‌کند این حرکت وجوه به سمت بانک‌ها می‌تواند بازارهای دیگر همچون بازار ارز، بازار طلا را با رکود همراه کند.

افزایش نرخ سود بین بانکی در واقع نشانه کاهش حجم پول بین بانکی و کم تر شدن آن بیانگر افزایش حجم در حساب جاری بانک‌هاست.

زمانی که حجم پول در بانک‌ها افزایش پیدا کند تورم نیز مسیری صعودی دارد و در مقابل وقتی که بانک‌ها با کاهش پول مواجه شوند می توان انتظار کاهش تورم را داشت..