:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تداوم روند کاهشی سطح آب دریای خزر

سطح آب دریای خزر که در خرداد سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر از آن کاهشی ۱۱ سانتیمتری داشت، در بهار امسال نیز افتی ۱۹ سانتیمتری را نسبت به سال گذشته به ثبت رساند.
کد خبر: ۱۸۱۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
اقتصادگردان- شانزدهم آبان ماه پارسال «سیده معصومه بنی هاشمی» مدیر مرکز مطالعات دریای خزر اظهار داشت: روند کاهشی سطح تراز آب دریای خزر همچنان ادامه دارد که علت اصلی این امر به کاهش ورودی آب رودخانه‌های اصلی مربوط است.

وی ادامه داد: سطح تراز آب دریای خزر در سال آبی۹۸-۹۷ حدود ۱۵ سانتیمتر کاهش یافته بود.

اکنون گزارش تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که سطح آب دریای خزر در ادامه روند کاهشی خود، تا پایان خردادماه سال آبی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ درمقایسه با دوره مشابه گذشته، ۱۱ سانتیمتر کاهش یافته است.

بررسی مؤلفه‌های اقلیمی مؤثر بر بیلان آبی دریای خزر حاکی از افزایش دما و تأثیر آن بر روند کاهشی تراز آب بوده است.

وضعیت دریای خزر در پاییز پارسال

میانگین تراز سطح آب دریای خزر در فصل پاییز ۱۳۹۹، به۲۷.۳۷ - متر رسید. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل (پاییز سال ۹۸) ۴ سانتیمتر  و نسبت به میانگین سطح آب در فصل تابستان ۱۳۹۹، ۳۱ سانتیمتر کاهش یافته است.

کمترین تراز آب لحظه‌ای در این فصل برابر منفی ۲۷.۶ متر و بالاترین تراز آب لحظه‌ای برابر  منفی ۲۷.۰۳ متر بوده که به ترتیب در نیمه اول آذرماه و نیمه اول مهرماه مشاهده شده‌اند. دامنه نوسانی تراز آب پاییز برابر حدود ۵ سانتیمتر است.

زمستان پارسال وضعیت دریای خزر چگونه بود؟

در فصل زمستان ۱۳۹۹ ، میانگین تراز سطح آب با کاهش ۷ سانتیمتری نسبت به فصل پاییز، برابر منفی ۲۷.۴۴ متر بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ سانتیمتر کاهش یافته است.

کمترین و بیشترین تراز آب لحظه‌ای مشاهده شده در این فصل برابر منفی ۲۷.۸۸ و منفی ۲۷.۱ متر بوده و به ترتیب در نیمه دوم دی‌ماه و نیمه دوم اسفندماه رخ داده است.

دامنه نوسان تراز آب در این فصل بسیارکم و حدود ۲ سانتیمتر بوده است.

بهار امسال بر دریای خزر چه گذشت؟

در فصل بهار ۱۴۰۰ ، تراز آب با کاهش قابل ملاحظه ۱۹ سانتیمتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به  منفی ۲۷.۳۴ متر رسیده است.

کمترین تراز آب لحظه‌ای این فصل در نیمه اول فروردین‌ماه و بالاترین تراز آب لحظه‌ای در نیمه اول خردادماه و به ترتیب برابر منفی ۲۷.۶۵ متر و منفی ۲۶.۹۸ متر مشاهده شده‌اند. دامنه نوسانی این فصل نیز ۱۵ سانتیمتر بوده است.

روند تغییرات تراز آب

میانگین تراز آب در ۹ ماه اول سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، معادل منفی ۲۷.۳۸ متر بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۱ سانتیمتر و در مقایسه با دو سال گذشته، ۲۳ سانتیمتر کاهش داشته است.

با توجه به کاهش قابل ملاحظه سطح آب در فصل بهار ۱۴۰۰ نسبت به فصول زمستان و پاییز ۱۳۹۹ و نقش مؤثر این فصل در افزایش تراز آب دریای خزر (بدلیل افزایش منابع آب رودخانه‌های مهم تخلیه شده به دریا)، انتظار می‌رود میانگین سطح آب در ماه‌های آتی بیش از این میزان کاهش یابد.