:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

آغاز افت فشار تولید گاز در پارس جنوبی

مشاور رییس جمهور با اشاره به آغاز افت فشار گاز پارس جنوبی گفت: با توجه به طلب صندوق توسعه ملی از شرکت نفت و وزارت نفت بابت تعهدات ارزی، این آمادگی را داریم که با دریافت سهمیه‌های نفت در ازای سرمایه گذاری در مناطق آزاد، تجاری و اقتصادی بخشی از این بدهی‌ها را در قالب تهاتر تسویه کنیم.
کد خبر: ۱۸۱۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
اقتصادگردان- سعید محمد امروز در مراسم آغاز به کار نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه هم اکنون ایران یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان را در اختیار دارد، اظهار کرد: بیماری مزمن اقتصادی از روزی آغاز شد که کشورهای بدون ذخایر نفت و گاز با تکمیل زنجیره‌های ارزش بالاترین بهره را از ذخایر نفت و گاز سایر کشورها بردند.

مشاور رییس جمهور با اشاره به ضرورت تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، تصریح کرد: به دلیل غفلت از تکمیل زنجیره ها و خوشه های صنعتی در سال های گذشته تاکنون با وجود ذخایر عظیم هیدروکربوری، پتانسیل نیروی انسانی متخصص و توانمند، ظرفیت بالای ساخت داخل اما امروز به صادرکننده خام محصولات تبدیل شده ایم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به آغاز افت فشار تولید گاز در پارس جنوبی و به صدا درآمدن کاهش تولید در این میدان مشترک گازی، بیان کرد: تاکنون تمهیداتی برای حفظ و نگهداشت تولید گاز پارس جنوبی دیده نشده است و وضعیت پارس جنوبی مطلوب ارزیابی نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات مالیاتی در مناطق آزاد و اقتصادی کشور به زودی حل می شود، تاکید کرد: دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، آماده افزایش جذابیت و بسترسازی برای سرمایه گذاری و کشف ظرفیت‌های جدید جذب سرمایه در مناطق آزاد و اقتصادی با رویکرد تکمیل زنجیره‌های ارزش و صادراتی است.

این مقام مسئول از برنامه ریزی برای راه اندازی مقدمات تالار بین المللی بورس در مناطق آزاد و اقتصادی خبر داد و افزود: مرحله اول این تالاری با هدف تهیه و عرضه اوراق اتفاق خواهد افتاد.

محمد همچنین با اشاره به طلب صندوق توسعه ملی از شرکت ملی نفت و وزارت نفت بابت تعهدات ارزی، بیان کرد: دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، این آمادگی را دارد که با دریافت سهمیه های نفت در ازای سرمایه گذاری در مناطق آزاد، تجاری و اقتصادی بخشی از این بدهی‌ها را در قالب تهاتر تسویه کند.

۴۰ درصد ظرفیت تولید سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت خالی است

مجید محمدپور - رئیس‌هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت نیز در این مراسم با اعلام اینکه در شرایط فعلی شاهد مهاجرت گسترده سازندگان تجهیزات صنعت نفت به کشورهای مختلف از جمله ترکیه هستیم، اظهار کرد: آسان‌سازی شرایط سرمایه گذاری و جذابیت‌ها، سازندگان صنعت نفت را مجاب کرده که خطوط تولید و سرمایه گذاری ها در برخی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه انجام دهند.

وی اظهار کرد: برای اشتغال نیاز به تولید، برای تولید نیاز به سرمایه گذاری و برای سرمایه گذاری نیاز به جذابیت داریم، گفت: آیا در شرایط فعلی جذابیتی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی داریم؟

وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی شاهد مهاجرت گسترده سازندگان تجهیزات صنعت نفت به کشورهای مختلف از جمله ترکیه هستیم، تصریح کرد: آسان سازی شرایط سرمایه گذاری و جذابیت‌ها، سازندگان صنعت نفت را مجاب کرده که خطوط تولید و سرمایه گذاری‌ها در برخی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه انجام دهند.

رئیس‌هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به برگزاری دو نمایشگاه تخصصی حمایت از ساخت داخل با حمایت از صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بیان کرد: برگزاری این دو نمایشگاه درصد ساخت داخل کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را از ۷۰ به ۸۵ درصد افزایش داده و هم اکنون از تولید مواد شیمیایی و کاتالیست تا توربین، پیچ و مهره و اکثر تجهیزات پرمصرف را توان داخلی سازی و ایرانی سازی داریم.

محمدپور با اشاره به امضای تفاهم نامه ای با گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با هدف تامین کالا و تجهیزات مگاپتروشیمی وسط سازندگان و صنعتگران ایرانی، بیان کرد: مناطق آزاد و تجاری این توان و پتانسیل را دارند که به هاب ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت تبدیل شوند.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون ۴۰ درصد ظرفیت تولید سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت خالی و بدون استفاده مانده است، تاکید کرد: در شرایط فعلی هزینه های خودتحریمی داخلی به مراتب بیشتر از تحریم های خارجی است.