:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
دلار27487 سکه 11 میلیون و 750 هزار تومان / قیمت دلار در صرافی‌های بانکی کاهش یافت

کاهش قیمت ارز و طلا در بازار به دنبال پیگیری شرایط مذاکرات در بروکسل

به دنبال سفر معاون وزارت خارجه به بروکسل برای بررسی موضوعات مورد نظر در مذاکرات هسته ای، قیمت ارز کاهش یافت و در بازار آزاد قیمت دلار 27 هزار و 487 تومان، قیمت یورو31 هزار و 902تومان، پوند انگلیس 37هزار و 846 تومان و درهم امارات 7 هزار و 483 تومان اعلام شده است. به نظر می رسد که با شروع مذاکرات هسته ای بازار واکنش مثبت نشان داده و روبه کاهش قیمت ها گذارد. هر دلار در ساعت عصر سه شنبه به ۲۷ هزار و ۵۴۰ و هر یورو ۳۱ هزار و ۹۴۰ تومان فروخته شد
کد خبر: ۱۸۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
خبراقتصادی – محسن شمشیری
به دنبال سفر معاون وزارت خارجه به بروکسل برای بررسی موضوعات مورد نظر در مذاکرات هسته ای، قیمت ارز کاهش یافت و در بازار آزاد قیمت دلار 27 هزار و 487 تومان، قیمت یورو31 هزار و 902تومان، پوند انگلیس 37هزار و 846 تومان و درهم امارات 7 هزار و 483 تومان اعلام شده است. به نظر می رسد که با شروع مذاکرات هسته ای بازار واکنش مثبت نشان داده و روبه کاهش قیمت ها گذارد. هر دلار در ساعت عصر سه شنبه به ۲۷ هزار و ۵۴۰ و هر یورو ۳۱ هزار و ۹۴۰ تومان فروخته شد.
در بازار طلا نیز قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۱۶۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و۷۵۰هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 500 هزار تومان است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 80 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 570 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و220هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 550 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 37 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
نادر بذرافشان دبیر اتحادیه طلاو جواهر کشور گفت: بدلیل نوسانات نرخ ارز قیمت سکه دلار  سه شنبه 4 آبان نسبت به روز گذشته کاهشی بود.هر انس جهانی نسبت به روز گذشته ۴ دلار افزایش یافته به ۱۸۰۲ دلار رسید و قیمت سکه ۵۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۵ هزار تومان و هر متقال طلای ۱۷ عیار ۲۵ هزار تومان کاهش داشت.قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان و ربع سکه ۳ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شده است.هر مثقال طلای ۱۷ عیار، ۵ میلیون و ۴۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان فروخته شده است.
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی  (سه‌شنبه، چهارم آبان‌ماه) در مقایسه با روز گذشته با ۶۷ تومان کاهش به ۲۷ هزار و ۲۷ تومان داد و ستد شد. قیمت فروش یورو نیز در ساعت ۱۳  در مقایسه با روز کاری گذشته با ۱۴۰ تومان افزایش برابر ۳۱ هزار و ۴۵۰ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۴۹۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۸۲۷ تومان بود.
علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۶۶۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۹۰۸ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۹۶۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۲۴۷ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز سه‌شنبه، حواله یورو به ۲۷ هزار و ۸۷ تومان فروخته و حواله دلار به ۲۳ هزار و ۳۲۵ تومان معامله شد.
قیمت دلار در خرداد ماه به ۲۶ هزار تومان رسید و  از آن پس، حرکت رفت و برگشتی در این محدوده قیمتی و حرکت به سمت رقم ۲۷ هزار تومان داشت. اما از ابتدای شهریورماه قیمت‌ها در برخی مواقع نزولی بود یا برای چند روز پیاپی ثبات قیمت را داشتیم. البته برای چند روزی در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان نیز معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت.
براساس این گزارش، از یازدهم مهرماه بهای دلار کاهشی شد و در هفته‌های گذشته قیمت دلار در کانال ۲۶ هزار تومان نوسان داشت و از روز گذشته وارد کانال ۲۷ هزار تومانی شد.

سکه ۵۰ هزار تومان ارزان شد
صبح سه شنبه قیمت سکه در بازار تهران با ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۴۰ هزار تومان شد.همچنین اُنس جهانی طلا با یک دلار و ۸۵ سنت کاهش نسبت به روز گذشته به یک‌هزار و ۸۰۲ دلار و ۶۶ رسید.
مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است.  نرخ ارز در صرافی‌های بانکی ۶۸ تومان کاهش یافت. همچنین در بازار جهانی نیز قیمت انس جهانی طلا نزدیک به ۲ دلار کاهش داشت. با توجه به افت قیمت دلار و انس جهانی طلا قیمت انواع سکه و طلا در بازار  کاهشی بود.

احتیاط بازار طلا در برابر واکنش بانک های مرکزی به تورم

قیمت هر اونس طلا  با ۰.۲۶ درصد کاهش به ۱۸۰۳ دلار و ۷ سنت رسید.به دنبال تقویت دلار و رشد سوددهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و در حالی که سرمایه گذاران در حال ارزیابی واکنش احتمالی بانک های مرکزی به رشد تورم هستند، قیمت طلا روز سه شنبه شاهد کاهش بود، اما در بالای رقم 1800 دلار باقی ماند.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا  با 0.26 درصد کاهش به 1803 دلار و 7 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی  برای تحویل در ماه دسامبر با 0.17 درصد کاهش به 1803 دلار و 70 سنت رسید.روز دوشنبه قیمت طلا با حدود یک درصد جهش به رقم 1809 دلار و 66 سنت رسید و تنها حدود 4 دلار با بالاترین رقم یک ماه اخیر که هفته پیش به ثبت رسید فاصله داشت.
شاخص ارزش دلار روز سه شنبه شاهد رشد 0.1 درصدی بود و سبب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز  به رقم 1.6369 درصد رسید و موجب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا شد.استفن اینز تحلیلگر موسسه مدیریت دارایی اس پی آی در این باره گفت: «با توجه به وضعیت تورمی کنونی و تا زمانی که فدرال رزرو اقدام قابل توجهی برای مهار تورم صورت ندهد احتمالا شاهد تقویت قیمت طلا خواهیم بود. اما اگر تورم از کنترل خارج شود، ممکن است فدرال رزرو سریعتر از آنچه انتظار می رود اقدام به بالا بردن نرخ بهره کند و این موجب تضعیف قیمت طلا خواهد شد. وی هشدار داد که فدرال رزرو همچنین باید با نگرانی ها در مورد تضعیف رشد اقتصادی نیز دست و پنجه نرم کند که به نوبه خود می تواند موجب انقباضی تر شدن سیاست پولی این نهاد گردد.
ارزهای دیجیتالی از جای خود بلند شدند

پس از سه روز ریزش، همه ارزهای دیجیتالی مهم صعود کردند.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، خبر ورود غول پرداخت آمریکایی به بازار رمزارزها باعث تقویت جایگاه صعودی ها شده است. مسترکارد در حال همکایر با پلتفرم بکت است تا امکان ارایه خدمات مبتنی بر رمزارزها را برای بنگاه های تجاری و بانک های کوچک برای مشتریان خود فراهم کند. در بیانیه صادرشده توسط مسترکارد به همین مناسبت آمده است که مشتریان امکان خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتالی را با استفاده از کیفی پولی که معرفی می شود، خواهند داشت.  
اثرگذاری افراد مشهور در بازار رمزارزها روی نحوه معاملات تاثیر قابل توجهی داشته است. مدیرعامل صرافی باینانس در یک پیام توییتری نوشته است که نوسانات بسیار شدیدی برای بازار رمزارزها در راه خواهد بود. موسسه پنترا کپیتال در یک مدل سنجی خبر از احتمال سقوط قیمت بیتکوین تا ۸۰ درصد را داده و ایلان ماسک- مدیرعامل تسلا و یکی از دو فرد ثروتمند جهان به حمایت از شیبا ادامه داده است.  
بزرگ ترین خرده فروشی جهان بی سر و صدا در حال پذیرش بیتکوین است. طبق گزارش برخی کاربران، در حدود ۲۰۰ دستگاه خودپرداز مستقر در برخی از شعبات این فروشگاه در آمریکا، مشتریان امکان خرید بر حسب بیتکوین را پیدا کرده اند. اگرچه این خودپردازها متعلق به شرکت کوین استار هستند اما این اقدام می تواند زمینه ساز تدریجی پذیرش کامل ارزهای دیجیتالی توسط والمارت باشد که در صورت وقوع به طور حتم تاثیر مثبت زیادی روی بازار خواهد داشت.  
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۵۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۱۴ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.   هزار تومان شد.

صعود همزمان یوان و دلار

ارزش پول های ملی دو اقتصاد نخست جهان در برابر رقبا بیشتر شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات  با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۸۱۲ واحد بسته شد.شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می شود که شاخص دلار شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای یورو،  پوند انگلیس،  روپیه هند،  دلار استرالیا،  دلار کانادا،  دلار سنگاپور،  فرانک سوییس،  رینگت مالزی،  ین ژاپن و یوان چین است.در تازه‌ترین دور از معاملات،  پوند با ۰.۰۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۷۶ دلار مبادله شد.  یورو ۰.۲۸ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۶ به ۱.۱۶۱ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی،  هر دلار با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱۱۳.۷۱۲ ین رسید.  در برابر همتای استرالیایی،  هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۴۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۸۵ یوان چین اعلام شد.
به گزارش رویترز، باقی ماندن جریان سرمایه ورودی خارجی به چین در سطحی مستحکم بیش از پیش به تقویت جایگاه یوان منجر شده است. داده‌های وزارت بازرگانی چین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چین در ۹ ماه امسال به ۸۵۹.۵۱ میلیارد یوان ( ۱۲۹.۲۶ میلیارد دلار) رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه منتهی به سال قبل ۱۹.۶ درصد افزایش نشان می دهد. کشورهای عضو اتحادیه آ. سه. آن با ۳۱.۴ درصد کل سرمایه گذاری ها بزرگ ترین سرمایه گذار خارجی در چین بوده اند.  
ادامه بالا ماندن نرخ تورم در سطح جهانی به یک نگرانی بزرگ در بازار ارز تبدیل شده است. جروم پاول- رییس بانک مرکزی آمریکا- با بیان اینکه این نهاد به زودی به برنامه خرید اوراق قرضه خود خاتمه خواهد داد نسبت به بازگشت تورم آمریکا به محدوده دو درصدی تا سال آینده ابراز امیدواری کرده است. از طرف دیگر جک دورسی- مدیرعامل توییتر- در یک پیام توییتری عجیب نوشت: ابرتورم همه چیز را عوض خواهد کرد.  به زودی ابرتورم در آمریکا و بعد از آن در سایر نقاط جهان اتفاق خواهد افتاد.  

یوان چین تحت تاثیر عملکرد نیرومند اقتصاد این کشور کماکان در جایگاه مستحکمی قرار دارد. آمارهای منتشرشده نشان می دهد نرخ تورم چین در ١٢ ماه منتهی به سپتامبر به مثبت ۰.۷ درصد رسیده است. این نرخ تورم که ۰.۱ درصد کمتر از  تورم ماه قبل و ۰.۲ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر کاهش قیمت گوشت خوک قرار گرفته که تورم آن به منفی ۴۶.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. این کمترین تورم ثبت شده ۶ ماه اخیر در چین بوده است.  

دلار در روزهای اخیر صعود قابل توجهی مقابل رقبا داشته و اکنون برخی از معامله گران در حال خارج کردن بخشی از سود خود هستند. با توجه به اینکه هم صندوق بین المللی پول و هم بانک جهانی از رشد خوب اقتصادی آمریکا در سال جاری و سال آینده خبر داده اند اسکناس سبز موقعیت مستحکمی خواهد داشت البته عملکرد اقتصادی بهتر چین، توجه معامله گران را به روی سرمایه گذاری بر روی یوان نیز جلب کرده و دلار کاملا از نرخ برابری بالای هفت یوانی سال قبل فاصله گرفته است.