:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
پرداخت ۵۸ هزار میلیارد تومان بابت تسویه و سود اوراق

دولت در 8 ماه اول 17622 میلیارد تومان بابت اوراق سود پرداخت کرده است / میرکاظمی: دولت با تمام محدودیت‌ها سراغ استفاده از پایه پولی نرفت

از اول سال 1400 تا 29 آبان 1400 پرداختی بابت اصل اوراق 405788 میلیارد ریال، پرداختی بابت سود اوراق 176226 میلیارد ریال، جمع کل پرداختی بابت اصل و سود اوراق 582014 میلیارد ریال، تامین مالی دولت از طریق فروش اوراق نقدی 507711 میلیارد ریال و خالص برداشت دولت از بازار پول و سرمایه منفی 74303- میلیارد ریال بوده است یعنی پرداختی دولت بابت بازخرید و سود اوراق بیش از دریافتی از محل فروش اوراق بوده است
کد خبر: ۱۸۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
خبراقتصادی - خزانه داری کل کشور، پیرو اطلاعیه مورخ ۱۴۰۰.۰۸.۲۶ در خصوص نتیجه نوزدهمین هفته عرضه اوراق بهادار دولتی، گزارش عملکرد تسویه اصل و سود اوراق بهادار اسلامی منتهی به تاریخ ۱۴۰۰.۰۸.۲۹ را منتشر کرد.

در این اطلاعیه اعلام شده است، در مقابل مبلغ تأمین شده از طریق انتشار اوراق نقدی تا این تاریخ به مبلغ ۵۰.۷۷۱ میلیارد تومان، مبلغ ۵۸.۲۰۱ میلیارد تومان توسط خزانه‌داری داری کل کشور، به شرح جدول ذیل برای تسویه اصل و سود اوراق در سال جاری پرداخت شده است که بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی منفی است.
از اول سال 1400 تا 29 آبان 1400 پرداختی بابت اصل اوراق  405788 میلیارد ریال، پرداختی بابت سود اوراق 176226 میلیارد ریال،  جمع کل پرداختی بابت اصل و سود اوراق 582014 میلیارد ریال، تامین مالی دولت از طریق فروش اوراق نقدی  507711 میلیارد ریال و خالص برداشت دولت از بازار پول و سرمایه  منفی 74303- میلیارد ریال بوده است یعنی پرداختی دولت بابت بازخرید و سود اوراق بیش از دریافتی از محل فروش اوراق بوده است.

دولت سیزدهم بیشتر از آنکه اوراق بفروشد تسویه کرده است

مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: تا سال ۱۴۰۵ دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق دولت قبل را پرداخت کند، دولت سیزدهم تاکنون بیشتر از آنکه اوراق بفروشد اوراق تسویه کرده است.

دولت با تمام محدودیت‌ها سراغ استفاده از پایه پولی نرفت


رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بی‌ثباتی اقتصادی خط قرمز دولت است، گفت: دولت تا به امروز هم با وجود تمام محدودیت‌ها به سراغ استفاده از پایه پولی نرفته است.رشد اقتصادی، نرخ سرمایه گذاری، نرخ پایین بهره‌وری و افزایش تورم در سال‌های گذشته دارای نوسان و غیرقابل قبول بوده است و دولت تلاش دارد ثبات، امنیت و اطمینان را به اقتصاد کشور برگرداند.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های خوبی در کشور ایجاد شده است، اما متأسفانه هنوز مردم از رفاه مناسب برخوردار نیستند، افزود: در مخازن هیدروکربوری ایران سرآمد است، با توجه به ذخایر بالای نفت و گاز و میزان برداشت کمی که صورت می‌گیرد، سال‌ها این ذخایر می‌تواند کمک کشور و جهان باشد.
در دولت‌های قبل درخواست مردم مسائلی نظیر اشتغال و کارآفرینی بود اما حالا درخواست‌های مردم از سمت اشتغال به سمت معیشت رفته که این موضوع بسیار ناراحت کننده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بی ثباتی اقتصادی خط قرمز دولت است، گفت: دولت تا به امروز هم با وجود تمام محدودیت‌ها به سراغ استفاده از پایه پولی نرفته و آثار آن در کاهش نرخ نقطه‌ای تورم هویدا است.
وی با تأکید بر اینکه بودجه سروقت به مجلس می‌رود، افزود: در بودجه ۱۴۰۱ سعی شده به جای پرداخت به حواشی به متن پرداخته شود و این بودجه تضمین کننده شاخص‌های کلان اقتصادی باشد.