:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بانک مرکزی: ضوابط و مقررات فروش نقدی ارز در صرافی‌ها همان روند قبلی است

کانون صرافان: شرایط فروش اسکناس ارز در صرافی ها تغییر نکرده است / قیمت دلار 28220، سکه ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان

روز دوشنبه اول آذر 1400، قیمت ارز روند باثباتی داشت و قیمت دلار 28 هزار و220 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 793تومان، پوند انگلیس 38هزار و 35تومان و درهم امارات 7 هزار و 680 تومان اعلام شده است. همچنین اُنس جهانی طلا با یک دلار کاهش نسبت به روز یکشنبه برابر یک‌هزار و ۸۴۵ دلار و ۹۴ سنت ارزش‌گذاری شد.در بازار طلا نیز قیمت طلا و سکه افزایش داشته و قیمت سکه (دوشنبه، یکم آذرماه) در بازار تهران با ۱۴۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان رسید
کد خبر: ۱۸۳۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
خبراقتصادی – محسن شمشیری
درحالیکه در روزهای اخیر اخبار و بحث هایی در محافل اقتصادی، بازار و رسانه ها، مبنی بر اعمال تغییرات در قوانین و مقررات مرتبط با نحوه فروش اسکناس توسط صرافی‌ها منتشر شده، اما بانک مرکزی و کانون صرافان اعلام کردند که هیچ‌گونه تغییری در ضوابط و مقررات مرتبط با فروش نقدی ارز در صرافی‌ها ایجاد نشده است.

بانک مرکزی: ضوابط و مقررات فروش نقدی ارز در صرافی‌ها تغییر نکرده است

در این زمینه، مصطفی قمری وفا مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: هیچ‌گونه تغییری در ضوابط و مقررات مرتبط با فروش نقدی ارز در صرافی‌ها ایجاد نشده و اطلاعیه بانک مرکزی خطاب به صرافی‌ها صرفا تاکید مجدد بر لزوم رعایت مقررات مبارزه با پولشویی در این فرآیند بوده است.

تغییر شرایط فروش اسکناس ارز در صرافی ها تکذیب شد

کانون صرافان ایرانیان نیز در اطلاعیه  389 خود به امضای احمد لواسانی رئیس شورای عالی کانون صرافان، اعلام کرد هیچ گونه تغییری در نحوه فروش ارز به صورت اسکناس ذیل سرفصل های مصوب ایجاد نشده است.
 رئیس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان ضمن تکذیب اخبار منتشر شده در این خصوص تاکید کرد که هیچ گونه تغییری در نحوه فروش ارز به صورت اسکناس ذیل سرفصل‌های مصوب ایجاد نشده و صرافان می‌توانند مطابق با رویه و دستورالعمل‌های پیشین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به فعالیت در بازار ارز اقدام کنند.
لواسانی خاطر نشان کرد: اطلاعیه صادر شده در تاریخ ۲۶ آبان ۱۴۰۰ صرفا تاکید مجدد بر مفاد لازم الاجرای قوانین و مقررات حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم از جمله "دستورالعمل اجرایی مبارزه با پولشویی در صرافی‌ها" (مصوب شورای عالی مبارزه با پولشویی) بوده است.
پیش از این بانک مرکزی طی ابلاغیه‌ای به شرکت‌های صرافی اعلام کرد که انجام کلیه معاملات ارزی در سامانه سنا و نیما از طریق واسطه‌های دیگر تحت عناوین مختلف (واسطه‌گری، مشاوره، دلالی و ...) سبب نقض احتمالی قوانین و مقررات شده و موجب ایجاد مسئولیت برای طرفین معامله می‌شود، لذا تاکید می‌شود که هرگونه معامله اعم از خرید و فروش به صورت اسکناس و حواله ارزی صرفا مابین طرفین و بدون دخالت شخص سوم انجام شود؛ بدیهی است که عواقب ناشی از عدم رعایت این موضوع برعهده مدیران و مسئولان شرکت صرافی متخلف خواهد بود.
در این اطلاعیه که به صرافی های سراسر کشور اعلام شده آمده است: در پی انتشار برخی اخبار در رسانه ها در خصوص اعمال تغییرات در قوانین و مقررات مرتبط با نحوه فروش اسکناس توسط شبکه صرافی ها کانون صرافان ایرانیان بدینوسیله ضمن تکذیب اخبار منتشر شده به استحضار صرافان محترم می رساند که هیچ گونه تغییری در نحوه فروش ارز به صورت اسکناس ذیل سرفصل های مصوب ایجاد نشده است.

دلار 28220، سکه ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان

روز دوشنبه اول آذر 1400، قیمت ارز روند باثباتی داشت و قیمت دلار 28 هزار و220 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 793تومان، پوند انگلیس 38هزار و 35تومان و درهم امارات 7 هزار و 680 تومان اعلام شده است. همچنین اُنس جهانی طلا با یک دلار کاهش نسبت به روز یکشنبه برابر یک‌هزار و ۸۴۵ دلار و ۹۴ سنت ارزش‌گذاری شد.
هر دلار در صرافی‌های بانکی  (دوشنبه، یکم آذرماه) با ۱۰ تومان کاهش قیمت در مقایسه با روز گذشته به ۲۶ هزار و ۷۹۵ تومان رسید.
قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با ۱۰ تومان کاهش، برابر با ۳۰ هزار و ۵۵۲ تومان بود.  همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۲۶۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۹۴۷ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۴۲۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار ۶۶۰ تومان بود.
این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۸۰۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۷۸ تومان اعلام شد.
همچنین در سامانه نیما در معاملات روز یکشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۶۲۹ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۶۰۴ تومان معامله شد.
قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در این محدوده نوسان داشت و در مقطعی به سمت رقم ۲۷ هزار تومان نیز حرکت کرد. در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بود، البته برای چند روزی نیز در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت.قیمت دلار در هفته‌های گذشته در کانال ۲۷ هزار تومان نوسان داشت و از اواخر هفته به قیمت ۲۶ هزار تومان عقبگرد کرد.
در بازار طلا نیز قیمت طلا و سکه افزایش داشته و قیمت سکه  (دوشنبه، یکم آذرماه) در بازار تهران با ۱۴۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به قیمت ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۴۹ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۴۱۰ هزار تومان شد.مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است.  نرخ دلار در بازار آزاد به ۲۸ هزار و ۳۵۰ تومان رسید که در مقایسه با روز گذشته افزایش داشت. این افزایش موجب افزایش بهای سکه و طلا شد.

افزایش ملایم قیمت طلای جهانی

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر تورم بالا که هزینه سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را کمتر می کند، اندکی افزایش پیدا کرد.بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۸۴۷ دلار و ۹۵ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۸۴۹ دلار و ۸۰ سنت رسید.
طلا اوایل معاملات پس از اظهارات ریچارد کلاریدا، از مقامات بانک مرکزی آمریکا مبنی بر این که بانک مرکزی در نشست سیاست پولی دسامبر خود ایده تعدیل خرید اوراق قرضه را مطرح می‌کند، به پایین‌ترین قیمت از ۱۰ نوامبر نزول کرده بود.
کایل رودا، تحلیلگر شرکت IG Markets در این باره گفت: در کوتاه مدت تا میان مدت، عوامل بنیادین بازار طلا خوب به نظر می رسند زیرا بازده واقعی منفی است اما احتمالا سیاست پولی تحکیم می‌شود و طلا در بلندمدت به قیمت پایین‌تری کاهش پیدا می‌کند. همچنین انتظارات فزاینده‌ای وجود دارد که آمریکا و چین برای پایین بردن قیمت نفت که یکی از بزرگترین عوامل تاثیرگذار در انتظارات تورمی است، مداخله کنند و این مسئله روی روند قیمت طلا تاثیر گذاشته است و رشد قیمت این فلز ارزشمند را محدود کرده است.
بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا روز دوشنبه ثابت بود و در منفی ۱.۱۱ درصد ایستاد.موضوع دیگری که مورد توجه سرمایه گذاران است، انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکاست.
فعالان بازار همچنین بازگشت محدودیتهای کرونایی در بخش‌هایی از اروپا و تاثیر احتمالی آن بر فعالیت اقتصادی را زیر نظر دارند.
بر اساس گزارش رویترز، موجودی طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق ETF تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز جمعه ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۹۸۵ تن رسید.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، ۲۴ دلار و ۷۱ سنت بود. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۰۳۲ دلار و ۹۷ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ثابت بود و در ۲۰۶۲ دلار و ۲۲ سنت ایستاد.

روز آرام دلار و کاهش قیمت یورو در صرافی‌های مجاز

روزیکشنبه نیز وضعیت بازار ارز و طلا در ایران با ثبات بوده و جدیدترین نرخ‌ها از بازار ارز نشان می‌دهد در دومین روز هفته، شاخص ارزی تغییری چندانی نداشت و نظاره‌گر افت بیشتر یورو در تابلوی معاملات بوده است.بر این اساس در معاملات  (یکشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، با افت ۱۰ ریالی نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۶۲۷۵ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۶۸۰۵ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته می شود که نسبت به روز شنبه، تغییری ندارد. هرچند بهای دلار در معاملات  نسبت به یکشنبه هفته گذشته، بیش از ۴۰۰ تومان کاهش دارد.
همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۹۹۵۷ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۳۰۵۶۲ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان ارزان تر شده است. قیمت یورو نیز در معاملات  نسبت به یکشنبه هفته قبل، بیش از ۹۰۰ تومان کاهش یافته است.

جدیدترین نرخ دلار و یورو در بازار متشکل ارز ایران

بر اساس این گزارش، در معاملات  (یکشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰) بازار متشکل ارزی تا ساعت ۱۵:۳۰، نرخ هر اسکناس دلار آمریکا در این بازار (تنها مرجع رسمی کشف نرخ نقدی ارز - اسکناس) به رقم ۲۶۵۹۹ تومان و نرخ هر اسکناس یورو نیز به رقم ۳۰۳۹۸ تومان رسیده است.

بازگشت لیر ترکیه از پایین‌ترین سطح هفته گذشته

در معاملات  لیر ترکیه از پایین‌ترین رکورد خود بازگشت.به گزارش رویترز، روز دوشنبه لیر ترکیه به کمتر از ۱۱.۲ در برابر دلار رسید. در اواخر هفته گذشته بانک مرکزی مجدداً تحت فشار طیب اردوغان، نرخ سود خود را کاهش داد و نشان داد که کاهش بیشتر در راه است، پس از آن لیر به پایین ترین سطح خود رسید.