:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
سکه طرح جدید 12 میلیون و 590 هزار تومان، دلار 28861 تومان

هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره بیت کوین و خطر ارزهای مجازی برای مصرف کنندگان / افزایش قیمت سکه به دنبال رشد قیمت دلار / دلار 28950

قیمت ارز در بازار روز چهارشنبه 3 آذر 1400 به روند صعودی خود ادامه داد و به سمت مرز 29 هزار تومانی در حال حرکت است. در ساعات عصر دلار به 28950 تومان رسیده و برخی فعالان بازار، ثبت عدد 29 هزار تومان را نزدیک ارزیابی می کنند. براین اساس، در ساعات صبح نیز، قیمت دلار 28 هزار و 861 تومان، قیمت یورو 32 هزار و 472 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 769 تومان و درهم امارات 7 هزار و 861 تومان اعلام شد. در نتیجه با وجود کاهش قیمت اونس جهانی طلا به زیر 1800 دلار و ثبت عدد 1794 دلار، به علت افزایش قیمت دلار، قیمت سکه طرح جدید نیز افزایش یافت و به 12 میلیون و 640 هزار تومان معامله شده است
کد خبر: ۱۸۳۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
خبراقتصادی – محسن شمشیری
قیمت طلای 18 عیار هر گرم یک میلیون و 246 هزار تومان، قیمت دلار 28 هزار و 861 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12 میلیون و 590 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 12 میلیون و 200 هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 470 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 730 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 310  هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.هر مثقال طلا، 5 میلیون و 398 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

رشد نرخ دلار و یورو در صرافی‌های بانکی
نرخ هر دلار در صرافی‌های بانکی  (چهارشنبه، سوم آذرماه) با ۵۵۴ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۷ هزار و ۳۴۹ تومان رسید.  
قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با ۶۵۶ تومان افزایش، برابر با ۳۰ هزار و ۵۵۲ تومان بود.   همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۸۰۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۵۹۰ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۴۴۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۶۸۴ تومان بود.
این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۷۸۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۵۵ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز چهارشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۶۲۱ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۶۳۵ تومان معامله شد.
قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در این محدوده نوسان داشت و در مقطعی به سمت رقم ۲۷ هزار تومان نیز حرکت کرد. در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بود، البته برای چند روزی نیز در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت.
قیمت دلار در هفته‌های گذشته در کانال ۲۷ هزار تومان نوسان داشت و از اواخر هفته به قیمت ۲۶ هزار تومان عقبگرد کرد، اما  دوباره وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد.   

نوسان قیمت سکه در میانه کانال ۱۲ میلیون تومانی

قیمت سکه  (چهارشنبه، سوم آذرماه) در بازار تهران با ۱۸۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به قیمت ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۴۱۸ هزار تومان شد.
همچنین اُنس جهانی طلا با پنج دلار و ۷۰ سنت کاهش نسبت به روز گذشته معادل یک‌هزار و ۷۹۲ دلار و ۲۳ سنت ارزش‌گذاری شد.
مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است.  نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در مقایسه با روز گذشته ۵۵۶ تومان افزایش یافت و به ۲۷ هزار و ۳۴۹ تومان رسید. انس جهانی طلا در بازار بیش از پنج دلار کاهش داشت. بهای انواع سکه و طلا در واکنش به رشد قیمت دلار، افزایش یافت.  
قیمت هر اونس طلا  با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۷۹۴ دلار و ۹۶ سنت رسید.به گزارش رویترز، با وجود اینکه ارزش دلار تقویت شده و این گمانه زنی قوت گرفته که فدرال رزرو ممکن است زودتر از آنچه انتظار می رود نرخ بهره را افزایش دهد قیمت طلا  شاهد اندکی افزایش بود.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا  با 0.3 درصد افزایش به 1794 دلار و 96 سنت رسید. قیمت طلا دیروز تا 1.4 درصد افت داشت و به پایین ترین رقم از 5 نوامبر رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی  هم با 0.6 درصد افزایش به 1793 دلار و 90 سنت رسید.
شاخص ارزش دلار  نسبتا ثابت بود و در نزدیکی بالاترین رقم 16 ماه اخیر باقی ماند. ارزش بالای دلار موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی می شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.
سرمایه گذاران این احتمال را مطرح می کنند که جرومی پاول که از سوی جو بایدن برای یک دوره دیگر نامزد تصدی ریاست بانک مرکزی آمریکا شده است برای مهار بیشتر قیمت ها اقدام به سرعت بخشیدن به روند عادی سازی سیاست های پولی نماید.
در همین حال نتیجه یک بررسی نشان می دهد بنگاه های اقتصادی انگلیس در ماه جاری میلادی بیشترین رشد را در ثبت سفارشات جدید از ماه ژوئن تاکنون شاهد بوده اند و این در کنار افزایش بی سابقه هزینه ها زمینه را برای افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلیس در ماه دسامبر هموار می سازد.افزایش نرخ بهره موجب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا شده و اشتهای سرمایه گذاران برای حضور در این بازار را کاهش می دهد.
همزمان با کمبود نیروی کار و تاخیر در تحویل مواد خام، از شتاب فعالیت بنگاه های اقتصادی آمریکا در نوامبر کاسته شده و این موضوع به رشد قیمت ها دامن زده است.

هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره بیت کوین و خطر ارزهای مجازی

صندوق بین‌المللی پول در مورد استفاده از ارزهای مجازی از جمله بیت کوین هشدار داده و خواستار تصویب قوانین بیشتری برای حفاظت از مصرف‌کنندگان و مقابله با پول‌شویی و تروریسم مالی شده‌است.
به‌گزارش راشاتودی، صندوق بین‌المللی پول با اشاره به اقدام اخیر السالوادور در قانونی کردن بیت کوین و آماده شدن این کشور برای راه‌اندازی یک شهر بیت کوین هشدار داد، بیت کوین تهدیدی قابل‌توجه برای مصرف‌کنندگان است.
این صندوق اعلام کرد :« در حالیکه ارزهای مجازی و پول دیجیتال قابلیت افزایش کارآمدی سیستم‌های پرداخت را دارند، اما تصمیم السالوادور برای قانونی اعلام کردن بیت کوین یک اقدام مخاطره‌آمیز بوده‌ است.
این صندوق با تاکید بر تقویت قوانین مربوط به ارزهای مجازی و افزایش نظارت بر این اکوسیستم جدید پرداخت اعلام کرد:«با توجه به بی‌ثباتی بالای قیمت بیت کوین، استفاده از آن به‌عنوان یک ارز قانونی خطرات قابل‌توجهی برای امنیت مصرف‌کنندگان و یکپارچگی و ثبات مالی دارد».
السالوادور از ماه سپتامبر  بیت کوین را در کنار دلار آمریکا یک ارز قانونی اعلام کرده‌ و اولین کشور در دنیاست که این ارز مجازی را به رسمیت می‌شناسد. دولت این کشور از آن زمان یک سیستم کیف پول الکترونیکی با عنوان «چیوو» ایجاد کرده که به شهروندان اجازه می‌دهد با بیت کوین پرداخت و سکه‌های دیجیتال را به دلار آمریکا تبدیل کنند.
صندوق بین‌المللی پول خواستار تصویب قوانین بیشتری برای حفاظت از مصرف‌کنندگان و مقابله با پول‌شویی و تروریسم مالی شده‌است