:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
عقبگرد دلار به کانال ۲۶ هزار تومان در صرافی‌های بانکی

کاهش قیمت دلار آزاد به کانال 27 هزار تومان در آستانه شروع مذاکرات

روز یکشنبه 7 آذر 1400، تحت تاثیر انتشار اخبار شروع مذاکرات هسته ای از 8 آذر 1400، قیمت ارز کاهش و طلا کاهش یافته و برخی رسانه ها و خبرگزاری ها، قیمت دلار را 27 هزار و 931 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 647 تومان، پوند انگلیس 39 هزار و 12 تومان و درهم امارات را 7 هزار و 612 تومان اعلام کرده اند. سکه نیز ۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان گزارش شده است
کد خبر: ۱۸۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
خبراقتصادی – محسن شمشیری
روز یکشنبه 7 آذر 1400، تحت تاثیر انتشار اخبار شروع مذاکرات هسته ای از 8 آذر 1400، قیمت ارز کاهش و طلا کاهش یافته و برخی رسانه ها و خبرگزاری ها، قیمت دلار را 27 هزار و 931 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 647 تومان، پوند انگلیس 39 هزار و 12 تومان و درهم امارات را 7 هزار و 612 تومان اعلام کرده اند. سکه نیز ۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان گزارش شده است.
با وجود اعلام برخی خبرگزاری ها مبنی بر قیمت دلار 27931 تومانی، برخی شبکه های اجتماعی نیز از قیمت دلار به نرخ 29200 تومان در بازار منطقه گزارش داده اند و این موضوع نشان می دهد که با انتشار بخشنامه ها و اطلاعیه های جدید بانک مرکزی و کانون صرافان، و یا به خاطر شروع مذاکرات، واکنش بازار متفاوت بوده و برخی از کاهش قیمت ها و برخی دیگر از قیمت بالا گزارش داده اند اما نرخ صرافی که عمده تقاضای بازار را تامین می کند در حال حاضر معادل 26462 تومان اعلام شده است. براین اساس جو عمده بازار، کاهش قیمت ارز ارزیابی می شود.
نرخ هر دلار در صرافی‌های بانکی یکشنبه، هفتم آذرماه با ۵۵۶ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۲۶ هزار و ۴۶۲ تومان رسید. قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با ۷۰۷ تومان افزایش، برابر با ۳۰ هزار و ۷۰۳ تومان بود.  قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۹۳۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۹۵ تومان اعلام شد.
علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۸۲۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۶۶ تومان بود.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۳۶۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۶۳۹ تومان اعلام شد.
همچنین در سامانه نیما در معاملات روز یکشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۵۸۰ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۴۸۰ تومان معامله شد.
قیمت دلار در هفته‌های گذشته در کانال ۲۷ هزار تومان نوسان داشته است اما از روز گذشته قیمت‌ها نزولی بود و  به کانال ۲۶ هزار تومان عقبگرد داشت.
 در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۷ هزار و ۹۳۱تومان است.قیمت سکه  (یکشنبه، هفتم آذرماه) در بازار تهران با ۳۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به قیمت ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۵۶ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۴۴۴ هزار تومان شد.
همچنین قیمت اُنس جهانی طلا با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی نسبت به روز گذشته تغییری نداشت و با همان بهای یک‌هزار و ۷۹۲ دلار و ۵۰ سنت ارزش‌گذاری شد.
علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 26 هزار و 715 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26 هزار و 186 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 30 هزار و 804تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 194 تومان اعلام شده است.


کاهش نرخ دلار و یورو در معاملات بازار متشکل ارزی

مدیر ارتباطات بازار متشکل ارزی از کاهش ۲.۲۷ نرخ دلار و ۳.۰۳ درصدی قیمت یورو در معاملات  (ششم آذر) این بازار نسبت به روز معاملاتی قبل خبر داد.

«مهدی گوهررستمی» اظهار داشت:  معاملات اسکناس دلار با قیمت ۲۷ هزار و ۷۵۹ تومان کار خود را شروع کرد و در پایان ساعت معاملات به نرخ ۲۶ هزار و ۴۸۱ تومان رسید که این ارقام معاملاتی، نرخ میانگین روزانه ۲۷ هزار و ۱۳۹ تومان به ازای هر دلار را نشان می‌دهد.
 
وی افزود: در معاملات  بازار متشکل ارز ایران، نماد معاملاتی یورو با نرخ ۳۱ هزار و ۷۶۵ تومان کار خود را شروع کرد و در پایان ساعت معاملات نرخ این واحد پولی به رقم ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید؛ به این ترتیب میانگین وزنی قیمت یورو در معاملات ، نرخ ۳۰ هزار و ۷۴۳ تومان را ثبت کرد.

گوهررستمی افزود: حجم معاملات دلار در بازار متشکل ارز ایران در روز شنبه، ششم آذر، سه میلیون و ۸۱۲ هزار و ۷۰۰ دلار و حجم معاملات در نماد معاملاتی یورو ۲۸۰ هزار و ۴۰۰ یورو بود.

به گفته وی، دلار در پایین‌ترین نرخ خود با رقم ۲۶ هزار و ۴۳۰ تومان و در بالاترین نرخ با رقم ۲۷ هزار و ۷۵۹ تومان معامله شد. همچنین هر یورو در پایین‌ترین نرخ خود به قیمت ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان و در بالاترین نرخ به قیمت ۳۱ هزار و ۷۶۵ تومان معامله شد.


تداوم کاهش پلکانی نرخ دلار و یورو در بازار ارز


جدیدترین نرخ‌ها از بازار ارز نشان می‌دهد که در صرافی‌های بانکی نرخ خرید و فروش دلار و یورو با کاهش همراه است.
تحولات  (یکشنبه هفتم آذرماه ۱۴۰۰) در بازار ارز نشان می‌دهد پس از اعلام بخشنامه بانک مرکزی در راستای ساماندهی بازار ارز، شاخص ارزی با افت معناداری همراه شده است. به گونه ای که نرخ دلار که هفته گذشته در کانال ۲۷ هزار تومان در نوسان بود، حالا یک کانال عقب نشینی کرده و در کانال ۲۶ هزار تومان جای گرفته است. این در شرایطی است که بانک مرکزی در بخشنامه اخیر خود، بر تداوم روند تخصیص ارز به صورت اسکناس با مصارف خدماتی ۲۵‌گانه در صرافی‌های سراسر کشور تاکید داشته است.

میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۵۹۳۸ تومان رسیده است، در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز با کاهش ۳۵۴ تومانی نسبت به روز قبل، به رقم ۲۶۴۶۲ تومان رسیده است.

این در حالی است میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۳۰۰۹۵ تومان تعیین شده است و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۳۰۷۰۳ تومان رسیده است که نسبت به نرخ پایانی روز شنبه، ۳۰۳ تومان ارزان‌تر شده است.