:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
افزایش قیمت سکه در پی رشد انس جهانی و نرخ دلار / دلار صرافی وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد

افزایش قیمت دلار و اونس جهانی طلا / کاهش ارزش لیر ترکیه پس‌ از تهدید سفرای خارجی توسط اردوغان

روز دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ قیمت ارز افزایش یافت و دلار به 27 هزار و 665 تومان، انس جهانی به ۱۸۰۰ دلار رسیده و به این ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شده است
کد خبر: ۱۸۱۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
روز دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ قیمت ارز افزایش یافت و  دلار 27 هزار و 665 تومان، قیمت یورو32 هزار و 263تومان، پوند انگلیس 38هزار و 149 تومان و درهم امارات 7 هزار و 532 تومان اعلام شده است.
محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت:  دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ به دلیل رشد قیمت ارز و انس جهانی شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هستیم.انس جهانی به ۱۸۰۰ دلار رسیده و به این ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شده است.هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار  ۱ میلیون و ۱۷۱ هزار تومان فروخته شده است.
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی  (دوشنبه، سوم آبان‌ماه) در مقایسه با روز کاری گذشته (شنبه، یکم آبان‌ماه) با ۲۹۵ تومان افزایش به ۲۷ هزار و ۹۴ تومان داد و ستد شد. قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز کاری گذشته با ۳۰۰ تومان افزایش برابر ۳۱ هزار و ۳۱۰  تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۵۵۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۶۹۰ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۳۱۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۶۳۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۹۱۷ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز دوشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۱۶ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۲۸۶ تومان معامله شد.
 قیمت دلار در خرداد ماه به ۲۶ هزار تومان رسید و  از آن پس، حرکت رفت و برگشتی در این محدوده قیمتی و حرکت به سمت رقم ۲۷ هزار تومان داشت. اما از ابتدای شهریورماه قیمت‌ها در برخی مواقع نزولی بود یا برای چند روز پیاپی ثبات قیمت را داشتیم. البته برای چند روزی در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان نیز معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت.
براساس این گزارش، از یازدهم مهرماه بهای دلار کاهشی شد و در هفته‌های گذشته قیمت دلار در کانال ۲۶ هزار تومان نوسان داشت و  وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد.
قیمت سکه در بازار تهران  (دوشنبه، سوم آبان‌ماه)) به رقم ۱۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۷۱ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۷۵ هزار تومان شد.همچنین اُنس جهانی طلا با ۱۰ دلار افزایش نسبت به روز کاری گذشته برابر یک‌هزار و ۸۰۳ دلار و ۶۶ شد.
مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است.  نرخ ارز در صرافی های بانکی ۲۹۵ تومان رشد داشت.همچنین در بازار جهانی نیز قیمت انس جهانی طلا ۱۰ دلار افزایش داشت. با وجود رشد قیمت جهانی طلا و افزایش نرخ دلار با توجه کاهش داد و ستدها در بازار قیمت سکه ثابت بود.
به دنبال تضعیف دلار و در حالی که سرمایه گذاران در حال ارزیابی نحوه واکنش فدرال رزرو به فشارهای تورمی هستند قیمت طلا روز دوشنبه در حوالی رقم 1800 دلار در نوسان بود.
روز جمعه و پس از آنکه رئیس فدرال رزرو اعلام کرد بانک مرکزی آمریکا باید برنامه کاهش خرید دارایی را به زودی آغاز کند، قیمت طلا ابتدا به بالاترین رقم از اوایل ماه سپتامبر رسید اما بعد اندکی افت کرد.
کایل رودا تحلیلگر موسسه آی جی مارکتس در این باره گفت: «در حالی که برخی سرمایه گذاران به دنبال در امان نگه داشتن دارایی های خود از تورم هستند شاهد شکل گیری روند مقطعی رشد قیمت طلا هستیم.» وی افزود، اگر قیمت طلا از رقم 1800 دلار عبور کند سطح مقاومت فنی بعدی 1830 دلار خواهد بود.
اما به گفته رودا در بلند مدت روند حرکت قیمت طلا بیشتر بستگی به این خواهد داشت که بانک های مرکزی برای مهار تورم چگونه اقدام می کنند.فعالان بازار اکنون به نشست های بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی انگلیس در روز پنجشنبه چشم دوخته اند. انتظار نمی رود هیچ کدام از این دو بانک تغییری در سیاست پولی خود اعمال کند، اما شاخص های بازار نشان از رشد بیشتر شاخص های تورم دارد.عامل دیگری که به تقویت قیمت طلا کمک کرده کاهش 0.1 درصدی شاخص دلار بوده است.

کاهش ارزش لیر ترکیه پس‌ از تهدید سفرای خارجی توسط اردوغان

ارزش لیر ترکیه که از قبل هم تحت تاثیر کاهش غیرمنتظره نرخ بهره قرار داشت، با سخنان رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر اخراج سفرای ۱۰ کشور به خاطر طرفداری از یکی از منتقدان دولت، باز هم کاهش یافت. جدیدترین درگیری دیپلماتیک ترکیه دلیل دیگری به تاجران برای فروش ارز این کشور داده و ارزش لیر را به پایین‌ترین رقم در این کشور رسانده‌است.ارزش لیر ترکیه 1٫6 درصد در اولین ساعات آغاز معاملات و در بحبوحه‌ نقدینگی پایین کاهش‌ یافته و برای سومین روز پیاپی به کمترین رقم رسیده‌است. ارزش لیر در حال حاضر 1٫5 درصد پایین‌تر و برابر با 9.7552 در برابر هر دلار است.لیر ترکیه که از قبل هم تحت تاثیر کاهش غیرمنتظره نرخ بهره قرار داشت، با سخنان رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور در روز شنبه ضربه دیگری خورد. اردوغان اعلام کرد دیگر پذیرای سفرای 10 کشور نخواهد بود. سرمایه‌گذاران منتظرند وزارت امور خارجه ترکیه این اقدام را رسماً اعلام کند.تحلیلگران عقیده دارند اگر سخنان اردوغان رسما اعلام ‌شود و این 10 سفیر مجبور به ترک این کشور شوند، لیر باز هم سقوط می‌کند. این اقدام سیاسی درگیری‌های بین‌المللی را تشدید خواهد کرد.
درخواست اردوغان برای بیرون کردن سفرای کشورهایی ازجمله آمریکا، آلمان و فرانسه که خواستار آزادی یکی از منتقدین دائمی دولت ترکیه شده بودند، هم‌زمان شده با نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد حامیان وی با بالا رفتن قیمت‌ها کاهش یافته اند.
این احتمال وجود دارد که اظهارات اردوغان با کاهش ارزش لیر و بالا بردن نرخ تورم، باعث فروریختن اقتصاد شکننده این کشور شود.لیره ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا 23 درصد از ارزش خود را از دست داده و بدترین عملکرد را در بین بازارهای نوظهور داشته‌است.طبق گفته یکی از مقامات آمریکا، دولت این کشور از آنکارا در مورد این اظهارات توضیح خواسته‌ است.تنش میان اردوغان و غرب قبل‌از اجلاس گروه 20 در رم، رئیس‌جمهور این کشور را در موقعیت ناخوشایندی قرار می‌دهد. اردوغان امیدوار است بتواند در این اجلاس با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار داشته باشد.دیدار بین اردوغان و بایدن هنوز قطعی نشده و این بحران دیپلماتیک جدید بر سر اخراج سفیران کار را برای اردوغان جهت مذاکره با آمریکا برای رفع مشکلات قدیمی‌تر و بهبود روابط سخت خواهد کرد.بسیاری عقیده دارند تورم 20 درصدی و نرخ بهره منفی مشکلات اصلی ترکیه هستند نه سیاست خارجی این کشور .

یکه‌تازی دوج کوین در روز ریزش رمزارزها

ارزش دوج کوین برخلاف سایر ارزهای دیجیتالی مهم افزایش یافت.گزارشات نقل و انتقالات داخلی صرافی ها نشان می دهد که دارندگان بزگ رمزارزها در حال خرید مقدار زیادی دوج کوین هستند. این اتفاق به ویژه از آن نظر قابل توجه است که ایلان ماسک شایعه ارتباط خود با هیات مدیره دوج کوین را تکذیب کرد. ماسک همچنین همکاری یکی از نزدیک ترین دستیارانش با بنیاد دوج کوین را تایید نکرد. بنیاد دوج کوین اخیرا برخی افراد مشهور نظیر بنیان گذار اتریوم را به خدمت گرفته است.  

اثرگذاری افراد مشهور در بازار رمزارزها روی نحوه معاملات تاثیر قابل توجهی داشته است. مدیرعامل صرافی باینانس در یک پیام توییتری نوشته است که نوسانات بسیار شدیدی برای بازار رمزارزها در راه خواهد بود. موسسه پنترا کپیتال در یک مدل سنجی خبر از احتمال سقوط قیمت بیتکوین تا ۸۰ درصد را داده و ایلان ماسک- مدیرعامل تسلا و یکی از دو فرد ثروتمند جهان به حمایت از شیبا ادامه داده است.  

بزرگ ترین خرده فروشی جهان بی سر و صدا در حال پذیرش بیتکوین است. طبق گزارش برخی کاربران، در حدود ۲۰۰ دستگاه خودپرداز مستقر در برخی از شعبات این فروشگاه در آمریکا، مشتریان امکان خرید بر حسب بیتکوین را پیدا کرده اند. اگرچه این خودپردازها متعلق به شرکت کوین استار هستند اما این اقدام می تواند زمینه ساز تدریجی پذیرش کامل ارزهای دیجیتالی توسط والمارت باشد که در صورت وقوع به طور حتم تاثیر مثبت زیادی روی بازار خواهد داشت.  

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۵۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۱۴ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.