:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
مهندس راجی مدیرعامل شرکت پیرامون سیستم قشم خبر داد؛ معرفی محصولات جدید در نمایشگاه صنعت برق pH Transmitter, Conductivity Transmitter, Cation Filter, Back Pressure Regulator

راجی: رونمایی از چهار محصول جدید شرکت پیرامون سیستم قشم در نمایشگاه صنعت برق

راجی کرمانی مدیرعامل: شرکت پیرامون سیستم قشم پیشرو در زمینه ساخت سیستمهای آنالیز آنلاین در کشور است و برای اولین بار در کشور موفق به ساخت، نصب و راه اندازی این سیستمها در نیروگاههای جدید از جمله سمنگان (سیرجان)، کاشان، سبلان (اردبیل)، فردوسی (مشهد)، عسلویه و ... گردید. باتوجه به توان نیروهای متخصص این شرکت، امسال قصد معرفی محصولات جدید از جمله pH Transmitter, Conductivity Transmitter, Cation Filter, Back Pressure Regulator داریم که در بخش تحقیق و توسعه این شرکت به مرحله تولید رسید و از 7 تا 10 آبان 1400 در نمایشگاه بین المللی صنعت برق در نمایشگاه بین المللی تهران رونمایی خواهد شد
کد خبر: ۱۸۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
اقتصاد گردان - شرکت پیرامون سیستم قشم؛ اولین و بزرگ ترین تولید کننده سیستم های آنالایزر ایران با بیش از 100 پروژه پایان یافته سیستم های آنالایزر گاز، آب و زیست محیطی است و به عنوان نخستین طراح و سازنده سیستمهای آنالایزر، با تحقیق و توسعه در شرکت های دانش بنیان، قطعات و مجموعه های مورد نیاز را تولید و به بازار عرضه کرده و تحویل دستگاه های آنالایزر ساخت داخل برای بخش انرژی سریعنر از رقبای خارجی انجام می شود. پیرامون سیستم قشم بیش از 50 درصد سهم بازار سیستمهای آنالیز فرآیندی را در دست دارد و یکی از شرکت های اصلی کشور در زمینه تامین دستگاه ها و سیستمهای آنالیز فرآیندی است. جوانان متخصص در واحد تحقیق و توسعه، موفق شدند ده ها قطعه و مجموعه مورد نیاز دستگاه های آنالایزر را طراحی و تولید کنند.
در حاشیه نمایشگاه صنعت برق، مهمان غرفه شرکت پیرامون سیستم در سالن 7 نمایشگاه صنعت برق بودیم و با مدیرعامل جوان این شرکت مهندس رضا راجی کرمانی گفت وگویی انجام دادیم که می خوانید.

جناب مهندس راجی، ضمن تشکر از حضور شما در این گفت وگو، بفرمایید که سابقه فعالیت شما در حوزه صنعت چیست و شرکت پیرامون سیستم قشم،‌ از چه سالی شروع به فعالیت کرده و در چه زمینه ای فعال است ؟

رضا راجی کرمانی هستم مدیر عامل شرکت پیرامون سیستم قشم فارغ التحصیل رشته مهندسی برق- الکترونیک از دانشگاه گیلان. بنده کار خودم را از سال 1372 در پتروشیمی اراک (شازند) بعنوان کارشناس تعمیرات سیستمهای ابزاردقیق و آنالایزر شروع کردم. خوشبختانه در آن سال و سالهای بعد، پتروشیمی اراک سایتی در حال ساخت بود و کارشناسان خارجی (ایتالیایی، آلمانی، بلژیکی، انگلیسی و ژاپنی) در حال راه اندازی واحدهای مختلف این مجتمع عظیم بودند، لذا برای یک جوان علاقمند و تشنه یادگیری، بهترین فرصت آموشهای عملی و تکنیکی فراهم آمده بود. به یاد دارم که روزهای زیادی حتی تا پاسی از شب، در سایت حضور داشتم و به مطالعه مدارک دستگاهها و کار بر روی آنها میپرداختم.پس از راه اندازی تقریبا تمامی واحدهای مجتمع، شرایط به حالت عادی کاری درآمد و از آنجایی که همچنان مشتاق به یادگیری بودم و در یک واحد در حال کار و پایدار، چیز زیادی برای یادگیری وجود ندارد، مدتی در نیروگاه بیستون کرمانشاه و پس از آن به استخدام نمایندگی یک شرکت خارجی سازنده تجهیزات ابزاردقیق و آنالایزر (Fisher-Rosemount / Emerson Process) درآمدم. آغاز بکار من در این شرکت با شروع موج ساخت واحدها و مجتمع های پتروشیمی در مناطق ویژه اقتصادی ماهشهر و عسلویه در دهه 80 مصادف شد. پروژه های متعددی خرید، نصب و راه اندازی گردید. تماس مستمر با طراحان آلمانی این سیستمها و سفرهای متعدد به آلمان، فرانسه و انگلستان جهت بررسی های فنی و تستهای کارخانه ای(Factory Acceptance Test) موجب شد که با فرهنگ کار آلمانی بیشتر از پیش آشنا شوم و روشهای طراحی و حساسیتهای ویژه آلمانی ها در طراحی و ساخت تجهیزات صنایع نفت رابیاموزم.
پیشنهاد من برای ساخت این سیستمها در ایران با توجه به تواناییهای داخلی با مخالفت آلمانی ها روبرو گردید، لذا تصمیم گرفتم که ساخت این سیستمها را بصورت مستقل در ایران با تاسیس شرکت مهندسی پیرامون پالای به همراه دو تن از دوستان در سال 1378آغاز نمایم.  

نظر شما در مورد نمایشگاه امسال صنعت برق چیست؟ با توجه به دوره تعطیلی نمایشگاه ها به خاطر بحران کرونا،‌ استقبال از نمایشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟ و برگزاری نمایشگاه چه کمکی به صنعت در این شرایط می کند؟


 طی چند سال گذشته صنعت کشور و بخصوص صنعت برق با مشکلات زیادی روبرو بوده که یکی از این مشکلات بحران کروناست. همه گیری کرونا در چند مرحله موجب تعطیلی موقت کار در کارخانجات و کارگاههای تولیدی گردید، نمایشگاهها که محل تبادل افکار و نمایش محصولات جدید بود، برگزار نشد و مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی این معضل جهانی برای صنعت کشور ما به همراه داشت. امید است که امسال نمایشگاه صنعت برق با توجه به واکسیناسیون تعداد زیادی از هموطنان و البته با رعایت پروتکل های مرسوم، بخوبی و با بازدهی خوبی برگزار گردد.

هدف شما از شرکت در نمایشگاه امسال صنعت برق چیست و آیا از محصولات جدیدی در این نمایشگاه رونمایی می کنید؟ خدمات و محصولات شما در چه بخشی از صنعت برق کاربرد دارد و تا چه حد می تواند به ظرفیت سازی و بهبود تولید برق کمک کند؟

همانطور که میدانید شرکت پیرامون سیستم قشم پیشرو در زمینه ساخت سیستمهای آنالیز آنلاین در کشور است و برای اولین بار در کشور موفق به ساخت، نصب و راه اندازی این سیستمها در نیروگاههای جدید از جمله سمنگان (سیرجان)، کاشان، سبلان (اردبیل)، فردوسی (مشهد)، عسلویه و ... گردید.
باتوجه به توان نیروهای متخصص این شرکت، امسال قصد معرفی محصولات جدید از جمله pH Transmitter, Conductivity Transmitter, Cation Filter, Back Pressure Regulator داریم که در بخش تحقیق و توسعه این شرکت به مرحله تولید رسیده است.

با توجه به مشکلات کمبود تولید برق درکشور، اتلاف انرژی، فرسودگی خطوط انتقال، مشکل سوخت نیروگاه ها و آلودگی هوا و... به نظر شما چه اقداماتی باید انجام شود که ضمن افزایش تولید، بهینه سازی تولید، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا و اقدامات زیست محیطی،‌ کنترل مصرف آب در نیروگاه ها و... انجام شود و شرکت شما در این زمینه چه خدماتی می تواند به صنعت برق کشور ارایه دهد؟


مواردی که در سوال فوق مطرح شد، خود دربرگیرنده پاسخ خود است و آن در یک عبارت "بهینه سازی تولید و مصرف" مستتر شده! با بهینه سازی احتراق، میزان آلاینده ها کاهش پیدا میکند، هزینه تولید کاهش مییابد، تولید افزایش مییابد و خوردگی و فرسودگی در تجهیزات نیروگاهها کم میشود. و همه اینها محقق نمیشود مگر با اندازه گیری پارامترهای کیفیت آب و بخار و اندازه گیری میزان احتراق! لرد کلوین میگوید: هرگاه بتوان آنچه را که درباره اش صحبت می کنیم اندازه گرفته و آن را با اعداد و ارقام نمایش دهیم آنگاه می توانیم ادعا کنیم که چیزی در آن خصوص می دانیم .

علاوه بر مشکلات عمومی اقتصاد و صنعت کشور، با چه مشکلاتی در زمینه های مالی، تولید، انتقال پول و دریافت طلب ها مواجه هستید و چه انتظاری از مسوولان دولت، صنعت برق کشور،‌ وزارت نیرو و سندیکای برق و تشکل های مرتبط با صنعت برق دارید؟


مشکلات شرکت ما چیزی فراتر از مشکلات جامعه و اقتصاد کشور نیست! لذا با حل مشکلات اقتصادی کشور مشکل اکثر کارخانجات تولیدی نیز حل میشود. کمبود نقدینگی، قوانین دست و پاگیر، عدم ثبات در قوانین و دستورالعمل های و برداشت سلیقه ای از قوانین، عدم پرداخت مطالبات شرکتهای تولیدی، مشکلات انتقال پول در خریدهای خارجی، عدم یکپارچگی و وحدت هدف در دستگاههای دولتی ( هر دستگاه بصورت جزیره ای ومستقل عمل کرده و لذا گاها" هدفها در تضاد با یکدیگر هستند) .
از مسئولین انتظار میرود که در سیاست گذاریهای تولید از نظرات تشکلهای بخش خصوصی مانند سندیکای برق و انجمنهای تولیدی استفاده کنند. دولت نباید بخش خصوصی را رقیب خود بداند. تنها تولید و صادرات میتواند کشور را از شرایط موجود اقتصادی خارج کند.
 
در مجموعه وزارت نیرو و صنعت برق با کدام شرکت ها همکاری دارید و مشتریان عمده شما چه شرکت هایی هستند؟


ما با بسیاری از نیروگاهها بصورت مستقیم در تماس هستیم و نیازهای آنها را برطرف می کنیم. درحال حاضر قرارداد بزرگی برای ساخت سیستمهای آنالیز آب و بخار با شرکت مپنا بویلر داریم که در 15 نیروگاه نصب شده و خواهد شد. همچنین با پژوهشگاه نیرو قرارداد مشترکی برای ساخت دستگاه آنالیز خلوص هیدروژن داریم که در مراحل پایانی تولید است.


به نظر شما فوری ترین اقداماتی که باید برای بهبود تولید و صنعت برق و آب انجام شود چیست؟


به نظر من مهمترین اقدام دولت میتواند تخصیص بودجه برای بهینه سازی نیروگاهها و خطوط انتقال موجود باشد که موجب افزایش راندمان شبکه برق کشور و برطرف شدن میزان زیادی از کمبود برق باشد و در مرحله بعد تخصیص بودجه برای تکمیل نیروگاه های ناتمام است.

وضعیت تولید و قراردادها و اشتغال شرکت در سال ۱۴۰۰ چگونه بود و نسبت به سال های قبل از کرونا و تحریم چه رشد یا رکود نسبی داشته اید؟


همانطور که پیشتر عرض شد، شرکت پیرامون سیستم قشم قراردادی بلند مدت با شرکت مپنا بویلر برای ساخت تعداد زیادی سیستم برای نیروگاههای در حال ساخت دارد و تا سال 1401 این قرارداد تکمیل و تحویل مشود. اما در سال 1400 قرارداد جدیدی نداشتیم که نشان از کاهش سرمایه گذازی در بخش برق دارد.

در ‍پایان اگر نکته ای لازم می دانید بفرمایید.

باید این نکته را درنظر داشت که انرژی الکتریکی، بهترین، کم خطر ترین و در مجموع پاکترین انرژی است که میتوان استفاده کرد و لذا سرمایه گذاری در تولید و انتقال برق به نفع کشور میباشد. مسئولین باید در نظر داشته باشند در حال حاضر کشور از نظر پتانسیلهای علمی و فنی در شرایط بسیار بالایی قرار دارد و میتوان این پتانسیل را در راه بهبود سامانه های برقی به فعل تبدیل کرد. این استفاده نه تنها باعث افزایش تولید کشور خواهد شد بلکه باعث بکارگیری نیروهای متخصص و ایجاد بازار کار برای این قشر خواهد بود.

مدیر روابط عمومی شرکت پیرامون سیستم قشم    میترا فتحی  m.fathi@piramoonco.com      09393104050