:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

استفاده از بلاکچین برای جلوگیری از هک شدن مراکز دولتی و ایجاد رمز ارز پیمان شانگهای

یک اقتصاددان با بیان اینکه آینده جهان بر پایه بلاکچین است گفت: دولت برای جلوگیری از هکهای احتمالی، در مراکز داده ای خود همچون بورس، بانک، ثبت احوال، ثبت اسناد و... از بلاکچین بهره گیرد
کد خبر: ۱۸۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
خبراقتصادی -  سید مصطفی صفاری دکترای اقتصاد و مدرس دانشگاه، بر این باور است که آینده از آن رمز ارزی است که حجم بیشتری از معاملات و مقبولیت داشته باشد و پیشنهاد می کند که رمز ارز ویژه کشورهای عضو شانگهای که ایران نیز عضو آن است ایجاد شود.

او موافق رمز ارز ملی نیست چراکه موفقیت رمز ارزها را در گروی جهانشمولی آنها می داند .

وی تأکید دارد که حوزه رمز ارزها از بعد استخراج بسیار برای ایران با شرایط خاص تحریمی آن مفید و از بعد خرید و فروش بسیار پرنوسان است.
صفاری در گفت وگو با تسنیم گفت: روند شکل گیری پولها حکایت از این دارند که ابتدا پولهای کالایی و سپس پولهای ذاتی (همچون طلا)، پولهای اعتباری (اسکناسهایی که به پشتوانه اعتبار امضای رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد ایجاد می شدند)، پولهای دیجیتال (کارت بانکها) شکل گرفتند و در حال حاضر نیز به رمز ارزها رسیده ایم.

رمز ارزها در واقع یک دیتا بیس اطلاعاتی است که توسط فرد یا سازمانی شکل گرفته است. در این قالب انتشار دهنده ای وجود ندارد و فقط کافی است  در این زنجیره اطلاعاتی (در قالب بلاکچین)، 80 درصد تأیید کنند  تا پولی انتقال یابد.

برخلاف مدلهای قبلی پول که اگر بانک مرکزی کشوری مانع جابجایی پول می شد، امکان انتقال پول وجود نداشت، در حال حاضر به یاری رمز ارزها به راحتی می توان تحریمها و اینگونه محدودیتها را دور زد به انتقال رمز ارز اقدام کرد.

ارزهای رمزنگار، ارزهایی هستند که جهان شمول هستند. محدود به مکان نبوده و در فضای اینترنت هستند. هیچ صادرکننده ای برای رمز ارزها وجود ندارد و افراد بدون اینکه شناسایی شوند می هر زمان بخواهند می توانند آن را به دیگری منتقل کنند.

آمریکا در تلاش است تا ایرانیانی که به کارگزاری مراجعه می کنند، جلوی خرید و فروش آنها را گرفته و رمز ارزهای آنها را بلوکه کند ولی علی رغم همه این تلاشها، به دلیل دخالتهای زیاد دولتها در اقتصاد، رمز ارزها ، آینده اقتصاد جهان را می سازند و دیگر اینگونه دخالتها چندان معنادار نخواهند بود.

آینده جهان بر پایه بلاکچین و ارزهای دیجیتال است، گرچه در حال حاضر عمده مخالفان آنها بانکهای مرکزی هستند.

در خصوص رمز ارزها اجماع جهانی وجود دارد و اقبال از آن بیشتر و بیشتر می شود. به طور مثال در حال حاضر برخی از خودپردازهای رمز ارز را داریم یا حقوق ژاپنی ها در بعضی شرکتها با رمز ارز پرداخت می شود.

در آینده رمز ارزهایی که حجم معاملات و مقبولیت بیشتری داشته باشند، از جذابیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

آینده آن برای رمز ارزها مثبت و روشن ارزیابی می کنم. از دید سرمایه گذاری این حوزه بسیار پر ریسک و از منظر استخراج، برای اقتصاد ایران با توجه به شرایط موجود بسیار مفید است.

بازیگران رمز ارزها دو گروه هستند کسانی که به یاری دستگاههایی به یاری برق و اینترنت تولید و استخراج رمز ارز می کنند و عملاً فعالیت آنها به خصوص در کشوری مانند ایران به دلیل ارزان بودن انرژی کم ریسک است

و گروه دوم کسانی هستند که خرید و فروش رمز ارز می کنند و از نوسان گیری کسب سود می کنند که فعالیت آنها بسیار پر ریسک است. پشتوانه فعالیت آنها انرژی و مقبولیت است.

در ارتباط با استخراج کنندگان رمز ارز بناست تا دولت مجوزهایی به آنها دهد به شرط آنکه رمز ارزها را در اختیار صرافی های مجاز بگذارند تا بتوان تحریمها را دور زد.

رمز ارزها آینده ای رو به توسعه ای دارد و رد و قبول آن توسط کشورها، شرکتها و... تأثیر کوتاه مدت در نوسانات آن دارد ولی نمی توانند بر مقبولیت آن تأثیر منفی بگذارند.

اینکه کشورهایی مانند چین و آمریکا نیز به سمت ارزهای دیجیتال رفته اند . چراکه رمز ارز حوزه ای دانش محور است و این دو کشور هر دو به آن حساس هستند.

واقعیت این است که آمریکا رو به افول است و چین در حال رشد و انتقال دانش از غرب به شرق صورت می گیرد و عملا در سال 2025 چین از آمریکا پیشی می گیرد.

چنانچه گروه شانگهای که ایران نیز عضو آن است بتوانند رمز ارزی را طراحی کنند می تواند به نفع همه کشورهای عضو بوده و به ویژه برای ایران که بیش از 97 درصد مبادلات آن با کشورهای آسیایی است.

 عامل مهم در حوزه رمز ارزها، بحث مقبولیت است. ایران چنانچه بخواهد رمز ارز ملی داشته باشد بیشتر مقبولیت آن داخلی خواهد بود. در حالی که برای موفق شدن در حوزه رمز ارزها نیاز به مقبولیت جهانی است.

در حال حاضر بیش از 2هزار و 500 رمز ارز وجود دارد و در این میان برتری با بیت کوین و در رتبه بعد اتریوم است.

رمز ارزها، در حال حاضر بهترین ابزاری هستند که به کم آن می توان دور زد.

مشکل ما انتقال پول است وگرنه با 15 کشور همسایه مبادله کالایی داریم.

چنانچه ایران بتواند بیت کوین استخراج کند و شرکای آن به ویژه شریک چین آن را مورد پذیرش قرار دهد می تواند به دور زدن تحریمها ادامه دهد. این روند را باید تا تعیین تکلیف برجام ادامه داد. هرچند مجموعه دنیا به سمت ارزهای دیجیتال می رود و این به نفع ماست.
به نظر من به جای آنکه تلاش کنیم که برق به اروپا و... ببریم، تلاش کنیم تا در نیروگاههای مازاد به استخراج رمز ارزها اقدام کنیم و از آن برای انجام صادرات و... بهره بگیریم.

دولت برای جلوگیری از هکهای احتمالی، در مراکز داده ای خود همچون بورس، بانک، ثبت احوال، ثبت اسناد و... از بلاکچین بهره گیرد. چراکه با این کار قادر به بالا بردن هرچه بیشتر امنیت خود خواهد بود.

توصیه به مردم این است که افراد خرید و فروش کننده به دلیل نوسانات بسیار، زیان می بینند ولی در آینده و به طور بلندمدت ممکن است منافعی از حوزه حاصل کنند.

نگاه مثبتی به رمز ارز در کشور وجود دارد و حوزه علمیه و مراکز علمی و پژوهشکده ها نیز در این خصوص در حال بررسی و مطالعه و تحقیق هستند. به هر تقدیر زمینه و بستر خوبی برای استخراج رمز ارز در کشور وجود دارد.